Fremtidens færgefart er igen til debat, når politikerne i klima-, teknik- og miljøudvalget tirsdag 6. juni mødes for at drøfte færgestrategi for de tre øer i Smålandsfarvandet.
Det sker efter, at der har været en pause, hvor der skulle findes svar på et hav af ubesvarede spørgsmål.
En ny færgestrategi er til debat, fordi Femøfærgen er ved at være nedslidt, og fordi Lolland Kommune har fået et tilskud på 26,7 millioner kroner til et skift fra dieselfærge til grøn el-færge.
Lolland kommune har besluttet, at den 27 år gamle dieselfærge, der primært betjener Femø, er moden til udskiftning inden for få år.
Det passer med, at Færgesekretariatet, som er en serviceorganisation for landets 18 kommuner med mindre øer, kan tilbyde et helt nyt koncept inden for el-færger: En standardfærge, som kan tilpasses de enkelte øers behov.
Færgen koster 111,5 millioner kroner inklusiv udvikling af et supportsystem, men derfra kan trækkes statens tilskud til grøn omstilling på 26,7 millioner.
Færgerne kan kun leases
De resterende 84,7 millioner er mange penge, og Færgesekretariater og selskabet bag Standardfærgen tilbyder en leasingaftale. Faktisk kan landets kommuner med mindre øer slet ikke købe standardfærgen, hvilket ifølge Femø ville være billigere, men selskabet bag vil kun lease færgerne ud.
Femø beder derfor i et brev til byrådet om at politikerne endnu engang stopper op og udskyde en beslutning om indgåelse af en leasingaftale af den nye færge. I stedet bør der udarbejdes en uafhængig konsulentrapport, der belyser fordele og ulemper samt de økonomiske forskelle ved en købsmodel versus en leasingmodel, skriver Femø til byrådsmedlemmerne.
Færgegruppen på Femø har brugt Slagelse Kommune som eksempel, hvor man ønsker at lease en færge på samme størrelse som den nuværende Femøfærge. Det vil sige til 19 biler.
En forrentning på 61 millioner
Den samlede projektsum bliver 83,3 millioner kroner.
Med en fast forrentning på 5,9 procent, som leasingselskabet vil have, vil det give en årlig leasingafgift på 7,2 millioner kroner. Over en løbetid på 20 år er det en samlet leasingudgift på 144 millioner, det vil sige, at leasingselskabet har en forrentning på 60,7 millioner kroner.
Ydermere så ejer kommunen ikke engang færgen, når leasingperioden på 20 år er gået, anfører Femø.
Færgen er så nedskrevet til nul kroner, og standardfærge-selskabet har fået alle deres penge tilbage med en forrentning på de 60,7 millioner kroner. Kommunen kan derefter få lov til lease færgen videre eller at købe den færge - de allerede har betalt 144 millioner kroner for - til et ukendt beløb.
Selskab tjener op til 1,8 milliarder
- Der er i Danmark 18 kommuner, som står overfor at udskifte op til 25 til 30 små lokale færger i de kommende år. En del af disse vil være billigere, andre dyrere end Slagelse-færgen, men tager vi den som udtryk for gennemsnittet, så vil standardfærge-selskabet potentielt kunne tjene 1,5 til 1,8 milliarder kroner, gør Femøboeren byrådsmedlemmerne opmærksom på.
På Femø har man også regnet på, hvad et køb ville kunne koste. Det er blandt andet sket ved hjælp af Kommunekredits renteberegningsmodel, oplyser Jørgen Hansen, så Femø mener, at fakta er rigtige.
Hvis Slagelse havde kunnet købe færgen af standardkonceptet, er der en forskel på 32 millioner kroner:
Alle startudgifter til færgen er de samme. Det eneste, der ændrer sig, er renten. Hvor standardkonceptet vil have en fast rente på 5,9 procent, så tager Kommunekredit, som er kommunernes egen udlånsbank, en fast rente på 3,41 procent over den samme løbetid.
Det giver en forskel i renteudgift på 32 millioner kroner, som Slagelse - og dermed også Lolland Kommune - kunne spare blot ved at låne pengene i kommunernes egen bank til køb af færgen i stedet for at lease den.
En købt, ny femøfærge med Kommunekredit-lån vil koste cirka 114 millioner kroner, og en leaset altså 144 millioner kroner plus den stadig ubekendte faktor: Hvad skal den købes for, når leasingaftalen udløber.
- Det er 25 til 30 færger, som skal bygges i de kommende år, og der vil kommunernes samlede, potentielle besparelse ved at købe færgerne løbe op på svimlende 800 til 960 millioner kroner blot ved at låne pengene i den bank, som er oprettet til det samme formål i stedet for at lease færgerne gennem standardfærge-selskabet, skriver Femø til byrådet.
Socialt eksperiment af dimensioner
- Hvis Lolland Kommune har svært ved at få budgettet til at hænge sammen, så bliver det ikke bedre af at forære mere end 30 millioner kroner til et privat selskab. Penge som i stedet kunne bruges til skoler og ældrepleje med videre, lyder det videre fra Femø.
FemøboerneHvis tilstrækkeligt mange kommuner siger nej tak til leasingmodelen og kræver at kunne købe standardfærgen, gad så vide om ikke selskabet bag - måske med et venligt skub fra KL, indenrigsministeren og Folketinget - går med til det.
- Hvis tilstrækkeligt mange kommuner siger nej tak til leasingmodelen og kræver at kunne købe standardfærgen, gad så vide om ikke selskabet bag - måske med et venligt skub fra KL, indenrigsministeren og Folketinget - går med til det, spørger Femø.
At leasing-modellen, hvor den årlige leasingydelse på 7,3 millioner kroner lægges over som en driftsudgift og skal betales gennem "færre færger, ændrede ruter og færre afgange" - jævnfør byrådets budgetforlig 2023 - hvilket primært vil gå ud over Femø og Askø, kalder Femø desuden et af de største sociale eksperimenter i nyere dansk historie.
For grundlaget for en række mennesker og erhverv forringes væsentligt eller forsvinder måske helt, frygter femøboerne.