Annonce
Femern

MINISTER: JEG KAN SE KÆMPE PERSPEKTIVER I ELEMENTFABRIK

Transportminister Trine Bramsen (S) fik sammen med partikollega og lokalt folketingsmedlem Kasper Roug og Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), en rundvisning på tunnelbyggepladsen, i elementfabrikken og udstillingscentret. Foto: Jan Knudsen
Ifølge transportminister Trine Bramsen (S) skal der nok blive fundet en løsning på at gøre tunnel-elementfabrikken permanent. Det er mere et spørgsmål om, hvordan det skal ske.

RØDBYHAVN: Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) havde mandag inviteret transportminister Trine Bramsen (S) på besøg på byggepladsen til Femern-forbindelsen, som er danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Her fik ministeren for første gang muligheden for med egne øjne at se det gigantiske fabriksanlæg indefra, som er under opførelse, og hvor elementerne til danmarkshistoriens største anlægsprojekt, sænketunnelen over Femern Bælt, skal produceres.

På agendaen var en drøftelse af muligheden for at bevare elementfabrikken til fremtidige infrastrukturprojekter.

Annonce

- En permanentgørelse af støbefaciliteterne giver god mening. For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe, siger Trine Bramsen.

For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe.

Trine Bramsen (S), transportminister

Foruden at kunne bruge elementfabrikken i Rødbyhavn til at producere tunnelelementer til andre infrastrukturprojekter som for eksempel en havnetunnel i København mener Holger Schou Rasmussen, at fabrikken vil kunne omstilles til offshore-produktion, når elementerne er støbt færdige i 2026.

- Hele sitet er oplagt til det vindmølleeventyr, som Danmark og andre europæiske lande skal igennem i løbet af de næste mange årtier, og der mangler man produktionsfaciliteter, fordi vindmøllerne bliver lige så store som Eiffeltårnet, siger Holger Schou Rasmussen.

Færre broer i fremtiden

Ifølge transportminister Trine Bramsen er der muligheder med fabrikken i hele den grønne omstilling.

- Men som transportminister er jeg særdeles optaget af, at vi kan bruge fabrikken til omstillingen af fremtidens infrastruktur både i Danmark og i resten af Norden. Der kan jeg se kæmpe perspektiver. Vi kommer til at bygge færre broer i fremtiden, fordi det giver anledning til så mange flere vrede borgere. Til gengæld kommer vi til at udnytte arealerne under vand. Elementfabrikken er nøglen til, at vi kan være selvforsynende. Og det, synes jeg, er helt afgørende i en tid, hvor forsyningssikkerhed er under pres, siger Trine Bramsen.

Der er dog stadig et par bump på vejen, for at en permanentgørelse af elementfabrikken er mulig.

For borgmester Holger Schou Rasmussen (S) var det vigtigt at få gjort opmærksom på problematikken omkring kystbeskyttelseslinjen i forbindelse med det nye landområde vest for Rødbyhavn, hvor Lolland Kommune gerne ser ferieresorter opført. Foto: Jan Knudsen

Ifølge anlægsloven og vvm-godkendelsen skal Femern Link Contractors (FLC) rive fabrikken ned efter projektets afslutning, og så er spørgsmålet, hvem der i givet fald skal eje og drive fabrikken.

- Det tror jeg, vi nok skal finde en løsning på. Det handler mere om at finde en konstruktion, som der er politisk opbakning til. For det er klart, at det ikke er staten eller et statsligt firma, der skal ind at være produktionsleder, siger transportministeren.

Foreløbig har Sund & Bælt, som projektets bygherre Femern A/S hører under, indgået en princip-aftale med FLC om muligheden for at bevare fabrikken. Det er dog en betingelse, at Femern A/S inden udgangen af 2023 har fået mandat fra transportministeren til at udmønte aftalen.

Annonce

Lollands sydkyst

En anden ting på programmet under ministerens besøg var en drøftelse af hele områdets udvikling.

Som en del af Femern-projektet etableres der et nyt landområde ud for kysten, hvor den opgravede havbund placeres.

Lolland Kommune vil gerne udvikle Lollands sydkyst vest for Rødbyhavn med ferieresorter, men med det nye landområde vil de første 600 meter land fra den nye kyst ikke kunne bruges på grund af den nuværende kystbeskyttelseslinje, som kommunen derfor gerne vil have flyttet.

- Jeg kan sagtens se perspektiverne i det og forstår til fulde ønsket, men ressortmæssigt er det Miljøministeriets regler, som der skal lægges arm med, siger Trine Bramsen.

Netop miljøminister Lea Wermelin (S) har derfor nu på opfordring fra Lolland Kommune og det lokale folketingsmedlem Kasper Roug (S) indvilget i at komme på besøg for at se nærmere på kystbeskyttelseslinjen.

