Transportminister Benny Engelbrecht ser masser af muligheder for opgaver til tunnelelement-fabrikken i Rødbyhavn.
RØDBYHAVN - Der er mange ting, man kan bruge den til.
Sådan siger transportminister Benny Engelbrecht (S) om den tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, som man på Christiansborg er enige om at ville bevare og bruge også efter færdiggørelsen af Femern-tunnelen.
Han nævner som det første den tredje limfjordsforbindelse, der skal etableres ved Aalborg.
- Det er ikke undersøgt i dybden, men det kunne teoretisk lade sig gøre, at man har nogle sænketunnelelementer, der vil kunne sejles, siger han og tilføjer, at det dog skal undersøges, om elementerne kan sejles ind igennem Limfjorden.
Som det næste nævner han Østre Ringvej ved København - ringvejen, der skal gå fra Nordhavnen via Lynetteholmen til Øresundsbroen.
- Den er også oplagt. Og det er klart, at når man laver en vvm, vil man også kigge på, om man så kan gøre det ved hjælp af sænketunnelelementer fra Rødbyhavn, bemærker han.
Energiøer
Der er flere opgaver endnu, den store fabrik måske kan løse.
- Hvis man skal bygge energiøer, kan man også forestille sig, at man kan genanvende fabrikken. Og for den sags skyld, hvis man skal bygge en fast forbindelse mellem Als og Fyn - hvis den besluttes bygget som sænketunnel, påpeger han.
Her skal det først undersøges, om den skal bygges som en bro eller en tunnel.
- Hvis det kan laves som tunnel, så er det også et sted, man kunne forestille sig, det kunne lade sig gøre, siger han og understreger, at der endnu ikke er nogen konklusioner om, hvad fabrikken skal bruges til.
- Men perspektiverne synes alle jo er rigtig interessante.
Ejerskab skal drøftes
På samme vis gælder, at det er et åbent spørgsmål, hvordan fabrikken rent juridisk skal drives.
- Præcis hvordan det skal ske, hvem ejerskabet skal ligge hos, og hvordan man skal lave aftalerne med den nuværende entreprenør, som jo så i givet fald ikke skal rive ned og dermed ikke har omkostningen til det - det er alt sammen noget, der skal aftales med Sund & Bælt i de videre drøftelser, der skal være med entreprenøren, siger Benny Engelbrecht.
herunder kan du se den seneste video, som Femern A/S har udgivet om byggeriet, hvor tunnelfabrikken også beskrives.