Der kommer til at være flere kræfter, optimeret undervogn og øget komfort, når den nye Porsche Macan lanceres som S-udgave med ny V6-turbomotor.
Den første Porsche Macan 2019 er netop blevet leveret til en dansk kunde. Siden sidste generation har Macan i basisudgaven kunnet leveres med fire cylindre. Det gør den dog ikke langsom, for den "lille" motor med en slagvolumen på 2,0 l. til trods, leverer bilen 252 hk. og de 100 km/t nås på 6,7 sekunder.
Men der er stadigvæk nogle, som ikke er vilde med tanken om en Porsche med 4 cyl. Derfor udvider Porsche motorprogrammet i deres kompakte SUV med den kraftfulde Macan S med en ny 3,0-liters V6-turbobenzinmotor med benzinpartikelfilter.
Den yder 354 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 480 Nm. Det er et plus på 14 hk og 20 Nm i forhold til den netop udgåede model. Tophastigheden er 254 km/h, og forbruget ligger på pæne 11,2 km/l i henhold til korrelerede NEDC-værdier.
Macan S nyder godt af alle nyhederne ved modelrækken: De omfatter LED-lygtebåndet på bagenden samt det nye lækre Porsche Communication Management med en 10,9" stor touchscreen i kabinen.
Ny pedal - ny reaktion
En ny afstemning af undervognen giver en bedre balance
Som udgangspunkt er Macan leveret med firehjulstræk, men systemet, Porsche Traction Management (PTM), har fået en omfattende optimering i forbindelse med opgraderingen af modellen. På forakslen erstatter fjedergafler af aluminium de hidtidige stålkomponenter. Den nye letmetalkonstruktion er stivere og reducerer de uaffjedrede masser. Dermed styrer Macan endnu mere præcist, og affjedringen er endnu mere komfortabel.
Der er også arbejdet med bremserne, som nu er mere præcise ligesom Der er også blevet udført et stort finjusteringsarbejde på bremserne til den nye Macan S, og det mærkes især på den ændrede pedalrespons ligesom bremseskiverne er blevet større.
Lækkert ekstraudstyr
GT-sportsrattet (ekstraudstyr), der kendes fra 911'eren, understreger de sportslige ambitioner i den nye Macan S. I forbindelse hermed fås Macan nu med Mode-kontakten integreret i rattet inklusive Sport Response-knap som en del af Sport Chrono-pakken, der fås som ekstraudstyr.
Komforten kan som ekstraudstyr øges med den nye køassistent, en elopvarmet forrude og en ionisator, der sammen med det standardmonterede partikelfilter bidrager til en forbedring af luftkvaliteten i kabinen. Men som det nu er med ekstraudstyr, skal du betale for det.
Hvis du ønsker en Macan uden al den ekstra lir, koster den i basisudgaven fra 1.157.802 kroner inklusiv leveringsomkostninger.