GEDSER: Knuste ruder og et yndet lærred for grafittimalerne. Der var ikke meget håb for Det Gule Palæ, før Olsen Banden fanklub og Gedser Remise fik en idé. At give den ikoniske bygning fra filmen "Olsen Banden på sporet" en værdig plads på Gedser Remise. Men den ikoniske bygning fik mere end et roligt område i fred for grafittimalere. Den fik en ny betydning.
At flytte 40 tons tungt og 10 meter høj bygning er en bekostelig affære. Ligesom det er at sætte det i stand. Men med hjælp fra flere fonde og fanklubber lykkedes det. Realdania støttede via puljen "Underværker"
Nu har Realdania undersøgt betydningen af deres støtte med særlig fokus på brugerne på stedet. Undersøgelserne af i alt 109 projekter viser, at det har stor lokal effekt, når frivillige borgere engagerer sig i at skabe nye rammer for lokale fællesskaber, og at langt de fleste projekter og fællesskaber har været levedygtige på lang sigt. Det oplyser Realdania i en pressemeddelelse.
Ud af 109 støttede ildsjæleprojekter er fire ud af fem stadig velfungerende - og de aktive projekter har ifølge de frivilliges eget estimat samlet set omkring 1,2 millioner besøg årligt. I Gedser har man øget besøgstallene siden flytningen i 2016 fra 800 om året til 12.000 i 2020, og det vurderes, at den stigning i besøgstallene menes at relatere delvist til Det Gule Palæ.
- Det er blevet et regulært tilløbsstykke for såvel lokale som turister og fans af Olsen Banden, siger Laura Bjerre Munch, projektchef i Realdania og ansvarlig for ildsjæle-kampagnen "Underværker."
Laura Bjerre Munch, RealdaniaDet er blevet et regulært tilløbsstykke for såvel lokale som turister og fans.
Og det kræver både ildsjælenes ildhu og særlig ekspertise.
- Faglig sparring er en rigtig god ting, når det handler om frivillig-projekter. Når ildsjæle kaster deres kærlighed på en fredet bygning, kan det give store udfordringer, da der skal søges mange tilladelser og kræves særlig håndværksekspertise. Men samtidig ser vi også, at modstand kan styrke sammenholdet og sætte nyt blus under de lokale ildsjæle, siger Laura Bjerre Munch.