NAKSKOV: - Jeg bliver ked af at høre de eksempler.
Sådan siger specialist i børnepsykologi, lektor og forsker i pædagogisk kvalitet i daginstitutioner på DPU - Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Grethe Kragh-Müller, da Folketidende nævner de eksempler på svigt i Riddersborg Børnehave, som både forældre og tilsyn har blotlagt.
Hun understreger dog, at hun ikke kender til den konkrete børnehave eller de konkrete børn, og derfor ikke kan udtale sig om den konkrete sag.
Grethe Kragh-Müller fastslår derefter med det samme:
- Børn bør ikke være, hvor de ikke kan trives.
Ifølge børnepsykologen kan børn nemlig ikke selv kan sørge for, at det er rart at være, hvor de er. De kan heller ikke selv flytte sig væk, ligesom voksne kan, fra for eksempel en dårlig arbejdsplads, ved at skifte arbejde.
- Børn er tvunget til at opholde sig dér, hvor vi anbringer dem, og derfor er det forfærdeligt, hvis de går i en institution, hvor de ikke har det godt, fastslår hun.
Børnepsykolog Grethe Kragh-MüllerBørn er tvunget til at opholde sig dér, hvor vi anbringer dem.
Børn skal ikke trues
Børnepsykologen kalder der derfor for rigtigt, når forældre tager affære.
- Hvis man som forælder oplever, at kvaliteten i daginstitutionen ikke er tilstrækkelig, skal man reagere og gøre noget ved det.
- Børn skal ikke skældes ud. De skal heller ikke trues, det bliver de bange for. Og så skal der drages omsorg for deres fysiske behov, og der skal sørges for, at børnegrupperne fungerer, så børnene kan trives og udvikle sig i samspil.
Ifølge børnepsykologen har det nemlig konsekvenser for børn at gå i en institution, hvor kvaliteten ikke er i orden.
- Det betyder, at børnene udvikler sig dårligere, end hvis de var i en god institution, siger hun.
Hun nævner dog, at det også afhænger af, hvordan de har det derhjemme.
- En god dagligdag derhjemme kan i en vis udstrækning kompensere for en dårlig daglighed i daginstitutionen og omvendt, siger hun.
- Det bør dog ikke være sådan, understreger hun.
Kommunen har ansvaret
Ifølge Grethe Kragh-Müller er der ingen tvivl om, hvor ansvaret ligger.
- Kommunen skal sørge for, at børnehaven har en kvalitet, så børnene får noget ud af at være der, og så det ikke er skadeligt for dem at være der, siger hun.
Hun har også nogle bud på, hvad skal til for at rette op, når det er gået skævt.
- Hvis en daginstitution fungerer dårligt, er det vigtigt at få talt med pædagogerne om, hvad der går galt, så det kan blive et rart sted at være for både børn og voksne.
Hun peger på, at forskning viser, at når kvaliteten er god, trives de voksne også.
- Jeg tror, at alle vil det godt, men nogle gange kan ting kuldsejle af mange grunde, og nogle gange er der behov for hjælp til at udvikle en god kultur.
- Men det skal være rart at være der, fastslår hun.