Annonce
Femern

MINISTER: JEG KAN SE KÆMPE PERSPEKTIVER I ELEMENTFABRIK

Transportminister Trine Bramsen (S) fik sammen med partikollega og lokalt folketingsmedlem Kasper Roug og Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), en rundvisning på tunnelbyggepladsen, i elementfabrikken og udstillingscentret. Foto: Jan Knudsen
Ifølge transportminister Trine Bramsen (S) skal der nok blive fundet en løsning på at gøre tunnel-elementfabrikken permanent. Det er mere et spørgsmål om, hvordan det skal ske.

RØDBYHAVN: Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) havde mandag inviteret transportminister Trine Bramsen (S) på besøg på byggepladsen til Femern-forbindelsen, som er danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Her fik ministeren for første gang muligheden for med egne øjne at se det gigantiske fabriksanlæg indefra, som er under opførelse, og hvor elementerne til danmarkshistoriens største anlægsprojekt, sænketunnelen over Femern Bælt, skal produceres.

På agendaen var en drøftelse af muligheden for at bevare elementfabrikken til fremtidige infrastrukturprojekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En permanentgørelse af støbefaciliteterne giver god mening. For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe, siger Trine Bramsen.

For mig er spørgsmålet ikke, om vi skal bevare elementfabrikken, men om, hvordan vi finder en konstruktion, som kan passe.

Trine Bramsen (S), transportminister

Foruden at kunne bruge elementfabrikken i Rødbyhavn til at producere tunnelelementer til andre infrastrukturprojekter som for eksempel en havnetunnel i København mener Holger Schou Rasmussen, at fabrikken vil kunne omstilles til offshore-produktion, når elementerne er støbt færdige i 2026.

- Hele sitet er oplagt til det vindmølleeventyr, som Danmark og andre europæiske lande skal igennem i løbet af de næste mange årtier, og der mangler man produktionsfaciliteter, fordi vindmøllerne bliver lige så store som Eiffeltårnet, siger Holger Schou Rasmussen.

Færre broer i fremtiden

Ifølge transportminister Trine Bramsen er der muligheder med fabrikken i hele den grønne omstilling.

- Men som transportminister er jeg særdeles optaget af, at vi kan bruge fabrikken til omstillingen af fremtidens infrastruktur både i Danmark og i resten af Norden. Der kan jeg se kæmpe perspektiver. Vi kommer til at bygge færre broer i fremtiden, fordi det giver anledning til så mange flere vrede borgere. Til gengæld kommer vi til at udnytte arealerne under vand. Elementfabrikken er nøglen til, at vi kan være selvforsynende. Og det, synes jeg, er helt afgørende i en tid, hvor forsyningssikkerhed er under pres, siger Trine Bramsen.

Der er dog stadig et par bump på vejen, for at en permanentgørelse af elementfabrikken er mulig.

For borgmester Holger Schou Rasmussen (S) var det vigtigt at få gjort opmærksom på problematikken omkring kystbeskyttelseslinjen i forbindelse med det nye landområde vest for Rødbyhavn, hvor Lolland Kommune gerne ser ferieresorter opført. Foto: Jan Knudsen

Ifølge anlægsloven og vvm-godkendelsen skal Femern Link Contractors (FLC) rive fabrikken ned efter projektets afslutning, og så er spørgsmålet, hvem der i givet fald skal eje og drive fabrikken.

- Det tror jeg, vi nok skal finde en løsning på. Det handler mere om at finde en konstruktion, som der er politisk opbakning til. For det er klart, at det ikke er staten eller et statsligt firma, der skal ind at være produktionsleder, siger transportministeren.

Foreløbig har Sund & Bælt, som projektets bygherre Femern A/S hører under, indgået en princip-aftale med FLC om muligheden for at bevare fabrikken. Det er dog en betingelse, at Femern A/S inden udgangen af 2023 har fået mandat fra transportministeren til at udmønte aftalen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lollands sydkyst

En anden ting på programmet under ministerens besøg var en drøftelse af hele områdets udvikling.

Som en del af Femern-projektet etableres der et nyt landområde ud for kysten, hvor den opgravede havbund placeres.

Lolland Kommune vil gerne udvikle Lollands sydkyst vest for Rødbyhavn med ferieresorter, men med det nye landområde vil de første 600 meter land fra den nye kyst ikke kunne bruges på grund af den nuværende kystbeskyttelseslinje, som kommunen derfor gerne vil have flyttet.

- Jeg kan sagtens se perspektiverne i det og forstår til fulde ønsket, men ressortmæssigt er det Miljøministeriets regler, som der skal lægges arm med, siger Trine Bramsen.

