Færgeterminalerne i Rødbyhavn og Puttgarden er blevet for små, og derfor tager rederiet Scandlines om få dage det første spadestik til en udvidelse af de områder, hvor biler, busser og lastbiler holder og venter, inden de skal med færgen.
Det er særligt fragtforretningen - altså mængden af lastbiler - der er vokset så meget, at det er nødvendigt med en udvidelse af arealet, oplyser rederiet.
- Mange medarbejdere er involveret. Ombygning af terminalerne med blandt andet automatisk nummerpladegenkendelse ved check-in og indsættelse af vores nye fragtfærge i 2024 er med til at sikre den nødvendige kapacitet og vores fortsatte vækst. Derudover er det også med til at forbedre kundeoplevelsen, siger Scandlines' operations excellence manager, Nicolai Træde Vestergaard.
Udvidelserne af de to færgeterminaler på hver sin side af Femern Bælt er inddelt i flere faser og ventes først afsluttet i midten af juni næste år. Undervejs holder man pause i juli og august, hvor det traditionelt er højsæson for ferietrafikken.
I Rødbyhavn udvides området fra 15 til 18 opmarchbaner, og samtidig gør man banerne længere, så den samlede længde går fra 4.670 meter til 7.100 meter, hvilket svarer til en forøgelse på 52 procent.
Scandlines udvider færgeterminaler
Scandlines udvider færgeterminaler.
Arbejdet i Rødbyhavn er inddelt i følgende faser:
Fase 0: Banerne 6-7 lukkes, og enkelte rabatter fjernes for at give fleksibilitet til lastbiler gennem de øvrige anlægsfaser. Derudover fjernes en stor jordvold på vestlig side af terminalen, hvor nye baner skal etableres.
Fase 1: Banerne 10-15 lukkes helt tilbage til lastbilparkeringsområdet. Til erstatning anvendes hele plads A i nødvendigt omfang. To nye baner anlægges, og alle baner fra 6-17 forlænges fra 290 meter til 460 meter.
Fase 2: Banerne 1-5 lukkes helt tilbage til IT-bygningen. Ny bane 0 anlægges til cykler og motorcykler. Gamle toiletbygninger fjernes og erstattes af nye. Mobiltoiletter vil være tilgængelige i nedrivningsperioden. Heller og udkørselsbaner fra leje 3 udvides for bedre lastbil-flow ved indsættelse af den nye fragtfærge.
Byggepause: Juli - august
Fase 3: Parkeringsområde til lastbiler, told- og scannerområdet samt skiftevis enkelte baner i grænsekontrolområdet lukkes. Én ekstra indkørselsbane til lastbiler etableres, og trafik-flowet forberedes til automatisering. Told- og scannerplads tilpasses nye lovkrav. Grænsekontrolområdet forberedes til kontrol af lastbiler i tre baner, som sikrer bedre flow ud af havnen.
Fase 4: Nuværende indkørselsbane til lastbiler og manglende del af plads A lukkes.
Fase 5: Udlæg af endeligt asfaltlag.
Kilde Scandlines