Der er masser af nyheder i den nye 911 Cabriolet. Selv om den er helt ny og er blevet lidt bredere over bagen og optimeret til sjov, glemmer den ikke sin forhistorie.
Sommerbil: Det er efterhånden seks uger siden, at Porsche første gang viste den nye 911 coupé, men nu er det den kommende 911 Cabriolet, som skal have opmærksomhed.
Porsche præsenterede i september 1981 for første gang prototypen, der skulle blive til den første 911 Cabriolet, og kunder og fans var ovenud begejstrede. Siden da har den åbne 911-variant haft en fast plads i modelprogrammet.
Den nye åbne variant anno 2019 har alle Coupé-variantens innovationer, og denviderefører det moderne formsprog fra Coupé-modellen, men den forbliver også i Cabriolet-versionen umiskendeligt en Porsche 911.
Blandt de specifikke videreudviklinger til Cabriolet er også et nyt hydraulisk system, som åbner og lukker kalechen hurtigere end tidligere. Den fuldautomatiske stofkaleche har en fast glasbagrude, og den kan åbnes og lukkes op til en hastighed på maks. 50 km/h - det tager i øvrigt 12 sekunder.
Baghjulstræk
911 Cabriolet starter som Carrera S med baghjulstræk og som 4S med firehjulstræk. Begge modeller er udstyret med den trykladede 6-cylindrede boxermotor med en slagvolumen på 2.981 cm³ og en ydelse på 450 hk ved 6.500 omdr./min. og et drejningsmoment på 530 Nm, som er til rådighed mellem 2.300 og 5.000 omdr./min.
Kraftoverføringen sker via en nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Carrera S bliver naturligvis hurtig: Den accelererer fra 0-100 km/h på 3,9 sekunder (med Sport Chrono-pakke som ekstraudstyr: 3,7 sekunder.), og tophastigheden er 306 km/h. Carrera 4S har en tophastighed på 304 km/h, og den accelererer fra 0-100 km/h på 3,8 sek. (med Sport Chrono-pakke som ekstraudstyr: 3,6 sekunder).
Masser af nyt interiør
Interiøret er blevet opdateret, så det nu minder om det, der sidder i Panamera. Det betyder større skærme og færre knapper, hvilket ikke er dumt.
Som i ur-911'eren løber instrumentpanelet i hele kabinens bredde. Foruden omdrejningstælleren, som er placeret i midten, får føreren sine informationer via to smalle, rammeløse displays. Centerskærmen, som nu er på 10,9", til infotainmentsystemet Porsche Communication Management (PCM) betjenes hurtigt og nemt.
Lige som i coupéen har bilen det nyudviklede Wet Mode som standardudstyr. Funktionen registrerer vand på vejen, tilpasser reguleringssystemerne efter forholdene og advarer føreren.
En parkeringsassistent inklusive bakkamera supplerer standardudstyret i Cabriolet. Som ekstraudstyr til 911'eren fås natsynsassistent med infrarødt kamera, adaptiv fartpilot med automatisk afstandsregulering, stop&Go-funktion og reversibel passagerbeskyttelse.
Lyder det som noget for dig, kan du allerede nu bestille Carrera S Cabriolet fra 2.540.455 kroner inklusiv levering, mens Carrera 4S Cabriolet koster fra 2.691.547 kroner.