Pangfarver, mådehold og større opmærksomhed fra bilister kan redde menneskeliv. Især når det gælder de udsatte motorcyklister, som allerede i år har været i flere dødsulykker.
Motorcyklister er fartgale fjolser. De slår sig selv ihjel. Sådan er der helt sikkert nogle, der tænker, når de læser, at endnu en motorcyklist er omkommet i trafikken. Og det er da sandt, at motorcyklister er mere udsatte, det er også, fordi bilister ikke er opmærksomme på dem.
Det viser en dybdeanalyse af 41 motorcykelulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har udarbejdet.
Her fremgår det nemlig, at der særligt er fire ulykkessituationer, som ofte går igen. I tre ud af de fire ulykkessituationer sker ulykken i mødet mellem en bil og en motorcykel, mens den sidste ulykkessituation er en soloulykke, hvor motorcyklisten kører af vejen.
- Der er desværre ofte for høj fart og uopmærksomhed eller fejlvurdering involveret i de ulykker, hvor motorcyklister og bilister støder sammen. Det er særligt, når bilen skal svinge til venstre, at der er risiko for at overse en motorcykel. Hvis motorcyklen samtidigt kører for hurtigt, gør det kun situationen værre. Derfor er de gode råd, at man som bilist er ekstra opmærksom på de tohjulede, og at motorcyklisterne passer på hastigheden og gør sig synlige med pangfarver, siger Jeppe Gudmandsen, konsulent hos Rådet for Sikker Trafik.
Politi har fokus på motorcyklerne til sæsonstart
I politiet er der fokus på motorcyklisterne, og det er med god grund. Det foreløbige tal for 2018 viser, at 23 motorcyklister blev dræbt og 193 kom alvorligt til skade. I 2017 blev 11 motorcyklister dræbt.
- Vi ved af erfaring, at der hvert år er motorcyklister, der omkommer i tragiske ulykker, som i mange tilfælde kunne være undgået, hvis ikke farten havde været for høj, eller der ikke havde været manglende orientering fra andre trafikanter. Derfor har vi igen i år fokus på uopmærksomhed og høj fart, når vi udfører kontroller på vejene, siger Christian Bertelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra mandag 6. maj til søndag 12. maj.
Antal dræbte motorcyklister fra 2013-2018 ifølge Danmarks Statistik og Rigspolitiet:
Antal dræbte motorcyklister fra 2013-2018 ifølge Danmarks Statistik og Rigspolitiet:
2013: 15 dræbte motorcyklister
2014: 18 dræbte motorcyklister
2015: 19 dræbte motorcyklister
2016: 26 dræbte motorcyklister
2017: 11 dræbte motorcyklister