Fermentor er første unikke bil fra den spanske Cupra, som udelukkende laver biler med GTI-præstationer efter de er "gået solo" fra Seat.
Når en bil fra Seat bærer navnet Cupra sammen med modelbetegnelsen, ved man, at det er en bil, som har ægte GTI-faktor.
Sidste år traf Seat så en belutning om, at alle Cupra-bilerne skulle være et selvstændigt mærke. Lidt ligesom Lexus var det under Toyota. Det er nu lidt over et år siden, og det har Cupra markeret ved at lave den første Cupra, som ikke er baseret på en Seat-model. Fermentor hedder bilen som kombinerer præstationerne fra en sportslig bil med kvaliteterne fra en SUV på et tidspunkt, hvor crossover-segmentet er i utrolig vækst.
Den nye model anvender den nyeste teknologi for at give en unik køreoplevelse med CUPRAs højtydende plug-in-hybridmotor som dens hjerte. Indtil videre er Fermentor kun en konceptbil, og det forklarer også dele af bilens design, som er ret dristig visse steder. Alligvel fastslår Cupra, at Fermentor giver føreren og passagererne de nyeste teknologier, samt en drivlinje, der yder ansvarsbevidste præstationer, og dermed bliver Formentor et vindue til fremtiden for det sportslige bilmærke.
Hvor meget det er en ny designlinje afsløres ikke, men bagenden har et såkaldt "infinite light-lysconcept" på bagenden, der øger opmærksomheden på bilens markante udseende.
Indvendig elegance
Formentors udvendige design bliver matchet af dens interiør. Instrumentbrættet giver en horisontal linje gennem kabinen og gør den ekstra udtryksfuld med en masse mørkt krom og højglans. Desuden er der sportssæderne med kulfiber, som giver en fornemmelse af lethed, mens de også understreger Formentors sportslige kvalifikationer, da føreren sidder lavt og ergonomisk.
Naturligvis er der Digitalt Cockpit, der leverer al nødvendig køreinformation lige foran føreren, og et 10" panoramisk navigationssystem giver utallige funktioner og muligheder for opkobling.
Kræfterne kommer til gengæld fra en plug-in-hybridmotor - en drivlinje, der er skabt til at imødekomme nutidens krav til præstationer og effektivitet og som er en vej mod mærkets elektrificering. køre op til 50 km på el ifølge den nye WLTP-standard (svarende til cirka 70 km efter NEDC-standarden.)
Motorens 245 hk bliver sendt til hjulene via en DSG-automatgearkasse med dobbeltkobling, og et progressivt styretøj, intelligent Dynamic Chassis Control og differentialespær betyder, at bilen præsterer forbilledligt uanset forhold og kørestil.
CUPRA Formentor fik premiere på dette års Geneva Motor Show, Men hvornår vi kan få bilen at se på de danske veje ved vi endnu ikke.