Hvis et fragtskib vædrer den nye bro, mens et tog passerer, så vil konstruktionen kunne flytte sig 30 centimeter, uden toget afspores.
Scenariet, at et fragtskib vædrer den nye Storstrømsbro med stor kraft, mens et tog passerer med 200 kilometer i timen, får det til at risle koldt ned af ryggen. En trøst er det derfor, at broen sikres mod jernbanekatastrofer.
- Et fragtskib skal kunne påsejle broen med stor kraft, mens et passagertog passerer, og broen sikres mod islast, så den ikke bliver ødelagt af ophobet is, der presses ind mod de bærende konstruktioner, forklarer Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet, til Ingeniøren.
Kan flyttes 30 centimeter
- Dele af konstruktionen på den nye bro kan tåle at blive flyttet 30 centimeter under en påsejling, uden det medfører afsporing af tog. Jernbaneskinnernes kurve vil nemlig ikke blive flyttet så markant, at dette vil ske.
Den nye Storstrømsbro får en langt stærkere konstruktion end den nuværende bro fra 1937. Dimensioneringen er anderledes end for 80 år siden, og både stål og beton er af bedre kvalitet end materialerne, den nuværende bro er opført af. Tidens tand sætter sit præg på både beton og jern- og stålkonstruktioner.
Sikkerheden i byggefasen har høj prioritet. Skibstrafikken skal kunne passere gennem Storstrømmen i byggefasen. Der bliver desuden en hel del skibstrafik, når betonelementer sejles ud til anlægsområdet fra betonstøberiet på Masnedø. Her anlægges en udskibningshavn, der efter broens færdiggørelse overtages af Vordingborg Havn.
- Der sejler cirka 400 handelsskibe gennem Storstrømmen pr. år. De vil i byggefasen skulle sejle under den nuværende Storstrømsbro ved buerne på midten, og i hver side bliver der en gennemsejling til lystfartøjer, fiskerbåde og kajakker. Sejlruterne vil blive markeret med gule afmærkningsbøjer, men der vil ikke blive tale om et set-up med faste afviserbåde som under bygningen af Storebæltsbroen, siger projektchef Ulrik Larsen, Vejdirektoratet. Når projektet kommer så vidt, så vil sejlklubber i regionen blive informeret.
Sejlrende i vejen
Fordi den nuværende sejlrende til Orehoved Havn ligger i vejen for den nye Storstrømsbro, så går entreprenøren i år i gang med at anlægge en ny syv meter dyb sejlrende ind til havnen. Ifølge Ulrik Larsen vil den få et vinkelret forløb i forhold til kysten, hvor den nuværende går næsten parallelt med land.