Annonce
Motor

Flexleasing er populært som aldrig før

Flere og flere vælger flexleasing til, viser nye tal, fra De Danske Bilimportører. Bilisterne har nemlig fået øjnene op for unikke køretøjer, som ellers er uden for økonomisk rækkevidde.

Har du også lagt mærke til det? Der er kommet langt flere dyre biler på vejene. Det er ikke Audier, BMW og Mercedes. Også bilmærker som Porsche, Jaguar, Aston Martin og Ferrari er der kommet flere af.

Det er ikke kun en fornemmelse. Også de officielle tal fra understøtter tendensen. Fx er antallet af indregistrerede Porscher på firmaaftaler, som flexleasing hører ind under, gået fra 531 stk. i 2012 til 1981 biler frem til og med oktober i år. Det ender formentligt med at være en firedobling med udgangen af året.

Der er altså mange som vælger flexleasing til. Simpelthen fordi man kan få mere bil for pengene.

Forelskede sig i dyr Audi

Det er helt almindelige mennesker, som kaster sig ud i flexleasing, fordi det giver en mulighed, som ellers kan virke urealistisk.

- Flexleasing var helt nyt for mig, da jeg tilbage i 2016 forelskede mig i en Audi A3 med masser af udstyr. Bilen stod i Tyskland, så jeg havde brug for hjælp til at blive kørende i Danmark. Som så mange andre havde jeg en række fordomme omkring flexleasing, men de bundede mest af alt i min uvidenhed på området. Med den rigtige rådgivning er det relativt simpelt at forstå, hvorfor det giver mening af flexlease dyrere biler, siger Flemming Arper, som til hverdag er IT-konsulent for en række virksomheder.

Da han først blev forklaret, hvordan det hele hang sammen, blev han hurtigt glad for leasingmetoden, og da bilen skulle skiftes i tidligere i år, var han ikke i tvivl om, at han ville flexlease igen.

- For mig er flexleasing attraktivt, da det er fleksibelt og økonomisk fordelagtigt. Jeg får meget mere bil for pengene, ligesom jeg minimerer værditabet i den periode, jeg kører i bilen. Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at min SQ5 skulle flexleases, da jeg valgte at opgradere min A3, fastslår han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere misforståelser

Hos leasingselskaberne er der naturligvis glæde over den øgede interesse. Hos en af Danmarks mest populære leasingselskaber, Granturismo Leasing, er der mange henvendelser, og fordommene er da også mange indledningsvis. Især handler spørgsmålene om den udgift, som hedder restværdi. Hvorfor falder værdien på bilen, lyder spørgsmålet ofte.

- Den største misforståelse ved flexleasing er, at det er farligt at indestå for restværdien på bilen, når leasingaftalen udløber. Det er ikke farligt, for vi gør det allesammen i stor stil allerede. Når vi køber en bil på fuld afgift, er der ingen der rynker på næsen over, at de selv skal "betale" for bilens værditab, den dag bilen sælges. Det er præcis de samme vilkår som gælder, når du flexleaser en bil, siger Ulrik Walter Rasmussen, der er salgs- og leasingrådgiver hos Granturismo Leasing, og har en fortid som sælger af Porsche og Ferrari.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Styr på værdierne

Han har mere end en gang oplevet, at der er skepsis blandt folk, der ikke kender til konceptet flexleasing, og det er synd, men det har desværre også sine grunde, vurderer han.

- Årsagen til at restværdi er blevet et fy-ord er, at der desværre findes eksempler på leasingselskaber, som har ydet dårlig rådgivning. Hvis ikke førstegangsydelsen bruges til at nedskrive bilens værdi, vil restværdien ikke være repræsentativ, den dag bilen sælges. Det resulterer i en ekstraregning, da leasingselskabet har proppet dine penge i lommen fremfor at nedskrive bilen. Det er et problem, siger han, og han mener,at det ville være fornuftigt, hvis branchen fik lavet nogle standarder, så det er mere åbent for kunden, hvad udbetalingen bliver brugt på.

Dog mener han også, at vejen til at få en god aftale ikke er kompliceret. Det handler om gennemsigtighed, og det er bl.a. Granturismo Leasing stor fortaler for. Det sikrer glade kunder ikke bare første gang, men også anden og tredje gang, de kommer tilbage og skal have en ny bil.

- Derfor skal du altid sørge for, at din førstegangsbetaling reelt er med til at nedskrive bilens værdi, fastslår Ulrik Walter Rasmussen.

Flexleasing kan som regel bedst betale sig med biler, som normalt har en handelsværdi i Danmark fra cirka 450.000 kroner. Med biler over tre år for man derudover som hovedregel den laveste ydelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Havde kæmpe planer for området: Nu er det sat til salg

Lokal nyt

Nyhed om præsts død har ramt hende hårdt: Han ringede hjem hver dag

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen

Indland

Kongeparret fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot

Guldborgsund

Kolleger i sorg: Lokal sognepræst død

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Guldborgsund

Efter påsat brand: Ejendomsmægler flytter hjem igen

Guldborgsund

Lokal vinder guld ved stor konkurrence

Sport

Bliver den største nogensinde på Lolland-Falster

Stubbekøbing

Sne over Lolland-Falster? Hvid nedbør rammer Sydhavsøerne

Guldborgsund

Tyve løb med hele overskuddet

Indland

Politi: Kan tage måneder at finde brandårsag i Børsen

Guldborgsund

Yngste nogensinde: 18-årige David gør lynkarriere

Leder

Dragernes vagtskifte

112

Mand er død efter frontalt sammenstød med lastbil

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

Sprut-tyv tilbageholdt: Så blev han tosset

Politik

Overbevisende sejr efter kampvalg: Han er ny formand for Nye Borgerlige

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Lolland

32-årig død i arbejdsulykke på havnen: Nu reagerer borgmesteren

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer