FEJØ: Det er blevet dyrere at tage bilen med på færgen over til Fejø, og flere og flere - turister især - vælger at lade deres biler stå i Kragenæs på Lolland og så i stedet tage færgen over til fods.
Det giver bare et problem, især for parret Christian og Ken Holstener Berkowitz, der driver Fejø Ny Kro i Vesterby på Fejø. For med ingen buskørsel på øen i aftentimerne, og færre biler på øen, betyder det også, at det er blevet svære for potentielle gæster at komme til kroen et par kilometer derfra.
Derfor har parret tænkt kreativt, og da de samtidig var opmærksomme på, at de ældre beboere på øen også manglede muligheder for at komme ud at spise på øen om aftenen, så opstod ideen om at tilbyde folk kørsel rundt på øen i deres egen private bil.
Om det overskudsramte tiltag forklarer Christina Berkowitz.
- Det var egentlig en ret simpel beslutning for os. Jeg har fået meget godt igennem mit liv, og nu vil jeg gerne give tilbage. Jeg er selv født på Fejø og kender flere af de ældre mennesker, som bor her, og dem ville vi gerne give en mulighed for at komme ud om aftenen og også besøge os, lyder det.
Vender hjem
Hun boede de første tre år på øen, men flyttede med sin familie til Sjælland, hvor hun her senere mødte Ken Berkowitz. I 2021 besluttede de så "at vende tilbage". De flyttede fra Karlsunde på Vestegnen til Fejø, hvor de overtog forpagtningen af kroen i Vesterby.
Kørselstilbuddet er endnu et forsøg på at skabe noget opmærksomhed omkring kroen - "og den gode mad", som Christina med et grin formulerer det.
Tilbuddet om kørsel ud og hjem er ganske gratis og gælder for alle, og der er heller ingen krav om, at folk skal købe noget på kroen.
Men, indrømmer krobestyreren, selvfølgelig er tiltaget også lavet, for at de forhåbentlig får flere gæster til at komme - og vende tilbage dertil en anden gang.
- Der er ingen krav om noget. Overhovedet. Måske det lyder lidt frelst, men i bund og grund handler det om åbenhed og næstekærlighed. Folk er glade for vores tilbud, og de kommer igen og igen. Når de hører, at vi tænker, som vi gør, så kommer de tilbage og spiser hos os. Så det er en win-win, kan man sige.
- Når vi for eksempel har vores ældre borgere forbi og har givet dem kørsel ud og hjem, så kommer de også forbi os og spiser, når de har deres børn på besøg. Jeg tror på, at det er federe at komme på besøg, når jeg viser nærvær, og folk oplever alt det gode.
Det smitter af
Og den positive indstilling og ønsket om at hjælpe til på den lille ø smitter af, fortæller Christina.
- En dag havde vi en kammerat, der bor på Frederiksberg i København, på besøg. Mens han var der, havde vi nogle andre gæster, der skulle hentes og køres hen til os, men fordi Ken og jeg havde travlt, så startede han sin bil og kørte selv ned og hentede dem.
Hvordan fungerer ordningen?
- Gæsterne ringer bare og bestiller os til en afhentning, og så kommer vi forbi. Nu i dag har jeg kørt med bilen, fordi vores vores søn skulle til håndbold. Hvis nogen så ringer og vil hentes, mens vi er væk, så ringer vi til en af vores venner, som også bor på øen, og så henter de dem. Det er bare sådan, det fungerer her på Fejø, lyder det med masser af glæde i stemmen fra Christina Berkowitz.
- Vi gør, hvad der føles godt for os. Og det gør det her.