Chauffører bruger Gedser Landevej som mobilt pissoir.
Hvorfor lede efter et toilet, hvis man kan tisse i en plastikflaske og smide den ud ad vinduet, mens man kører?
Sådan synes mange chauffører på Gedser Landevej at resonere, og i grøften langs vejen kan man tydeligt se resultatet.
Her ligger flasker med den gulbrune urin tæt i græsset.
Mens forårssolen varmer indholdet, dugger flaskerne til, og synet af det mobile pissoirs konsekvenser bliver ikke mindre frastødende for forbipasserende.
En af dem, der støder på de ulækre flasker, er Marina Meng fra Gedser, der løbetræner langs vejen.
På en enkelt kilometers strækning fra Gedesby til den tidligere Østersøhal samlede hun forleden ikke færre end ni flasker med en ladning tis. Sammen med en del andet affald.
Og det er langt fra Marina Mengs første fund af slagsen.
- Jeg møder ofte, ja meget ofte tis-flasker og andet affald på løbeturene langs landevejen. Det er udenlandsk affald fra lastbilerne, det kan man se på etiketterne på flaskerne, der er udenlandske, fortæller Marina Meng, der også støder på for eksempel haveaffald og madpapir på sin løberute.
Hos Vejdirektoratet, der på statens vegne passer Gedser Landevej, kalder man det "træls", at chaufførerne smider tis ud ad vinduet til gene for lokale beboere. Et fænomen, der også er kendt fra andre grænseegne i landet.
Men svineriet opstår ikke, fordi der mangler muligheder for at komme på toilettet, mener Søren Andersen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
- Jeg kan oplyse, at der er toiletter på både færge, færgelejet ved Gedser og rastepladsen Bruntofte længere nordpå. Desuden er der toiletter på motorvejsrastepladsen Farø for dem, der skal den vej. Vi mener på den baggrund, at der er tilstrækkeligt med toiletter tilgængelige i området for alle vores trafikanter, lyder det fra Søren Andersen.
Rastepladsen Hallerup Vest i den nordlige ende af Gedser Landevej er af Vejdirektoratet for nylig blevet nedklassificeret til en holdeplads.
- Men da der oprindeligt ikke var toiletfaciliteter her, burde det ikke være årsagen til problemet, mener Søren Andersen.