Netop miljøminister Lea Wermelin (S) har derfor nu på opfordring fra Lolland Kommune og det lokale folketingsmedlem Kasper Roug (S) indvilget i at komme på besøg for at se nærmere på kystbeskyttelseslinjen.

- Det er ikke retfærdigt over for Lolland, at vi lægger kystlinje til, at der bliver opgravet en masse havbund, som bare bliver lagt ved vores kyst, og der, hvor vi normalt ville have haft en 100 meters kystbeskyttelseslinje, er den pludselig 600 meter. Hvis vi skal skabe endnu flere arbejdspladser i området, så skal vi have flyttet kystbeskyttelseslinjen, siger Holger Schou Rasmussen.

Annonce
Lokal nyt

Søger på Falster: Skal du være med i DR's nye julekalender?

Annonce
Annonce
Lolland

Troede der var ild i hus - virkeligheden var en anden

Lokal nyt

Danmarks Radio rykker ind på Folketidende

Sport

NFC-angriber følte sig snydt: - Der var rødt kort

Lokal nyt

Søger på Falster: Skal du være med i DR's nye julekalender?

112

44 taget i fartkontroller

112

Voldsom ulykke: Tilskadekommen fløjet til Rigshospitalet

Indland

Sommerstorm og skybrud gav sjældent set antal vejrskader

Sport

NFC solgte sig dyrt mod superliga-profilerne

Sport

Fodbold-brag: 250 børn er klar til kamp

Vejret

Efterårsvejret rammer Danmark efter lun periode

Sport

Ærgerlig keeper: Jeg får kun lige fingerspidserne på den

112

Lastbilsulykke på motorvejen

Sport

Rösler glad for beskeden sejr

Politik

Skatteminister lover hurtigt svar på klager over grundvurderinger

Ejendomsvurderinger

Skattevæsenet gjorde det med åbne øjne

Sport

AGF-fans fanget i kø efter ulykke

Politik

Folketingsmedlemmer opfordres til at få styr på deres hunde

Annonce
Guldborgsund

Over 20 grader og sol: Populær badebro fjernes

Sport

Inkarneret AGF-fan: Sådan ender kampen

Indland

Tilfælde med kighoste er 10 gange højere end normalt

Sport

Her er NFC-spillerne, der skal levere sensationen

Erhverv

Tyv-starter kampagnen med én type roer

Ugeavisen Lolland

Guldsmedekurset indhentede Monica

Ugeavisen Guldborgsund

Fire misforståelser om pindsvin

Lolland

Stoppet af politiet i aftenmørket: Hurtig knallert manglede både lys og bremser

Lokal nyt

Drev ruten i mere end et årti: John er rystet over lukning

Lolland

Muse-problemer i lokalt supermarked: - Hundene kunne desværre ikke finde det dumme kræ

Lolland

Vil investere milliardbeløb i brintanlæg på Lolland

Lokal nyt

Region Sjælland får alvorlig kritik for adgang af persondata

Lolland

Borgmester glæder sig over brintprojekt

Erhverv

Nomineret til pris: Medarbejderudvikling driver forretningen

Indland

Energistyrelse: Energikrisen er ikke fortid

Vejret

Sidste dag med sommerlige temperaturer

112

Hurtig indsats reddede svin fra kraftig brand

Kultur

DR vil knække koden til Eurovision Song Contest: Nu skal vi i finalen

Lolland

Bundbitter fisker: - Grødhoveder ødelægger vores fangst

Lokal nyt

Ingen tog i hele efterårsferien

Annonce
Annonce
112

56 taget i fartkontroller

Ugeavisen Guldborgsund

Populært børneloppemarked er tilbage

Guldborgsund

Uniformer fylder gadebilledet: Forsvarets frivillige hyldes lokalt

Indland

Tilbagekaldes efter fund af salmonella

Ugeavisen Lolland

Solcelle-miraklet er fra Holeby

Guldborgsund

Holder igen med de helt store koncertnavne

112

Uden fast bopæl - og nu også uden bil

Vejret

Sikke et syn: I vesten stiger solen op

Hvad nu, Claus?

Før AGF-braget: Meyer har mistet sin lykkehue fra FCK-kamp

Guldborgsund

Fugleinfluenza i fjerkræbesætning på Lolland

Kultur

Ramt af sygdom: Springsteen udskyder koncerter

Guldborgsund

Efter syv år: Forstanderpar stopper

Lokal nyt

17-årigs ledsager havde lommerne fulde af hash

Indland

Åbner for at flere faggrupper kan få del i lønløft