Den er ny fra top til tå - alligevel ligner den helt nye Forrester den bil, den afløser, hvis man ikke kigger nærmere efter.
Subaru er en spøjs størrelse. De sælger ikke mange biler i Danmark, ja i Europa for den sags skyld. Bilerne er til den konservative side rent designmæssigt, og derfor er det sjældent dem, som står højest på ønskelisten, når der skal handles ny bil.
Men dem, som køber Subaru, er kæmpe fans, og det med rette, for Subaru leverer mekanisk gedigne og ganske velkørende biler. Det er der bare ikke mange, der ved, og derfor er Subaru da også fortsat et nichemærke i Danmark (og Europa).
Men måske er der mere held med den helt nye og femte generation Subaru Forester, som faktisk er helt ny fra top til tå og er baseret på Subaru Global Platform. Den ny Forester er længere og bredere end den foregående generation og tilbyder højere sikkerhed end nogen tidligere model fra Subaru.
Feedback fra kunderne
Subaru siger selv, at den nye model er baseret på Forester-ejerens feed-back, som Subaru så omhyggeligt har udviklet og moderniseret sit designsprog efter. Noget kan tyde på, at ønskerne har været, at man ikke skal ændre aaaaalt for meget på designet. I hvert fald er det ganske svært at se forskellen fra den gamle til den nye model.
Den nye Forester er dog vokset med lidt over en centimeter i længden og to i bredden og deler ingen dele med sin forgænger. Interiøret giver også mere plads, og selv om den nye Forester er lidt lavere i højden, er frihøjden stadig generøse 22 centimeter. Akselafstanden er steget med tre centimeter, hvilket giver endnu mere stabil hastighed og kortere overhæng.
Ny el-teknologi
Forester er Subarus bestseller, og siden lanceringen i 1997 er solgt mere end 3,8 millioner. Det er sket ved at bygge på de styrker, der er kendt som Subarus kerneværdier - som blandt andet tæller boxermotoren og mekanik, som man kan regne med.
- En stor del af de kunder vi har, går ikke så meget op i designet. Men de læser meget om bilen på forhånd, og de går mest op i, at bilen kører godt, siger salgsdirektør for Subaru i Danmark Niels Thaning og fortsætter: - Det er primært outdoorfolk, som køber bilen i Danmark, men faktisk viser en nye tal også, at 24 pct. af vores købere er kvinder. Det er jo meget fint, når folk ellers tænker på Subaru som et maskulint mærke.
Forester er Den nye Forester lanceres med Subaru's nyeste drivline teknologi - Subaru e-BOXER. Hjertet er en 2-liters boksermotor med direkte indsprøjtning, assisteret af en elektrisk motor integreret i Lineartronic gearkassen.
Den ny Forester vil kunne køre lidt over havlanden kilometer alene på el. e-BOXER indeholder et 118,4 volt system, der er lades under kørsel. Installationen tilføjer 17 hk og 65 Nm til drivhjulseffekten.
Tre fjerdedele af bilmærkets køretøjer bliver solgt i USA, og derfor blev den nye Forester da også allerede lanceret i USA i sommer, hvor der er blevet taget rigtig godt imod den.
Den nye Forester bliver lanceret i Danmark sidst på året.