RØDBY: 140 kørere og deres hold var i weekenden i aktion på Rødby Karting Ring, da Rødby Go-Kart Klub var vært for Rotax-danmarksmesterskabet. Rotax-klassen domineres af jyske kørere, så omkring 40-50 campingvogne blev puslet på plads i området, og på den vis tjente arrangementet som en god øvelse.
- Det var et fantastisk godt løb - det største, vi har holdt. Så vi fik afprøvet det med logistikken, og jo flere af de løb, vi holder, des mere skarp bliver vi på tingene. Så det er vi rigtig glade for, især set i lyset af, at vi skal holde EM i CIK-klassen næste år for omkring 200 kørere, fortæller formand Erik Lystrup.
Weekendens DM begyndte fredag med træning, lørdag galdt det tidtagning og kvalifikations-heat, og søndag stod den på præfinaler og finaler. Og det krævede altså et stort set-up, hvor der skulle være tænkt på alt fra parkering til forplejning og sikkerhed. Der var både læger og en ambulance klar, men dem blev der ikke brug for.
- Folk var glade og tilfredse. Vi ved, de ville være tilfredse med banen, for det er en af de bedste i landet, så det er alt det udenom, siger Erik Lystrup og nævner, at cafeteriaet for eksempel sørgede for helstegt pattegris.
- Deltagerne får altid en fantastisk forplejning. Det giver noget hygge, når man ikke skal køre i byen for at spise, bemærker han.
Pit-område udvides
Weekendens løb er dårligt overstået, før forberedelserne til det kommende EM er i gang. Det skal køres til juni næste år, men hvis man tror, at det giver god tid til forberedelserne, tager man fejl. Der er nemlig meget, der skal klares.
- Det er ikke meget tid! Vi har trekvart år til at få tingene på plads, bemærker Erik Lystrup og fortæller, at CIK på lørdag kommer for at godkende en sidste gang - blandt andet sikkerheden og logistikken.
Og så venter en masse arbejde. Erik Lystrup fortæller, at forberedelserne til EM blandt andet involverer en kæmpe udvidelse af banens pit-område. Det skal udvides fra omkring 10.000 kvadratmeter til dobbelte, så der bliver plads til alle kørerne.
EM bliver fossilfrit
Når Rødby Go-Kart Klub i juni 2023 bliver vært for europamesterskabet, vil det for første gang blive et fossilfrit løb - gokarterne skal køre på biobrændstof.
Også elektriske gokarts vinder frem. Faktisk skulle det løb, klubben arrangerer om en måned, have haft deltagelse af el-gokarts, men det er blevet aflyst på grund af nogle problemer.
- Det er jeg rigtig ked af, for det er noget nyt, der hele tiden rører på sig, og som vi gerne vil støtte op om, siger formand Erik Lystrup og nævner, at det ud over at være godt for klimaet også vil betyde mindre støj.
Og banen er faktisk forberedt til det.
- Vi har mange ampere. Vores bane blev lavet i 2017-2018, og der var vi lidt på forkant, fordi vi vidste, det ville komme. Så der er lagt mange ampere ind. Og i det nye pit-område bliver der også taget højde for, at det kommer, fortæller han.
- Det er et meget stort projekt. Der skal graves jord af og lægges asfalt, forklarer han og nævner, at der også skal sørges for plads til de tilrejsende hold udenfor banen.
- Alle de store udenlandske team kommer i store lastbiler, og vi skal lave strøm og vand, siger han og fortæller, at der også bliver en masse op til selve løbet.
1000 mand i tre uger
Første weekend i september køres den første optakt, der skal spore de daske kørere ind på det kommende EM. Og til april køres et løb, der vil blive annonceret internationalt, så de europæiske kørere kan komme at deltage.
Derefter går det så løs til juni med generalprøve i den første weekend og selve europamesterskabet to uger senere. Forventningen er, at det bliver tre uger med fuld knald på og masser af mennesker ved banen. De 200 deltagere har nemlig hver et hold på omkring fire personer, og dertil kommer så alle tilskuerne.
For at få plads til de sidstnævnte skal der lejes tribuner, og også på anden vis kommer det til at præge lokalområdet.
- Vores lokalområde kan glæde sig. Holdene flytter ind i tre uger, stort set, så der bliver noget afkast til lokalområdet - hoteller, restauranter og så videre. Og sportsligt er det en kæmpe ting, at vi får det til Danmark, mener Erik Lystrup.