Annonce
Lokal nyt

LOLLANDSBANEN: PRIS PÅ TOG ER STÆRKT BEKYMRENDE

I øjeblikket kører Lollandsbanen med lejede tog, men der er håb om, at der om nogle år vil køre batteritog på strækningen. Et udbud på køb af batteritog har dog givet bekymring. Arkivfoto: Anders Knudsen
Politikere er kaldt til ekstraordinært møde, fordi batteritog til Lokaltog bliver meget dyrere, end det hidtil er blevet anslået.

LOLLAND-FALSTER: Planerne om batteritog på blandt andet Lollandsbanen er stødt på et problem: Togene bliver voldsomt meget dyrere, end det var forventet.

Lokaltog, som driver Lollandsbanen, har planer om at indkøbe 14 batteritog, og Region Sjælland har godkendt planen og givet tilsagn om at ville garantere for det lån, der skal finansiere købet. Derudover har regionen været indforstået med, at batteritogene vil være dyrere at køre med end de gamle diesellokomotiver. Merudgiften var skønnet til at løbe op i 2-2,5 millioner kroner om året.

Men efter, at ordren har været i udbud, er der nu kommet bud ind fra de interesserede leverandører af batteritogene - og det ser sort ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad buddene lyder på, er indtil videre hemmeligt, men udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde - et udvalg i Region Sjælland - har mandag fået en mundtlig orientering. Af den fremgik det, at den årlige merudgift på grund af stigende renter og stigende priser ventes at blive fire gange større end det tidligere estimat. Det vil altså - må man antage - sige op imod 8-10 millioner kroner om året.

Ligeså hurtigt det er gået den her vej, ligeså hurtigt kan det gå tilbage.

Felex Pedersen (S), næstformand i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde

Den melding gjorde udvalget "stærkt bekymret", fremgår det af et referat.

Tallene kan ændre sig

Oprindeligt var det planen, at udvalget skulle have anbefalet Regionsrådet at gå videre med købet af batteritogene, men nu er der i stedet indkaldt til et ekstraordinært møde 23. november.

Her skal udvalget have en nærmere orientering om "de økonomiske og driftsmæssige konsekvenser af indkøbet, herunder om der er mulige alternativer".

Felex Pedersen (S), der er næstformand i udvalget, understreger, at der endnu ikke er taget en beslutning. Han hæfter sig også ved, at der er tale om estimater, og at der er flere års leveringstid, så togene efter planen først skal sættes i drift i 2026. Dermed kan inflationen og renterne ende med at se helt anderledes ud.

- Ligeså hurtigt det er gået den her vej (med stigende inflation og stigende renter, red.), ligeså hurtigt kan det gå tilbage, siger han.

Når det er kommet på tale at indkøbe batteritogene, hænger det sammen med, at Lokaltogs nuværende 13 IC2-togsæt er kommet i pensionsalderen, ligesom en aftale om at leje tre Desiro-togsæt, der i øjeblikket kører på Lollandsbanen, udløber i 2025. Og udover, at batteritogene vil være bedre for klimaet, ventes de også at have en større driftssikkerhed, ligesom de larmer mindre end dieseltogene.

Men som nævnt har politikerne nu bedt om at se på mulige alternativer til at indkøbe batteritogene.

Det er vel næppe en mulighed at køre videre med de gamle tog, er det?

- Det kan det teoretisk set godt være, men det bliver også dyrere, end det er i dag, så det er det, vi spørger til: Hvad er alternativet? Hvad vil det koste? Og så viser det her også med tydelighed, at den kollektive trafik er presset og underfinansieret. Når regionerne - efter aftale med den til enhver tid siddende regering - er tvunget til at have den her økonomi, er der et efterslæb og et behov for at få tilført økonomi på transportområdet, siger Felex Pedersen.

  • 13 side 2 lollandsbanen3
    I øjeblikket kører Lollandsbanen med lejede tog, men der er håb om, at der om nogle år vil køre batteritog på strækningen. Et udbud på køb af batteritog har dog givet bekymring. Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
112

Kørte 135 km/t i 80-zone

112

Voldstrio smadrede løs på hinanden: Lidt efter ventede flere tæsk

Annonce
Annonce
112

Direktør efter dødsulykke: - Det er frygteligt

Guldborgsund

Knallertkører dræbt i ulykke: Nu har retten talt

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Dødsulykke i Nakskov: 32-årig klemt mellem to gravemaskiner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Guldborgsund

Milliondyr havne-plan: Programlederen forlader sin stilling

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Guldborgsund

Rosa fra Lolland så Børsen-spiret falde: - Det er helt vanvittigt

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Casper kæmper for nedrivningstruet vandtårn

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Dølle-beslutning vakte ramaskrig: - Føj for s....

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken