Annonce
Guldborgsund

VORDINGBORG OG NYKØBING I KAMP OM TOG-STOP

I december 2019 kørte det sidste tog fra København til Hamborg via Nykøbing Station og Rødby-Puttgarten-færgen. Men når Femern-forbindelsen og den nye Storstrømsbro åbner, skal der igen køre internationale tog. Spørgsmålet er bare, hvilke stationer de tog skal stoppe på. Arkivfoto: David Arnholm
Hvor skal de fremtidige højhastighedstog til Hamborg stoppe? Det er Vordingborg og Guldborgsunds borgmestre dybt uenige om.

NYKØBING: Tysklandstogene skal tilbage til Nykøbing Station.

Det mener borgmester Simon Hansen (S), der dermed er parat til at imødegå lobbyarbejde fra Vordingborg Kommunes byråd.

Mikael Smed, der er borgmester i Vordingborg, sendte tirsdag på vegne af byrådet et brev til transportminister Thomas Danielsen (V) for at lobbye for, at det kommende højhastighedstog mellem København og Hamborg skal stoppe i Vordingborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I brevet skriver han blandt andet:

"I forhold til vores nabokommuner, så vil Vordingborg Station være det bedste kompromis for flest togpassagerer på Falster og Sydsjælland. Vordingborg Stations placering midt imellem stationerne i Næstved og Nykøbing F. vil betyde kortest afstand og kortest transporttid til højhastighedstoget for flest mennesker. Vordingborg Station kan nås fra både Nykøbing F. Station og Næstved Station indenfor 20 minutter. Højhastighedstoget vil derved kunne fungere som en bæredygtig transportform for omkring 100.000 indbyggere i de tre kommuner. Hvis stoppet derimod placeres i enten Nykøbing F. eller Næstved, så vil passagerer fra en af de to yderkommuner med stor sandsynlighed ikke få nytte af stoppet på grund af for lang transportafstand dertil."

I forhold til vores nabokommuner, så vil Vordingborg Station være det bedste kompromis for flest togpassagerer på Falster og Sydsjælland.

Mikael Smed (S), borgmester i Vordingborg Kommune

Brevet er en gentagelse af et andet brev, som borgmesteren for et års tid siden sendte til den daværende transportminister Benny Engelbrecht (S), og borgmesteren går let hen over, at borgere fra Lolland-Falster, som vil med toget til Tyskland, vil skulle indlede rejsen med at køre nordpå til Vordingborg, inden de kan køre sydpå til Tyskland. Og ved hjemturen skal køre gennem Nykøbing for at komme til Vordingborg, inden de skal køre sydpå igen.

Vil skrive igen

Borgmester Simon Hansen fra Guldborgsund er da også helt uenig med Mikael Smed og vil modgå hans lobbyisme - ligesom byrådet gjorde for et års tid siden.

- Da han rejste forslaget sidst, sendte vi også et brev til transportministeren. Det vil vi gøre igen, bebuder Simon Hansen.

I brevet, byrådet i Guldborgsund for et års tid siden sendte til transportministeren, stod der blandt andet:

"Hamborg-toget har altid været tænkt som en hurtig forbindelse mellem København og Hamborg med få stop undervejs, herunder i Nykøbing Falster. Sidenhen er der tilføjet ekstra stop i blandt andet Vordingborg. Da man i forbindelse med Femern-anlægget midlertidigt omlagde Hamborg-togets rute gennem Danmark, var den politiske aftale på Christiansborg, at toget skal tilbage til sin oprindelige ruteføring, når sporene i Tyskland er klar. Der var samtidig en politisk forståelse for, at toget fortsat skal stoppe i Nykøbing Falster. Dermed er den aktuelle debat om Hamborg-togets stop forfejlet. For eventuelle stop i andre byer på Sjælland skal jævnfør den politiske forståelse naturligvis ikke ske på bekostning af et stop i Nykøbing. Det kan ske som en tilføjelse eller som en videreførelse af de stop, der var på ruten, inden den midlertidige flytning."

Det er i øvrigt ikke givet, at det alene er op til transportministeren eller Folketinget at bestemme, hvor højhastighedstogene skal stoppe. I brevet fra Mikael Smed står der således, at den tidligere transportminister har oplyst, at Tyskland måske også har noget at skulle have sagt.

  • IMG_4160
    I december 2019 kørte det sidste tog fra København til Hamborg via Nykøbing Station og Rødby-Puttgarten-færgen. Men når Femern-forbindelsen og den nye Storstrømsbro åbner, skal der igen køre internationale tog. Spørgsmålet er bare, hvilke stationer de tog skal stoppe på. Arkivfoto: David Arnholm
Annonce
Guldborgsund

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nu skal pengene findes: Besparelser for 16 millioner kroner sendes i høring

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Indland

Over 800 butikker vil donere overskudsmad i påsken

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Lolland

Kæmpe kovending: Alligevel flertal for omfartsvej

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket

Vejret

Lavtryk og regn besøger Danmark i påskedagene