Ford leverer nu også deres Focus med et mere råt look, større frihøjde, og et chassis, der er langt bedre egnet til offroadkørsel end den "normale" Focus.
Den nye Ford Focus er så småt begyndt at blive et mere og mere almindeligt syn på gaden, men nu får de Ford-hungrende typer endnu mere at vælge mellem.
Focus vil fra foråret nemlig også kunne fås som en Active-udgave med flere unikke stylingdetaljer, som giver varianten et mere råt og alsidigt særpræg både ind- og udvendigt. Den har mørk frontgrill og beskyttende plastskærme, der bugter sig helt fra den forreste kofanger til siderne og bagenden, og det giver den sammen med en øget frihøjde det helt særlige crossover-look, der er så hamrende populært for tiden.
Der er fokus på alsidigheden for den eventyrlystne familie. Blandt andet derfor er adgangen til bagagerummet optimeret med Fords håndfri bagklap, hvor man med en simpel benbevægelse under bagerste kofanger kan åbne adgangen.
Derudover skulle både ben- og skulderpladsen på bagsæderne være forbedret.
- Fords SUV-salg steg med mere end 19 procent i oktober sammenlignet med samme periode sidste år, og SUV'er udgør nu mere end hver femte solgte Ford-bil i Europa. Vores Active-linje tilbyder kunder attraktive crossover-modeller, siger Roelant de Waard, topchef hos Ford Europa.
- Focus Active er ikke blot SUV i designet - dens unikke chassis og nye køreindstillinger er skræddersyet til familier, der ønsker at udforske ruter uden for den slagne vej.«
Klar til udfordrende underlag
Den aktive livsstil, som Europas voksende antal SUV- og crossover-kunder hælder til, understøttes yderligere med tilføjelsen af særlige Slippery- og Trail-køreindstillinger, der forbedrer køreegenskaberne på henholdsvis vanskelige overflader såsom mudder, sne og is og i sandet underlag, og også tagbøjler til fastgørelse af eksempelvis cykelstativer følger med som standardudstyr, hvilket er med til at understrege bilens "friluftslook".
Focus Active fås både med Fords slagkraftige og brændstofbesparende 1,0- og 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med op til 182 hk samt Fords 1,5- og 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med op til 150 hk. Begge motorer fås med 6-trins manuelt gear eller 8-trins automatgear.
Der bliver mulighed for både en 5-dørs version og en stationcar til det offroad-egnede chassis, som er standardudstyr i både 5-dørs- og stationcar-varianten, består af uafhængig bagfjedring (SLA), unikke fjedre, støddæmpere og krængningsstabilisatorer samt frihøjde, der er hævet 30 mm foran og 34 mm bagtil sammenlignet med den almindelige Focus.
SLA-affjedringen optimerer både komfort og respons og har en isoleret underramme, som yder silkeblød balance ved bump i vejen.
Den helt nye Ford Focus Active forventes lanceret i Danmark foråret 2019. Priser forventes offentliggjort til januar.