NYKØBING: Tysklandstogene skal tilbage til Nykøbing Station.
Det mener borgmester Simon Hansen (S), der dermed er parat til at imødegå lobbyarbejde fra Vordingborg Kommunes byråd.
Mikael Smed, der er borgmester i Vordingborg, sendte tirsdag på vegne af byrådet et brev til transportminister Thomas Danielsen (V) for at lobbye for, at det kommende højhastighedstog mellem København og Hamborg skal stoppe i Vordingborg.
I brevet skriver han blandt andet:
"I forhold til vores nabokommuner, så vil Vordingborg Station være det bedste kompromis for flest togpassagerer på Falster og Sydsjælland. Vordingborg Stations placering midt imellem stationerne i Næstved og Nykøbing F. vil betyde kortest afstand og kortest transporttid til højhastighedstoget for flest mennesker. Vordingborg Station kan nås fra både Nykøbing F. Station og Næstved Station indenfor 20 minutter. Højhastighedstoget vil derved kunne fungere som en bæredygtig transportform for omkring 100.000 indbyggere i de tre kommuner. Hvis stoppet derimod placeres i enten Nykøbing F. eller Næstved, så vil passagerer fra en af de to yderkommuner med stor sandsynlighed ikke få nytte af stoppet på grund af for lang transportafstand dertil."
Mikael Smed (S), borgmester i Vordingborg KommuneI forhold til vores nabokommuner, så vil Vordingborg Station være det bedste kompromis for flest togpassagerer på Falster og Sydsjælland.
Brevet er en gentagelse af et andet brev, som borgmesteren for et års tid siden sendte til den daværende transportminister Benny Engelbrecht (S), og borgmesteren går let hen over, at borgere fra Lolland-Falster, som vil med toget til Tyskland, vil skulle indlede rejsen med at køre nordpå til Vordingborg, inden de kan køre sydpå til Tyskland. Og ved hjemturen skal køre gennem Nykøbing for at komme til Vordingborg, inden de skal køre sydpå igen.
Vil skrive igen
Borgmester Simon Hansen fra Guldborgsund er da også helt uenig med Mikael Smed og vil modgå hans lobbyisme - ligesom byrådet gjorde for et års tid siden.
- Da han rejste forslaget sidst, sendte vi også et brev til transportministeren. Det vil vi gøre igen, bebuder Simon Hansen.
I brevet, byrådet i Guldborgsund for et års tid siden sendte til transportministeren, stod der blandt andet:
"Hamborg-toget har altid været tænkt som en hurtig forbindelse mellem København og Hamborg med få stop undervejs, herunder i Nykøbing Falster. Sidenhen er der tilføjet ekstra stop i blandt andet Vordingborg. Da man i forbindelse med Femern-anlægget midlertidigt omlagde Hamborg-togets rute gennem Danmark, var den politiske aftale på Christiansborg, at toget skal tilbage til sin oprindelige ruteføring, når sporene i Tyskland er klar. Der var samtidig en politisk forståelse for, at toget fortsat skal stoppe i Nykøbing Falster. Dermed er den aktuelle debat om Hamborg-togets stop forfejlet. For eventuelle stop i andre byer på Sjælland skal jævnfør den politiske forståelse naturligvis ikke ske på bekostning af et stop i Nykøbing. Det kan ske som en tilføjelse eller som en videreførelse af de stop, der var på ruten, inden den midlertidige flytning."
Det er i øvrigt ikke givet, at det alene er op til transportministeren eller Folketinget at bestemme, hvor højhastighedstogene skal stoppe. I brevet fra Mikael Smed står der således, at den tidligere transportminister har oplyst, at Tyskland måske også har noget at skulle have sagt.