Annonce
Lolland

DYSTER FREMTID FOR VIRKSOMHED

Frugtavler advarede Lolland Kommune mod færgebesparelser.

FEJØ: I august, da dronningen besøgte Fejø, var Laust Spandet Jensens virksomhed, det landskendte brand  Fejø Frugt, en af dem, der var valgt ud til at blive vist frem for dronning Margrethe for at vise, hvor godt det går på den lille ø i kongeriget.

Mandag aften, hvor det var Fejøs tur til at give sit besyv med om "Fremtidens færgefart" til de tre småøer overfor klima-, teknik og miljøudvalget og ansatte i kommunen, tegnede Laust Spandet Jensen et dystert billede af virksomhedens fremtid på øen.

Hans planer om at udvide med yderligere 3.000 kvadratmeter frugtlager på Fejø droppes, hvis han ikke kan stole på færgedriften. I stedet vil Laust Spandet Jensen lede efter industribygninger et andet sted, og det bliver ikke i Lolland Kommune, forsikrede han.

Annonce

Muligvis Vordingborg

Men tæt på motorvejsnettet mod København, hvor kunderne er, og muligvis i Vordingborg.

Inden da havde Laust Spandet Jensen redegjort for, hvordan han har brugt 25 år af sit liv på at bygge sin virksomhed op og dermed været med til at skabe et helårssamfund på Fejø med arbejdspladser, som også giver basis for, at der er læge, præst og skole - hvis de er heldige, indskød han.

- Færgen er vores landevej, og jeg har cirka 1.000 lastbiloverførsler om året, og så har jeg håndværkere og medarbejdere, der også skal frem og tilbage, så jeg skal kunne stole på at infrastrukturen er i orden.

Færgen er vores landevej, og jeg har cirka 1.000 lastbiloverførsler om året, og så har jeg håndværkere og medarbejdere, der også skal frem og tilbage, så jeg skal kunne stole på at infrastrukturen er i orden.

Laust Spandet Jensen

- I vil reducere vores service, og det vil være meget meget skadende overfor min virksomhed, hvor jeg har udregnet, at der er, hvad der svarer til 30 fuldtidsstillinger. Hvis jeg ikke fremadrettet kan stole på, at der er en stabil færgedrift, kan jeg ikke drive virksomhed på Fejø, lød det fra Laust Spandet Jensen.

Han nævnte også som eksempel, at han får 10.000 kroner i bøde, hvis han leverer sin frugt for sent.

Annonce

Vil ikke agterudsejles

Frugtavleren gjorde endvidere opmærksom på, at Fejøfærgen står for 25 procent af udgifterne, men 60 procent af indtægterne.

- Vi er blevet tudet ørerne fulde af, at vi skal være solidariske på de tre øer, men vi skal ikke agterudsejles på Fejø. Lad os sejle, hvor der er noget at sejle med, lød det fra Laust Spandet Jensen, der fik store klapsalver fra den godt fyldte sal på skolen.

Han beklagede videre, at der lige pludselig kommer spareforslag på færgedriften ud af det blå luft - uden at der bliver lyttet til de personer, der henvender sig.

- Nu er det udmeldt, at der i forbindelse med "Fremtidens færger" skal spares 5 til 10 millioner kroner årligt på færgedriften. Jeg kan læse, at der bliver brugt 4,5 millioner kroner årligt på administration. Hvad med en billetautomat? Det er min kommentar, sagde Laust Spandet Jensen.

Annonce

Udvalg lyttede

Formanden for klima-, teknik- og miljøudvalget svarede, at det ikke var udvalgets hensigt at svare, men at lytte på mødet.

Landmand og svineavler Niels Sloth Larsen fulgte op med, at han har 160 lastvognstræk ind og ud hvert år, og at han ikke kan bruge snakken om at lave bestillingsfærger til noget.

-  Jeg aner først to timer før, hvornår jeg får leveret sojaskrå, og så kan jeg ikke bestille en færge fire timer før, og hvis chaufføren, der kommer fra Aarhus, kommer om aftenen, vil han jo også gerne hjem igen, når han har læsset af, lød det fra Niels Sloth Larsen.

Kirsten Sydendal, der er formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, fremhævede, at alle er enige i, at der skal være grøn omstilling, og at CO2-udledningen skal mindskes, at øerne skal blomstre og trives, at der skal være bosætning og erhverv, og at de unikke tilbud skal deles med turister.

Annonce

Delefærge lig med strid

- Vores fremtid ligger i jeres hænder, sagde hun henvendt til politikerne, og slog fast, at en delefærge mellem de to mindste øer, Femø og Askø, vil skabe strid og ingen ny bosætning.

Formanden for Sammenslutningen af Danske Småøer brugte Tunø som eksempel på, hvor der nu kun er to dobbeltture med færgen dagligt.

Ved årsskiftet var der 89 beboere på Tunø, men 2022 har budt på affolkning i en sådan grad, at befolkningstallet nu er nede på 65. Børnefamilier har i stor stil forladt øen, så der nu kun er ét barn tilbage. Det betyder, at skolen netop er lukket - og at øens købmand lukker til nytår.

- Vi kan gå ind i en lignende fremtid, gjorde Kirsten Sydendal opmærksom på.

Hun undrede sig endvidere over, at borgmester Holger Schou Rasmussen i marts i år sagde, at kommunen ikke ville ændre på færgernes serviceniveau, men måske tage en vinterafgang ud og så have flere afgange om sommeren.

