Annonce
Lokal nyt

VRAGET TOG-PRODUCENT VARSLER KLAGE

Den spanske togproducent CAF er den eneste, der har fået sit bud på at levere 14 batteritog godkendt. Her er et CAF-tog, men det er ikke nødvendigvis sådan, batteritoget vil se ud. Foto: Iovo Petrov/CAF
Tre firmaer bød på at levere 14 batteritog til Lokaltog, men to af de tre bud er diskvalificeret. En af de vragede varsler en klage og opfordrer til genudbud.

LOLLAND-FALSTER: Tre europæiske togproducenter bød på at levere 14 batteritog til Lokaltog, men kun ét af de tre bud slap gennem nåleøjet. Buddene fra både tyske Siemens Mobility og schweiziske Stadler er blevet diskvalificeret, så kun spanske CAF er tilbage.

CAF’s bud var dog så dyrt, at det har gjort politikerne i Region Sjælland dybt bekymrede. Og det kom som en overraskelse, for politikerne var stillet i udsigt, at batteritogene blot ville medføre en årlig merudgift i forhold til dieseltogene på 2,5 millioner kroner.

- Da man spurgte os: ”Vil I have batteritog?”, var vi helt oppe at køre og havde armene over hovedet, fortæller Felex Pedersen (S), der er næstformand i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.

Annonce

Man CAF’s bud vil indebære en årlig merudgift på 9,5 millioner kroner, og den pris er kun et beskedent mindretal i udvalget parat til at acceptere. Som omtalt torsdag ser et flertal hellere, at der straks laves et nyt udbud - selv om Lokaltogs rådgivere har frarådet det, blandt andet fordi det kan få den modsatte effekt og ende med endnu dyrere tog.

Udbud bør gå om

Men flertallet kan støtte sig til en vurdering fra Siemens Mobility, der er stærkt utilfreds med at have fået vraget sit bud og varsler en klage.

”Vi vurderer, at afvigelserne fra udbudslovgivningen er så alvorlige, at udbuddet bør gå om. Samtidig mener vi, at genudbud fører til lavere pris”, skriver Jesper Kückelhahn Nilson, administrerende direktør for Siemens Mobility, i et brev til Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.

Vi vurderer, at afvigelserne fra udbudslovgivningen er så alvorlige, at udbuddet bør gå om. Samtidig mener vi, at genudbud fører til lavere pris.

Jesper Kückelhahn Nilson, administrerende direktør for Siemens Mobility

I brevet skriver han, at buddet fra Siemens Mobility blev dømt ”non-compliant” - det vil sige, at det ikke levede op til betingelserne - på grund af ”tre mindre detaljer”, men det går Tina Ortega, der er advokat for Lokaltog, i rette med. Hun kalder påstanden ”ikke korrekt” og skriver i et kort notat til regionsrådet:

Da Siemens’ tilbud ikke opfyldte tre mindstekrav, var Lokaltog ifølge udbudsreglerne forpligtet til at kassere Siemens’ tilbud.

Tina Ortega, advokat for Lokaltog

”Siemens’ tilbud er ukonditionsmæssigt - og dermed et tilbud, som Lokaltog ikke måtte tage i betragtning - fordi Siemens’ tilbud ikke overholdt tre såkaldte mindstekrav i udbuddet. Da Siemens’ tilbud ikke opfyldte tre mindstekrav, var Lokaltog ifølge udbudsreglerne forpligtet til at kassere Siemens’ tilbud”.

Direktøren fra Siemens Mobility skriver også, at Lokaltog i udbudsmaterialet skrev, at lave driftsomkostninger blev prioriteret højere end lave investeringsomkostninger. ”Det var en afgørende vuerderingsparameter og udgjorde derfor grundlaget for Siemens Mobility’s design og tilbud”, skriver han og tilføjer, at Lokaltog efterfølgende - efter at buddene var afgivet - ændrede evalueringsmodel, så lave investeringsomkostninger nu blev vægtet højere end lave driftsomkostninger.

Den kritik går Lokaltogs advokat også i rette med:

”Dette er ikke korrekt. Lokaltog har ikke ændret i evalueringsmodellen undervejs i udbuddet”, skriver hun.

Annonce

Toilet eller ej

Det fremgår også af Jesper Kückelhahn Nilsons brev, at der har været tvivl om, hvorvidt der skal være toiletter i togene. Det er ikke fremgået af udbuddet, og Lokaltog har ikke besvaret Siemens Mobilitys henvendelser om det, skriver han og tilføjer, at det dog er fremgået af en artikel i Lokaltogs medarbejderblad, at et toilet i toget har været et ønske fra regionsrådet og havde høj prioritet.

Men det er heller ikke korrekt, fastslår Tina Ortega, som skriver:

”Om der var toiletter eller ej i de tilbudte tog var ikke en del af evalueringsmodellen, og det har ikke spillet ind ved evalueringen af de indkomne tilbud, om der var toiletter i de tilbudte tog eller ej.”

Men tilbage til håbet om, at et nyt udbud kan give lavere priser. Her skriver Jesper Kückelhahn Nilson:

”Siemens Mobility vurderer endvidere, at Lokaltog kan opnå en lavere pris, hvis de beder om standardløsninger og ikke specielt tilpassede løsninger. Tilsvarende vil et genudbud, der er baseret på standard tekniske og mere balancerede kommercielle vilkår, reducere investeringsomkostningerne og således udgøre et væsentligt bidrag til at håndtere finansieringsomkostningen.”

