Mødtes med lokale folketingspolitikere på Christiansborg om broklap.
NYKØBING De lokale sejlklubbers kamp for at sikre, at broklappen i Kong Frederik IX's Bro over Guldborgsund også i fremtiden kan åbne for lystsejlere og anden skibstrafik, fortsatte i går tirsdag på Christiansborg.
Her var repræsentanter for det fælles netværk Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune til møde med tre af de lokalt valgte folketingsmedlemmer - René Christensen (DF), Lennart Damsbo-Andersen (S) og Marcus Knuth (K).
- Vi fik en positiv og åbenhjertig modtagelse på Christiansborg. Budskabet var klart: Sejlklubbernes argumentation er seriøs og tages alvorligt, men man mangler en kraftigere tilkendegivelse fra Guldborgsund Kommunes politikere, eventuelt i form af et foretræde for Folketingets transportudvalg.
- Det falder godt i tråd med tidligere gode råd om, at sejlklubberne søger kontakt med kommunen for at formulere de fælles interesser, begge parter har i at fastholde klapbroen. Denne kontakt vil vi søge at etablere snarest, oplyser sejlernes talsmand, Palle Tørnqvist, til Folketidende.
Lovændring ej til afstemning
Sejlklubberne fik dog også bekræftet nogle bange anelser, de har gået med - nemlig, at en eventuel ændring af anlægsloven om Femern Bælt-forbindelsen kan besluttes af partierne bag forliget om anlægsloven, uden at sagen behøver at komme til afstemning i Folketingssalen først.
Hvis Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i for evigt af hensyn til den fremtidige togtrafik skal blive til virkelighed, kræver det en ændring af anlægsloven.
Sejlklubberne frygter, at der blandt politikerne på Christiansborg er en opfattelse af, at det er togene, der skal holde tilbage for sejlerne ved passage af broen og ikke omvendt, og den eventuelle misforståelse vil man søge at rydde af vejen hurtigst muligt.
- Her er der behov for en kort og klar information til transportudvalget, herunder ordførerne. Det vil Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune sørge for, fastslår Palle Tørnqvist.
- Vi har naturligvis fuld respekt og forståelse for togenes sikre passage, og vi har tilkendegivet, at anlægslovens seks broåbninger, der kun skal ske i dagtimerne mellem klokken 8 og 19 eksempelvis, og kun i sejlersæsonen fra 1. maj til 1. november, bør kunne indpasses i fremtidens køreplaner for både persontog og godstog. Togforsinkelser vil selvfølgelig kunne påvirke broens åbningstider, som de altid har gjort, tilføjer Palle Tørnqvist.