Afløseren for Jan Holmboe, der stopper ved årets udgang, er fundet.
På et bestyrelsesmøde tirsdag blev Ole Sloth ansat som ny administrerende direktør for Folketidende Gruppen. Ved årsskiftet afløser han Jan Holmboe, der går på pension.
Ole Sloth er 52 år og har i tre årtier været ansat på Ekstra Bladet som blandt andet bladsalgschef og bladsalgsdirektør og de seneste otte år som administrerende chefredaktør. I en måneds tid op til Henrik Qvortrups tiltrædelse var han også konstitueret som ansvarshavende chefredaktør.
Det er med andre ord en erfaren avismand, der kommer til Folketidende Gruppen med både kommercielle og publicistiske erfaringer. Ole Sloth har således både en hd i afsætning fra CBS og Syddansk Universitet, flere lederuddannelser og en master i journalistik fra Syddansk Universitet.
Han kommer også med erfaring i personaleledelse, salgsstrategier, logistik, marketingplaner, produktudvikling, strategiudvikling og budgetlægning.
Den nye direktør ser frem til at tage over efter Jan Holmboe.
- Jeg er glad og stolt over, at Folketidende Gruppens bestyrelse har valgt at pege på mig som Jans afløser. Jeg starter i et mediehus, hvor man på de fleste platforme klarer sig gennemsnitligt bedre end hos sammenlignelige medier, så der er meget at bygge videre på. Ligesom meget skal bevares, er der heldigvis også meget, der kan udvikles. Det ser jeg frem til at komme i gang med, siger Ole Sloth, der som barn er kommet hos sine bedsteforældre på Lolland-Falster og nu vil flytte til området.
Han glæder sig også til at hilse på medarbejderne og møde mennesker fra erhvervs- og hverdagslivet på hele Falster og Lolland.
- Jeg kommer ikke med programerklæringer nu, og når jeg gør, bliver bestyrelse og medarbejdere de første til at høre det. Dog med den undtagelse, at jeg har som ambition, at vi i fremtiden som minimum skal gå i samme digitale takt som de dygtigste mediehuse. Men her er fundamentet, som jeg ser det, absolut til stede, vurderer han.
Bestyrelsesformand Lars Hvidtfeldt glæder sig over, at direktørskiftet nu er sat på skinner.
- Med Ole Sloth får Folketidende Gruppen en administrerende direktør, der kan fortsætte med at konsolidere alle mediehusets aktiviteter samtidig med, at der udvikles på både eksisterende og nye områder.
- Jan Holmboe vil ved årsskiftet overlevere nøglerne til en virksomhed, der er velkørende, med en sund økonomi og gearet til den digitale transformation, som et moderne mediehus skal kunne håndtere. Det fortjener Jan Holmboe at få stor ros og anerkendelse for, siger han.
I dag læses Folketidende af næsten halvdelen af befolkningen i landsdelen, Radio SydhavsØerne lyttes af lige så mange og Folketidende.dk har flere unikke brugere, end der er indbyggere i Lolland og Guldborgsund kommuner. Dertil kommer flere husstandsomdelte ugeaviser.
- Det fortæller noget om, hvilken publicistisk rolle mediehuset indtager. Og Folketidende som mediehus holder af Lolland-Falster, og vi forholder os helhjertet og engageret til landsdelen, som det hedder i en del af formålsparagraffen.
- Vi ønsker at være det samlende sted for information, kommunikation, nyheder, konstruktiv, kritisk og troværdig journalistik og oplevelser på mange niveauer. Folketidende ønsker at gøre Lolland-Falster større ved at engagere os dybt i områdets udvikling og tilbyde områdets aktører en meget bred vifte af platforme at kommunikere fra.
- Med den aktuelle tilflytning af nye borgere, de mange igangværende og nye projekter og den snarlige direkte forbindelse til Tyskland vil Lolland og Falster forandres fra at være beliggende i et hjørne af Danmark til at blive midtpunktet i Femern Bælt-regionen og dermed et nyt vækstcenter i Danmark. Det kræver, at vi lokalt formår at gribe denne mulighed - noget som mediehuset vil være en naturlig del af, siger Lars Hvidtfeldt.