Mitsubishi er klar til den elektriske bølge med introduktionen af Outlander PHEV.
Husker du Mitsubishi i-MIEV? Måske ikke, men modellem var blandt de første serieproducerede små elektriske biler.
Nu er Mitsubishi klar til at hoppe med på den elektriske bølge, og det markeres også i Danmark med introduktionen af Outlander PHEV.
Lidt populært sagt vil Mitsubishi bruge deres historiske erfaring med SUV'ere kombineret med elektrisk drift.
Outlander PHEV blev oprindeligt introduceret i 2013 og er siden forfinet og udviklet. Det har betydet, at modellen er
blandt de bedst sælgende Plug-in hybrid SUV'ere på verdensplan.
Ny MIVEC-benzinmotor
Outlander PHEV er rummelig, solid og veludstyret, og den kan sågar trække en trailer med en vægt på op til 1.500 kilo.
Under motorhjelmen på den opdaterede Outlander PHEV finder man en ny 2,4-liters MIVEC-benzinmotor med 135 hk og to
kraftige elmotorer. Den forreste har en ydelse på 82 hk, og placeret mellem baghjulene sidder den anden elmotor med en ydelse på 95 hk.
Resultatet er en smidig, stærk og økonomisk kørsel, som kan foregå alene via elmotorerne eller gennem flere kombinationer sammen med benzinmotoren.
For perfekt vægtfordeling og rumudnyttelse sidder det højteknologiske 300V litium-ion-kørebatteri under kabinen, og med en kapacitet på hele 13,8 kWh vil der efter en opladning være strøm nok til at drive Outlander PHEV på ren el ved en strækning på op til 54 kilometer med en maksimal fart på op til 135 km/t, før benzinmotoren overtager.
S-AWC firehjulstræk
Outlander PHEVs batteri kan oplades på 5-7 timer. Vælger man Quick Charge kan Outlander PHEV oplades på blot 25 minutter (op til 80 procent kapacitet)
Som den eneste Plug in-hybrid i sin prisklasse tilbyder Outlander PHEV i kraft af sine to separate elmotorer det avancerede S-AWC-firehjulstræk (Super-All Wheel Control).
Fordi S-AWC er en del af hybridsystemet, bruges der ikke ekstra eller unødig energi på at overføre træk på alle fire hjul.
Med fire særligt afstemte køreprogrammer har S-AWC en indstilling til alle behov. Til normal kørsel anbefales Normal, hvor systemet selv finder den optimale indstilling og skifter mellem træk på to eller fire hjul, mens Snow bruges på sneglatte veje eller veje med nedsat greb.
Med Lock er systemet låst til firehjulstræk for bedre greb på eksempelvis grusveje, og Sport giver ekstra hurtig respons fra S-AWC, når vejene er snoede.
Tre udgaver
Den nye Outlander PHEV introduceres hos Mitsubishi-forhandlerne i starten af november, og der vil være tre udgaver at vælge mellem.
Priserne på Outlander PHEV Plug-in hybrid begynder ved 384.639 kroner for varianten Invite. Intense-udgaven koster 465.087 kroner.
Mitsubishi yder otte års fabriksgaranti på batteriet (maks. 160.000 kilometer). Der garanteres, at batteriet til og med det 8. år (maks. 160.000 kilometer) har en anvendelig kapacitet på minimum 70 procent.