Folketidende har forgæves bedt om kommentarer fra Siemens Mobility og Stadler.

Folketidende har også spurgt Lokaltog om forskellen på priserne i de tre bud, men administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær siger:

- Lokaltog har modtaget tre bud fra de deltagende leverandører, men af respekt for den obligatoriske stand still-periode og den politiske proces i Region Sjælland kan Lokaltog ikke gå i detaljer omkring forskellene på pris eller øvrige parametre i de deltagende leverandørers bud.

Annonce
Lolland

- DE ARBEJDER SOM SMÅ HESTE OG VIL BARE DET HER

Annonce
Annonce
Lolland

EFTER 14 MÅNEDER: NU KOMMER SAGEN ENDELIG FOR RETTEN

Transport

LOLLANDSBANEN INDSÆTTER TOGBUSSER

Lolland

- DE ARBEJDER SOM SMÅ HESTE OG VIL BARE DET HER

112

ANHOLDT MED HASH OG SKUNK PÅ SIG

Guldborgsund

HURRA FOR PLESS, RØSE, TURPAL, ASTA OG AQUASPORT

Politik

VIL IKKE AFSKAFFE FLERE HELLIGDAGE

112

FÆRRE INDBRUD: POLITIETS FORKLARING PEGER PÅ NYT PROBLEM

Sport

JACOB EGERIS KLAR FOR NY KLUB

Guldborgsund

SILOS FREMTID BEHANDLES FOR LUKKEDE DØRE

112

SIGTET FOR STORT NARKOTIKASALG

Lolland

LOKALT GYMNASIUM VIL OPRETTE INTERNATIONAL STUDIERETNING

Sport

BROGAARD BLIVER ALLIGEVEL I AB

Sport

BALTZER VENDER HJEM TIL FREM

Erhverv

DEN GRØNNE VERDEN ERKLÆRET KONKURS

Indland

VIL REDDE OFFENTLIG TRANSPORT MED LAVERE BILLETPRISER

Skal Horslunde Boldklub lukke?

PARK & VEJ: - NU SPOLER VI TIDEN BAGLÆNS

Annonce
112

HURTIG REAKTION FORHINDREDE BRAND I AT SPREDE SIG

Lolland

DIREKTØR EFTER DATALÆK: DER KOMMER INGEN ÆNDRINGER

Indland

OPRÅB FRA REGIONER: RISIKO FOR DÅRLIGERE SUNDHED FREMOVER

112

BRO LUKKET FOR SKIBSTRAFIK WEEKENDEN OVER

Vejret

WEEKENDEN BYDER PÅ BÅDE SOL, SLUD OG TØSNE

Lolland

Skole med højt til loftet

Ugeavisen Guldborgsund

INGEN PÅSKE I VÆGGERLØSE UDEN VB'S PÅSKEFEST

112

26 TAGET I FARTKONTROLLER: SÅ MANGE FIK KLIP

Knuthenborg

VISER INGEN TEGN PÅ TRAUMER

112

STORT FALD: SÅ FÅ INDBRUD BLEV ANMELDT I 2022

Erhverv

LOKAL IT-VIRKSOMHED OPKØBT

Datalæk

RASENDE BRIAN: - DET ER NOGET SVINERI

Datalæk

AFGØRELSEN FALDET I SAG OM LÆKAGE-BRØLER

Guldborgsund

NYT OM LOKAL ALDI-GRUND

Bolig og livsstil

BOLIGMARKED: DER ER KOMMET FLERE TIL SALG-SKILTE PÅ ET ÅR

Børnehavesagen

KUN FÅ SVAR I REDEGØRELSE

Guldborgsund

- VI MENER, VI KAN VARETAGE BORGERNES BEKYMRINGER

Erhverv

DRASTISK UDVIKLING: - DET ER STUKKET AF

Lolland

KOMMUNE DESTRUERER KUNSTVÆRK

Guldborgsund

NU TAGES FØRSTE SPADESTIK TIL 45 NYE BOLIGER

Annonce
Annonce
112

BIL BRØD I BRAND UNDER KØRSEL

Ugeavisen Guldborgsund

DEN LOKKENDE FLØJTESPILLER I FRONT

Lolland

LÆKAGE-SAG STADIG IKKE OPKLARET

Guldborgsund

- VI VIL BEVARE SÅ MEGET AF BYGNINGERNE SOM MULIGT

Ugeavisen Lolland

Overfiskning sendte ”Viking” til Rødbyhavn

Lolland

VIL FORSKE PÅ AFLIVET LØVE

Knuthenborg

AFLIVET LØVE: HER BLEV DET AFSLØRET

Knuthenborg

SÅDAN KOM LØVEN TIL KNUTHENBORG

Knuthenborg

VIDEO: DERFOR MÅTTE LØVEN AFLIVES

Lolland

14 MÅNEDER GAMMEL SAG: MICHAEL MÅ VENTE TIL RETTEN HAR TID

Trafik

KØRETØJ BLOKEREDE SPOR

Femern

OPFØRT I STRID MED LOKALPLAN - NU SKAL 20 VIRKSOMHEDER FLYTTE

Knuthenborg

KNUTHENBORG AFLIVER UKRAINSK LØVE

Varmecheck

OP MOD 10.600 HUSSTANDE FIK FEJLAGTIGT UDBETALT VARMECHECK