Flere og flere vælger flexleasing til, viser nye tal, fra De Danske Bilimportører. Bilisterne har nemlig fået øjnene op for unikke køretøjer, som ellers er uden for økonomisk rækkevidde.
Har du også lagt mærke til det? Der er kommet langt flere dyre biler på vejene. Det er ikke Audier, BMW og Mercedes. Også bilmærker som Porsche, Jaguar, Aston Martin og Ferrari er der kommet flere af.
Det er ikke kun en fornemmelse. Også de officielle tal fra understøtter tendensen. Fx er antallet af indregistrerede Porscher på firmaaftaler, som flexleasing hører ind under, gået fra 531 stk. i 2012 til 1981 biler frem til og med oktober i år. Det ender formentligt med at være en firedobling med udgangen af året.
Der er altså mange som vælger flexleasing til. Simpelthen fordi man kan få mere bil for pengene.
Forelskede sig i dyr Audi
Det er helt almindelige mennesker, som kaster sig ud i flexleasing, fordi det giver en mulighed, som ellers kan virke urealistisk.
- Flexleasing var helt nyt for mig, da jeg tilbage i 2016 forelskede mig i en Audi A3 med masser af udstyr. Bilen stod i Tyskland, så jeg havde brug for hjælp til at blive kørende i Danmark. Som så mange andre havde jeg en række fordomme omkring flexleasing, men de bundede mest af alt i min uvidenhed på området. Med den rigtige rådgivning er det relativt simpelt at forstå, hvorfor det giver mening af flexlease dyrere biler, siger Flemming Arper, som til hverdag er IT-konsulent for en række virksomheder.
Da han først blev forklaret, hvordan det hele hang sammen, blev han hurtigt glad for leasingmetoden, og da bilen skulle skiftes i tidligere i år, var han ikke i tvivl om, at han ville flexlease igen.
- For mig er flexleasing attraktivt, da det er fleksibelt og økonomisk fordelagtigt. Jeg får meget mere bil for pengene, ligesom jeg minimerer værditabet i den periode, jeg kører i bilen. Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at min SQ5 skulle flexleases, da jeg valgte at opgradere min A3, fastslår han.
Flere misforståelser
Hos leasingselskaberne er der naturligvis glæde over den øgede interesse. Hos en af Danmarks mest populære leasingselskaber, Granturismo Leasing, er der mange henvendelser, og fordommene er da også mange indledningsvis. Især handler spørgsmålene om den udgift, som hedder restværdi. Hvorfor falder værdien på bilen, lyder spørgsmålet ofte.
- Den største misforståelse ved flexleasing er, at det er farligt at indestå for restværdien på bilen, når leasingaftalen udløber. Det er ikke farligt, for vi gør det allesammen i stor stil allerede. Når vi køber en bil på fuld afgift, er der ingen der rynker på næsen over, at de selv skal "betale" for bilens værditab, den dag bilen sælges. Det er præcis de samme vilkår som gælder, når du flexleaser en bil, siger Ulrik Walter Rasmussen, der er salgs- og leasingrådgiver hos Granturismo Leasing, og har en fortid som sælger af Porsche og Ferrari.
Styr på værdierne
Han har mere end en gang oplevet, at der er skepsis blandt folk, der ikke kender til konceptet flexleasing, og det er synd, men det har desværre også sine grunde, vurderer han.
- Årsagen til at restværdi er blevet et fy-ord er, at der desværre findes eksempler på leasingselskaber, som har ydet dårlig rådgivning. Hvis ikke førstegangsydelsen bruges til at nedskrive bilens værdi, vil restværdien ikke være repræsentativ, den dag bilen sælges. Det resulterer i en ekstraregning, da leasingselskabet har proppet dine penge i lommen fremfor at nedskrive bilen. Det er et problem, siger han, og han mener,at det ville være fornuftigt, hvis branchen fik lavet nogle standarder, så det er mere åbent for kunden, hvad udbetalingen bliver brugt på.
Dog mener han også, at vejen til at få en god aftale ikke er kompliceret. Det handler om gennemsigtighed, og det er bl.a. Granturismo Leasing stor fortaler for. Det sikrer glade kunder ikke bare første gang, men også anden og tredje gang, de kommer tilbage og skal have en ny bil.
- Derfor skal du altid sørge for, at din førstegangsbetaling reelt er med til at nedskrive bilens værdi, fastslår Ulrik Walter Rasmussen.
Flexleasing kan som regel bedst betale sig med biler, som normalt har en handelsværdi i Danmark fra cirka 450.000 kroner. Med biler over tre år for man derudover som hovedregel den laveste ydelse.