Annonce
Femern

MINISTER: JEG KAN SE KÆMPE PERSPEKTIVER I ELEMENTFABRIK

Transportminister Trine Bramsen (S) fik sammen med partikollega og lokalt folketingsmedlem Kasper Roug og Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), en rundvisning på tunnelbyggepladsen, i elementfabrikken og udstillingscentret. Foto: Jan Knudsen
Ifølge transportminister Trine Bramsen (S) skal der nok blive fundet en løsning på at gøre tunnel-elementfabrikken permanent. Det er mere et spørgsmål om, hvordan det skal ske.

RØDBYHAVN: Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) havde mandag inviteret transportminister Trine Bramsen (S) på besøg på byggepladsen til Femern-forbindelsen, som er danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Her fik ministeren for første gang muligheden for med egne øjne at se det gigantiske fabriksanlæg indefra, som er under opførelse, og hvor elementerne til danmarkshistoriens største anlægsprojekt, sænketunnelen over Femern Bælt, skal produceres.

På agendaen var en drøftelse af muligheden for at bevare elementfabrikken til fremtidige infrastrukturprojekter.

Annonce

- En permanentgørelse af støbefaciliteterne giver god mening. For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe, siger Trine Bramsen.

For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe.

Trine Bramsen (S), transportminister

Foruden at kunne bruge elementfabrikken i Rødbyhavn til at producere tunnelelementer til andre infrastrukturprojekter som for eksempel en havnetunnel i København mener Holger Schou Rasmussen, at fabrikken vil kunne omstilles til offshore-produktion, når elementerne er støbt færdige i 2026.

- Hele sitet er oplagt til det vindmølleeventyr, som Danmark og andre europæiske lande skal igennem i løbet af de næste mange årtier, og der mangler man produktionsfaciliteter, fordi vindmøllerne bliver lige så store som Eiffeltårnet, siger Holger Schou Rasmussen.

Færre broer i fremtiden

Ifølge transportminister Trine Bramsen er der muligheder med fabrikken i hele den grønne omstilling.

- Men som transportminister er jeg særdeles optaget af, at vi kan bruge fabrikken til omstillingen af fremtidens infrastruktur både i Danmark og i resten af Norden. Der kan jeg se kæmpe perspektiver. Vi kommer til at bygge færre broer i fremtiden, fordi det giver anledning til så mange flere vrede borgere. Til gengæld kommer vi til at udnytte arealerne under vand. Elementfabrikken er nøglen til, at vi kan være selvforsynende. Og det, synes jeg, er helt afgørende i en tid, hvor forsyningssikkerhed er under pres, siger Trine Bramsen.

Der er dog stadig et par bump på vejen, for at en permanentgørelse af elementfabrikken er mulig.

For borgmester Holger Schou Rasmussen (S) var det vigtigt at få gjort opmærksom på problematikken omkring kystbeskyttelseslinjen i forbindelse med det nye landområde vest for Rødbyhavn, hvor Lolland Kommune gerne ser ferieresorter opført. Foto: Jan Knudsen

Ifølge anlægsloven og vvm-godkendelsen skal Femern Link Contractors (FLC) rive fabrikken ned efter projektets afslutning, og så er spørgsmålet, hvem der i givet fald skal eje og drive fabrikken.

- Det tror jeg, vi nok skal finde en løsning på. Det handler mere om at finde en konstruktion, som der er politisk opbakning til. For det er klart, at det ikke er staten eller et statsligt firma, der skal ind at være produktionsleder, siger transportministeren.

Foreløbig har Sund & Bælt, som projektets bygherre Femern A/S hører under, indgået en princip-aftale med FLC om muligheden for at bevare fabrikken. Det er dog en betingelse, at Femern A/S inden udgangen af 2023 har fået mandat fra transportministeren til at udmønte aftalen.

Annonce

Lollands sydkyst

En anden ting på programmet under ministerens besøg var en drøftelse af hele områdets udvikling.

Som en del af Femern-projektet etableres der et nyt landområde ud for kysten, hvor den opgravede havbund placeres.

Lolland Kommune vil gerne udvikle Lollands sydkyst vest for Rødbyhavn med ferieresorter, men med det nye landområde vil de første 600 meter land fra den nye kyst ikke kunne bruges på grund af den nuværende kystbeskyttelseslinje, som kommunen derfor gerne vil have flyttet.

- Jeg kan sagtens se perspektiverne i det og forstår til fulde ønsket, men ressortmæssigt er det Miljøministeriets regler, som der skal lægges arm med, siger Trine Bramsen.

Netop miljøminister Lea Wermelin (S) har derfor nu på opfordring fra Lolland Kommune og det lokale folketingsmedlem Kasper Roug (S) indvilget i at komme på besøg for at se nærmere på kystbeskyttelseslinjen.

- Det er ikke retfærdigt over for Lolland, at vi lægger kystlinje til, at der bliver opgravet en masse havbund, som bare bliver lagt ved vores kyst, og der, hvor vi normalt ville have haft en 100 meters kystbeskyttelseslinje, er den pludselig 600 meter. Hvis vi skal skabe endnu flere arbejdspladser i området, så skal vi have flyttet kystbeskyttelseslinjen, siger Holger Schou Rasmussen.