- Det er ikke retfærdigt over for Lolland, at vi lægger kystlinje til, at der bliver opgravet en masse havbund, som bare bliver lagt ved vores kyst, og der, hvor vi normalt ville have haft en 100 meters kystbeskyttelseslinje, er den pludselig 600 meter. Hvis vi skal skabe endnu flere arbejdspladser i området, så skal vi have flyttet kystbeskyttelseslinjen, siger Holger Schou Rasmussen.

Annonce
Politik

BYRÅDSMEDLEM OM URO I NYE BORGERLIGE: - DET ER EN OMBRYDNINGSTID

Annonce
Annonce
Politik

BYRÅDSMEDLEM OM URO I NYE BORGERLIGE: - DET ER EN OMBRYDNINGSTID

112

SPÆRRET MOTORVEJ ÅBEN IGEN

112

TRUEDE MED AT RIVE HOVEDET AF 64-ÅRIG

112

KØRTE 152 KM/T I 90-ZONE

Indland

HOSPITALSANSATTE HAR REKORDHØJT SYGEFRAVÆR

Lolland

ROST RESTAURANT LUKKER

Lolland

INTERNATIONAL HÆDER TIL LOKAL SUCCES

Sport

NFH DUKKET I EGEN HULE

Vejr

DEN VÅDESTE JANUAR I MANGE ÅR: SÅ MEGET REGN FALDT DER HOS OS

Erhverv

DERFOR LUKKER KVICKLY OG SUPERBRUGSEN

112

DOM I SAG OM OPHOLDSSTED: DET MENER ANKLAGEREN

Indland

MINISTER ÅBNER FOR AT LADE PRIVATHOSPITALER LAVE SPECIALOPERATIONER

112

VOLD OG TVANG PÅ OPHOLDSSTED: NU ER DOMMEN FALDET

Lolland

SÅ ER DET NU: SYDHAVSSTAFET ÅBNER FOR TILMELDING

Annonce
112

STOPPET VED FÆRGEN: NU RISIKERER HAN EN LANGVARIG FÆNGSELSSTRAF

Erhverv

DET SKER DER MED DIN LOKALE KVICKLY OG SUPER BRUGSEN

Guldborgsund

AFFALD SKAL BLIVE PÅ STRAND

112

CHAUFFØR FÆNGSLET: HAVDE OVER 738.000 PILLER MED I BILEN

112

75 TAGET I FARTKONTROLLER

Lolland

Skole med højt til loftet

Ugeavisen Guldborgsund

JAZZ NIGHT PÅ KULTURFABRIKKEN

112

HAN HAVDE KØBT DEN, MEN POLITIET TOG DEN ALLIGEVEL

Lolland

SPAREPLAN VIL RAMME SMÅ FORENINGER HÅRDEST

112

BIL I FLAMMER PÅ PENDLERPLADS

Lolland

- MAN KAN IKKE SE EN PIND!

Erhverv

SÅ MANGE STILLINGER NEDLÆGGES

112

VESTAS-ANSATTE FÅR ROS EFTER BRAND

Vejret

STORMFULD AFTEN FORUDE

Guldborgsund

KÆMPEKRAN SKAL HJÆLPE BROBYGGERI

Indland

TID TIL TJEK: LUS GØR COMEBACK EFTER CORONA-ÅRENE

112

LOKALTOG RØGET AF SPORET

Udland

DET ER SNART SLUT MED AT GÅ UD AT SE PÅ STJERNER

112

VEJ IGEN FARBAR EFTER LUKKET SPOR

Guldborgsund

OMBEJLET GÅRD: - DET ER GÅET LIDT AMOK

Annonce
Annonce
Guldborgsund

- DER ER RIGTIG MEGET PÅ VEJ

Ugeavisen Guldborgsund

MANGE PLANER HOS GALLERI

112

STAK AF FRA TOTALT PROPPET BUS

Verdensmestre

BERØRT FINALEHELT HAR KÆMPET FOR AT HOLDE MODET OPPE

Ugeavisen Lolland

Overfiskning sendte ”Viking” til Rødbyhavn

Sport

SYDHAVSØERNE VINDER NØGLEKAMP

Sport

NFH FIGHTER SIG TIL VIGTIG UDESEJR

Lokal nyt

STOR LOKAL OPBAKNING TIL LANDSDÆKKENDE BEDEDAGS-PROTEST

Guldborgsund

- DET GÅR FREMRAGENDE

Guldborgsund

UNGE PÅ FORSØRGELSE SKAL HAVE GARANTI

Guldborgsund

NEDRIVNING: - VI ER KLAR TIL AT HOLDE LIDT IGEN

Lolland

BRAND PÅ PLEJECENTER: STRØMMEN VIRKER STADIG IKKE

Lolland

HOV ... VANDET FORSVANDT

Guldborgsund

VERDENSBERØMT LOKAL KUNSTNER INDGÅR AFTALE MED FESTIVAL