Lokal nyt

En rejse for krop og sjæl

Lasse A. Bøgh har udgivet en bog om sine oplevelser og erfaringer på sin tur Danmark rundt i havkajak. En tur, han gennemførte som den yngste nogensinde.

LOLLAND-FALSTER Kajakroeren Lasse A. Bøgh har skrevet en bog om sine oplevelser med at sejle i havkajak i den danske natur.

I bogen "På eventyr i havkajak" fortæller han blandt andet om sine erfaringer med at sejle Danmark rundt i havkajak. Det var en rejse, han gennemførte som 25-årig i 2019 som den yngste nogensinde. Han var også den første til at drage ud på rejsen i de barske vintermåneder, da han tog af sted 13. februar 2019.

Det tog ham 44 dage at tilbagelægge de 1.315 kilometer, som begyndte ved Vidåslusen i grænselandet ved Vadehavet og sluttede ved grænsesten nummer 1, hvor Krusåen løber ud i Flensborg Fjord.

Undervejs dokumenterede han rejsen med en logbog og billeder på hjemmesiden kajak-lasse.dk, hvor interesserede kunne følge med. Samtidig var logbogen et krav for at kunne modtage udmærkelsen Det Rød-Hvide Bånd for at have sejlet Danmark rundt i havkajak.

- Jeg vil med bogen gerne inspirere andre til at tage på tur for at opleve den danske natur og rejse i vores eget land og ro kajak. Jeg finder meget ro, når jeg sejler kajak og stresser helt af, siger han.

Ultimativ udfordring

Lasse A. Bøgh er i dag 27 år, arbejder som sygeplejerske på Frederiksberg Hospital og er ved at uddanne sig til psykoterapeut. Han havde kun roet kajak i tre års tid, da han besluttede at ro Danmark rundt.

- Jeg havde læst en bog om turen, som gav mig blod på tanden til selv at prøve det. Det passede med at tage af sted om vinteren i forhold til, at jeg afsluttede studiet som sygeplejerske, men også fordi jeg ikke kunne se nogen større udfordring end at tage af sted om vinteren. Om sommeren har du varme, men om vinteren, hvor det er koldt, skal du virkelig kæmpe med dig selv og din psyke, og det synes jeg er enormt spændende, fortæller Lasse A. Bøgh.

- Et eller andet sted er kajakroning personlig udvikling, både fysisk og psykisk. Hvis man tager ud i vejr, hvor der er lidt sø og bølger og blæst, så kommer man til at flytte sine grænser, fortsætter han.

Kajak-Lasse undersøgte inden turen, hvilket udstyr han ville få behov for, og sørgede for at læse op på teori om vind og vejr, ligesom han fik trænet lidt i havkajakken.

- Du skal selvfølgelig vide, hvordan du håndterer en kajak, men man er ikke perfekt, før man tager af sted. Det er også en proces, hvor man lærer undervejs. Men sikkerheden skal man aldrig glemme. Man skal være god til at kende sine grænser og sige hertil og ikke længere, forklarer Lasse A. Bøgh.

Høj sø på Kattegat

Bogen byder på udvalgte fakta om, hvad Kajak-Lasse benytter af grej og kundskaber for at rejse nationalt i havkajak. Bogen er også fyldt med billeder og fortællinger fra de mange dage langs de danske kyster.

- Jeg har passeret Kattegat i to meter høje bølger. Efter et godt og gedigent blæsevejr tog jeg et stop på øen Hjelm, hvor jeg skulle overveje, om jeg skulle ro videre, eller om jeg skulle stoppe for den dag. Jeg endte med at ro videre, fordi vejrudsigten var med mig, og vinden ville løje af i løbet af dagen, så det endte med at være en rigtig god tur, fortæller Kajak-Lasse.

Turen førte ham også forbi Lolland-Falster, hvor han har nogle gode minder fra.

- Da jeg kom til Stubbekøbing, blev jeg modtaget af roklubbens folk. Jeg blev taget vanvittig godt imod, og de var supersøde, og vi havde en god snak. Dagen efter mødte de op for at sende mig af sted tidligt om morgenen i den smukke morgensol. Derefter skiftede vejret, og det blev meget tåget, så jeg var lidt på skattejagt efter øerne dernede. Jeg krydsede over til Femø og videre over til Fejø, hvor jeg overnattede i kajakhuset, husker Lasse A. Bøgh.

Fragtskib kom tæt på

En af de farligste situationer på turen Danmark rundt opstod, da Kajak-Lasse skulle ro fra Tårs Havn på Vestlolland over Langelandsbælt.

Det var første gang, han for alvor skulle ro om natten.

- Jeg valgte at ro ud ved 1-tiden om natten fra Tårs Havn, fordi det var vindstille, og strømmen var sydgående, hvilket den ikke er så ofte i Langelandsbæltet. Der var en ro over mørket og en ro over vandet. Men det var også en tur, hvor jeg var ved at blive sejlet ned af et stort fragtskib, som ændrede kurs lige omkring, hvor jeg lå. Så jeg måtte bakke kajakken og tage nogle stoptag for, at skibet kunne passere 20-50 meter foran mig. Der fik jeg lige pulsen op et øjeblik. Det er aldrig sjovt, når så stort et skib kommer tæt på, fortæller Lasse A. Bøgh.

På trods af høje bølger og fysisk udmattelse overvejede Kajak-Lasse aldrig at give op.

- Jeg har aldrig været ved at give op, men jeg har oplevet at være meget afkræftet på Møn, da jeg sov ude ved Pomlerenden Camping. Jeg skulle op ad nogle trapper for at komme op til et sted, hvor jeg kunne slå teltet op, og da jeg endelig havde fået slæbt 50-60 kilo udstyr op ad trapperne og slået teltet op, måtte jeg bare ligge mig ind i teltet og spise, drikke og sove. Og der lå jeg det næste døgn og forsøgte at komme til hægterne igen, siger Lasse A. Bøgh.

- Men det lærte mig at lytte til kroppen, og det havde jeg ikke været god til inden. På sådan en tur lærer man, hvor meget kan man holde til, og hvor meget kan jeg presse kroppen for at nå videre i dag, fortsætter Lasse A. Bøgh.

Frokost på Dyrefod

Undervejs overnattede han i kajakklubber, i sit telt og ved private personer, som inviterede ham ind.

- Det største var at gennemføre, men derudover er det at opleve de små lokalsamfund og blive taget imod af de lokale folk og være på eventyr i den danske natur, som ændrer sig sindssygt meget fra den sandede vestkyst til det grønne Lolland og Møn, siger han.

Sidste år passerede Lasse A. Bøgh igen Lolland-Falster, da han roede hele vejen fra Svendborg til København.

- Her mødte jeg nysgerrige sæler og spiste frokost ude ved den lille ø Dyrefod, hvor der var helt fyldt med en masse spændende fugle. Der er sindssygt smukt at ro ved Lolland-Falster, fortæller han.

"På eventyr med havkajak" kan købes hos boghandlere. Du kan også læse mere om den viljestærke kajakroer på kajak-lasse.dk.

• Lasse A. Bøgh gennemførte som 25-årig i 2019 som den yngste nogensinde en tur Danmark rundt i havkajak. Han har nu udgivet en bog om sine oplevelser og erfaringer. Foto: Privat
  • Storstrømmen og Smålandsfarvandet har givet Kajak-Lasse store naturoplevelser. Blandt andet har han mødt nysgerrige sæler og spist frokost på den lille ø Dyrefod med sit rige fugleliv. Foto: Lasse A. Bøgh
  • Kajak-Lasse har gode minder fra Sydhavsøerne, hvor han fremhæver den smukke natur. Her er han på vej til Fejø. Foto: Lasse A. Bøgh
  • Her er Kajak-Lasse havnet i uvejr ved Onsevig ved Nordvestlolland på en tur, han gennemførte sidste år fra Svendborg til København. Foto: Lasse A. Bøgh

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

Nu skal pengene findes: Besparelser for 16 millioner kroner sendes i høring

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Over 800 butikker vil donere overskudsmad i påsken

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Kæmpe kovending: Alligevel flertal for omfartsvej

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket

Vejret

Lavtryk og regn besøger Danmark i påskedagene