- Nu har økonomiudvalget taget en anden beslutning, og I (teknisk udvalg, red.) har fået aben og skal føre det ud i livet. Men det giver ingen mening med grønne færger, hvis de sejler så sjældent, at ingen bruger dem. Og med den særlige statsstøtte, kommunen får til ø-færgerne, hører der også et særligt ansvar, påtalte Kirsten Sydendal.

Annonce

Udvikling eller afvikling?

Hun gjorde også opmærksom på, at Folketinget har en intention om, at de danske øer skal bevares som levende øer, og det har tidligere politikere i kommunen været enige i. Nu har politikerne et valg mellem udvikling og afvikling.

Christina Brydegård, der er ansat på bostedet Solvang, fortalte, at de er 30 ansatte med arbejdstid på alle tider af døgnet. Halvdelen af dem kommer udefra til øen.

- Vi har naturligvis lagt vores vagtplan, så den passer til færgetiderne. Når der sker noget akut, kan vi også have brug for færgen, og så vil store huller mellem afgangstiderne give problemer, gjorde hun opmærksom på.

Vagn Kjær-Hansen gennemgik færgefartens regnskab og pointerede, at indtægterne for to tredjedeles vedkommende er statstilskud, mens den sidste tredjedel er billetindtægterne. På udgiftssiden er hele tre fjerdedele personalet, mens en god fjerdedel går til vedligeholdelse og drift af færgerne.

Der var også en række indlæg fra pendlere og flere i turismeerhverv samt andre. Nu skal en række nedsatte arbejdsgrupper arbejde videre med at belyse "Fremtidens færger".

Ny el-færge på tale

  • For at sætte skub i omstillingen af færgefarten søgte Lolland Kommune i november 2021 en statslig pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger og fik et tilsagn på godt 26 millioner kroner. Prisen for en ny el-færge anslås at være 106 millioner kroner, så kommunen skal medfinansiere cirka 80 millioner kroner. Det forventes at ske gennem en leasingmodel, der vil påvirke kommunens budget mange år frem.
Lolland Kommune
Annonce
Lokal nyt

Fortørnede naboer: Det er manipulerende

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Fortørnede naboer: Det er manipulerende

Sport

TSØ-lazaret fik problemer: Den gik ikke længere

Lokal nyt

Kænguru fundet død på motorvejen

Lokal nyt

Skal du med? En aften i tilflytningens tegn

Lolland

Her blev "Jesus" hyldet som en rockstjerne

Sport

Imponerende bedrift: Hun smadrede maratonrekorden

Sport

Endnu en dårlig start af NFC

Rødby

Her havde politiet en travl dag

Sport

Massakre i Boxen: NFH bagud 0-11

Lotto

En spiller fra Lolland blev millionær i "uhørt vild" lørdag aften

Sjælland

Voldsomme husspektakler: 42-årig mand død under anholdelse

Sport

- Vi vidste, det er et svært sted at spille

Lokal nyt

Udklædningsfest gik galt: Truede garden med legetøjspistol

Erhverv

Stort nedbrud: Den fungerer ikke

Lokal nyt

Mette F. til sit bagland: Pas nu på

Indland

- Det får betydning for dansk grænsekontrol

Lokal nyt

Helt færdig i Regionen: "Fratræder efter gensidig aftale"

Annonce
Nykøbing

Stor donation: Får en million til racerbane og skaterpark

Vejr

Ramt af kraftigt uvejr med hagl og torden

Lokal nyt

13-årig pige forsøgt smuglet ind i Danmark

112

64-årig mand lidt for kæk med sin nummerplade

90 års jubilæum

"Hun tog chokoladen og kylede den hen ad gulvet"

Ugeavisen Lolland

Kan demokratiet tabe?

Ugeavisen Guldborgsund

Har dit barn spist giftige bær?

Lokal nyt

Tavle-ups'er: 'Det skilt har ikke været forbi mig'

Lolland

Kæmpe ferieby-projekt rykker tættere på

112

Motorvejs-ræs: Betinget frakendelse og flere klip

Rødby

Menneskesmugling af 13-årig pige: Ser på det med stor alvor

112

Ups: Narko-pose faldt ud af pas

Lokal nyt

Politi-fejl: Fejl i 70.000 fartbøder gennem flere år

Sport

Efter mål-massakre: - Hjælp mig gud

Lokal nyt

Knap 50 millioner kroner er på vej til landmænd

Guldborgsund

Tvunget til lukning på grund af besparelser: - Vi skal lige synke den

Lolland

Vanvids-udsalg lukker Aldi: - Vi er kede af det

Lokal nyt

Lokal landsholdsspiller skifter til amerikansk fodbold

112

40-årig mand fra Lolland dømt: Voldtog mindreårig steddatter

Falster

Nåede du at spotte kæmpe-brøleren?

Annonce
Annonce
Lolland

Nu skal milliard liter-store bassiner fyldes op

Ugeavisen Guldborgsund

"Mulle" besøger Højskolen Marielyst

112

20-årig narkobilist uden kørekort taget igen-igen

112

Undgå brand: Her er eksperternes bedste råd

Ugeavisen Lolland

Netpriser hos dyrehandleren

Lolland

Ophidsede øboere irettesat af borgmester

Guldborgsund

Bekymret dyrepasser: Ingen tager ansvar

Guldborgsund

Guldborgsund Zoo lukker

112

Flere politibiler til stede ved station: Unge skabte utryghed

Lokal nyt

Voldsom brand i sommerhus: - Vi tør ikke gå ind i det

Nakskov

Strakspåbud efter dødsulykke: - Det skal løses

Guldborgsund

Har store planer: Vil have tocifret millionbeløb

Guldborgsund

98.000 går rundt uden at vide det: Her fandt de fem nye

leder

Hvad foregår der, Heino?