NAKSKOV: Da formand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget, Marie-Louise Brehm Nielsen (Din Stemme) i tirsdags holdt oplæg ved foreningen Nærsamfunds generalforsamling, gjorde hun blandt andet opmærksom på den store personalemange i ældreplejen.
Blandt publikum kom der flere kommentarer. En del af dem drejede sig om, at der skulle gøres noget ved personaleplejen, så det personale, der er i ældreplejen, får lyst til at blive der.
Det er man i gang med flere steder. Blandt andet på plejecenter Skovcentret i Nakskov, hvor den nye teamleder Henriette Hansen har indgået et samarbejde med virksomheden Affectum.
Henriette Hansen, teamlederHvis vi skal fastholde medarbejderne, har vi brug for hjælp udefra.
Skovcentret og nogle andre af kommunens plejehjem og udekørende teams gennemgik et grundforløb med Affectum i 2018-2020. Siden da har der stort set været corona hele tiden og desuden to sparerunder.
Vil fastholde medarbejdere
-Vi kan mærke, at der er mange, der er noget coronatrætte. Hvis vi skal fastholde medarbejderne, har vi blandt andet brug for hjælp udefra. Den hjælp kan vi få fra Affectum, fortæller Henriette Hansen.
Da Skovcentret tilbage i 2018 gennemgik grundforløbet, var hun assistent og deltog selv i forløbet. Siden maj sidste år har hun været ledertrainee, og fra 1. marts i år har hun været teamleder på Skovcentret.
Det nye forløb bygger ovenpå grundforløbet, men Henriette Hansen lover, at de nye medarbejdere godt kan være med.
Forløbet er allerede i fuld gang. En konsulent fra Affectum har fulgtes med medarbejderne i deres hverdagssituationer.
-Når konsulenten har været ude, taler vi sammen. Vi kigger på, hvilke situationer der går igen, og ser om der er mønstre, og finder ud af hvad der skal med i undervisningen, fortæller Henriette Hansen.
Medarbejderne kommer også direkte til Henriette Hansen og til konsulenten og og bidrager med episoder og oplevelser fra hverdagen, der kan inddrages i undervisningsforløbet.
Pårørende bedt om input
Desuden er nogle pårørende blevet inviteret ind for at fortælle om deres oplevelser, så det kan bidrage til læringen i hele teamet.
- Vi skal lytte til de pårørende, både når de roser os, og når de er utilfredse med noget. Når de pårørende er utilfredse, bunder det i noget. Det er vigtigt for os at vide, hvad vi kan gøre bedre, og hvad vi gør rigtigt. Vi skal kigge indad og se, hvad vi kan lære, og hvordan vi kan udvikle os, siger Henriette Hansen.
Henriette Hansen, teamlederNår de pårørende er utilfredse, bunder det i noget. Det er vigtigt for os at vide, hvad vi kan gøre bedre. Vi skal kigge indad og se, hvad vi kan lære og hvordan vi kan udvikle os.
Det, konsulenten har oplevet i plejecentrets hverdag, og hvad de pårørende har fortalt, vil blive brugt i et undervisningsforløb.
Det begynder i maj, men holder så pause i hele sommerferieperioden og fortsætter til september.
-Vi har brug for den praksisnære supervision. Jeg kan høre, medarbejderne er glade for at have konsulenten med ude, fortæller Henriette Hansen.
Kropssproget er vigtigt
Hun oplever, at medarbejderne bliver klar over, at det de siger, nogle gange bliver opfattet helt anderledes, end det de mener. Og at fagter, ansigtsmimik og kropssprog i det hele taget betyder uendelig meget.
- Forstår vi hinanden? Husker vi at smile? Hvad betyder det, hvis ikke vi får kigget hinanden i øjnene? siger Henriette Hansen.
Hos Pårørendegruppen for pårørende til borgere på Lolland Kommunes plejecentre er man meget positiv overfor tiltaget. Gruppen undrer sig blot over, at de pårørende ikke har hørt mere om det.
- Det er faktisk det, vi har efterspurgt; at personalet får undervisning i de her ting. Det vil være alletiders, hvis man fortsætter på andre, hvor man har haft samme problematikker som på Skovcentret, siger Lene Antonisen fra Pårørendegruppen.
Henriette Hansen, teamlederForstår vi hinanden? Husker vi at smile? Hvad betyder det, hvis ikke vi får kigget hinanden i øjnene?
Hun savner dog, at blive informeret om sådanne tiltag.
- Vi vidste heller ikke, at der er kommet ny teamleder, siger hun.
Henriette Hansen var glad for at fortælle, men havde ikke umiddelbart tænkt, at det interne forløb skulle kommunikeres ud.
Efter den første måned i lederjobbet er Henriette Hansen ved at være landet. Hun fortæller, at der snart er et nyhedsbrev på vej til beboere og pårørende på Skovcentret.