Annonce
Sport

NFH MØDER DORTMUND I EUROPÆISK FINAL 4

Annonce
Annonce
Sport

NFH MØDER DORTMUND I EUROPÆISK FINAL 4

Panino-skyderi

SKØD TO GANGE MED PISTOL: NU ER HAN VARETÆGTSFÆNGSLET

Lolland

GENVEJ TIL MILLIONEN? DISSE TAL TRÆKKES OFTEST

112

FIK STJÅLET 700 SPECIALØL: - DET VIL VÆRE DIREKTE IDIOTISK

112

PANINO-SAGEN: POLITIET RANSAGER FLERE ADRESSER

Udland

PIRATER ANGRIBER DANSK TANKSKIB

112

SIGTES FOR DRABSFORSØG: MAND ANHOLDT FOR SKYDERI MOD RESTAURANT

Lolland

SVINEBONDE BRØD REGLER - DET KOSTER HAM 785.000 KRONER

Sport

SMADRER RUMÆNERE - NFH I EUROPÆISK FINAL4

112

KENDT AF POLITIET: NU SKAL HAN I RETTEN

112

FOTOVOGNENS WEEKEND: 159 BLITZET FOR AT KØRE FOR STÆRKT

112

FOLKETIDENDE AFSLØRER NYHED: - JEG FÅR ET CHOK

Indland

UDSÆTTER SOMMERTOGT AF HELBREDSÅRSAGER

Guldborgsund

SLUT: LÆS ELLER GENLÆS LIVEBLOG FRA THOR MASTERS

112

RYKKEDE UD TIL GARAGEBRAND FOR ANDEN GANG

112

PET: TERRORTRUSLEN ER ALVORLIG OG PRÆGET AF NYE FARER

Sport

FØRSTE NEDERLAG EFTER TRÆNERURO

Annonce
112

GIK BERSÆRK I FÆNGSEL: NU ER FIRE VARETÆGTSFÆNGSLET

112

GLATFØREUHELD LUKKEDE BRO

Indland

HJERTESIKRE ZONER SKAL ØGE OVERLEVELSE EFTER HJERTESTOP

112

FULDE BILISTER GØR GADERNE FARLIGE

Lolland

- ALLE MINE BEDSTE VENNER ER FRA LOLLAND

Ugeavisen Lolland

NYBYGGERI ER DYREST I NAKSKOV

Ugeavisen Guldborgsund

Kampagnetilbud mere fleksible

Guldborgsund

NU FORBYDER GULDBORGSUND DET OGSÅ

112

BILBRAND VAR TÆT PÅ AT SPREDE SIG

112

UTRYGGE BEBOERE: VOLDSOM RØG OG VARME

112

STØRRE FORURENING: BRANDFOLK BRUGTE ET TON KATTEGRUS

112

SE VIDEO: - NÅR BRANDEN GÅR OP I TAGET, GÅR DET STÆRKT

112

INDSATTE AMOK: STUKKET MED SMØRKNIV

112

15 ÅR GAMMEL DRABSSAG DUKKEDE OP IGEN

Indland

PANDA-PARRING: ZOO TESTER NYT TRICK

Lolland

STRØMMEN FORSVANDT I NAKSKOV: ÅRSAG UKENDT

Erhverv

HAR DU OGSÅ FÅET FLERE PENGE? DANSKERNES OPSPARING VOKSER

Indland

IMMUNTERAPI MOD LIVMODERKRÆFT IMPONERER FORSKERE

Vejret

KOLD OG VARM LUFT I KAMP OM AT STYRE UGENS VEJR

112

NYT REGISTER SKAL MINDSKE ANTALLET AF INDBRUD

Annonce
Annonce
Erhverv

5000 KRONER I DUSØR GIVES: SKAF OS MERE ARBEJDSKRAFT

Ugeavisen Guldborgsund

TONIES BAKERY MED SMØRREBRØD OG LEGEPLADS

Guldborgsund

ADVARER: PLETVIS GLATTE VEJE

Indland

DANSK SKIB SEJLEDE ANGIVELIGT EFTER RUSSISKE NÆR NORD STREAM

Ugeavisen Lolland

BOLDKLUBBER SKAL UD AF OSTEKLOKKEN

112

ALARMEN GIK I VASKERI: DET VAR DER SKET

Sport

OVERVÆLDENDE INTERESSE: LÆKKERBISKEN MED STORE STJERNER

Lokal nyt

- HAR ALDRIG SET EN I 40 ÅR SOM NATURFOTOGRAF

Lolland

KEN OG CHRISTINA KØRER GÆSTERNE TIL DERES KRO - OG HJEM IGEN

Sport

EFTER TURBULENT UGE: - VI ER IKKE ROBOTTER

Udland

KVINDE BAG SKOLESKYDERI: FLERE DØDE BØRN OG VOKSNE

Kultur

DE ER IKKE I TVIVL: NU RYGER HUN UD

Guldborgsund

NYT PARTI MARKERER SIG: VIL HAVE EKSTRA FRIDAG I GULDBORGSUND

Politik

HAN BLIVER MÅSKE KANDIDAT TIL EUROPA-PARLAMENTSVALGET