Rækkevidde på 407 kilometer, 408 hk og pris som starter ved 679.998 kroner. Det er de magiske tal bag Mercedes' første elbil, som snart kommer til Danmark.
Interessen var stor, da Mercedes-Benz præsenterede sin første elbil EQC i september 2018. Siden har vi blandt andet spottet den på en biltransport helt tilbage i februar, men den danske importør har ikke haft mulighed for at oplyse om priserne, selv om der er en tydelig interesse for bilen.
Nu kan Mercedes dog afsløre, at priserne begynder ved 679.998 kroner for EQC 400 4MATIC med 408 hestekræfter og en rækkevidde på op til 417 kilometer efter den nye WLTP-målemetode.
Sjovt nok har de to nærmeste konkurrenter Jaguar I-Pace og Audi e-TRON også 408 hk.
Højt udstyrsniveau
Det er ikke kun den elektriske drivline, der gør den ny EQC til en ekstraordinær nyhed. Udstyrsniveauet er nemlig højt og omfatter blandt andet et nyudviklet navigationssystem, som automatisk tager højde for vejens forløb og tilpasser hastigheden til gavn for komfort, sikkerhed og ikke mindst strømforbrug.
Systemet indgår som en integreret del af det intelligente infotainmentsystem MBUX - Mercedes-Benz User Experience - som blandt andet benytter kunstig intelligens og giver mulighed for 3D-navigation.
Derudover er den ny EQC udstyret med LED-forlygter, bakkamera, parkeringsassistent, 19" letmetalfælge samt komfortudstyr som lydanlægget Advanced Sound System og lydisolerende ruder, som sikkert vil tage den værste kant fra den vindstøj, der ellers altid bliver mere markant i elbiler.
Klar til camping
Den ny EQC kan oplades med en effekt på op til 110 kW. MErcedes siger, at det vil tage 40 minutter at lade batteriet fra 10 - 80 procent, og selv på de længere køreture er man derfor hurtigt videre.
Motorens 408 hestekræfter og drejningsmomentet på 760 Nm gør naturligvis den ny EQC både sportslig og kraftfuld. Accelerationstiden fra 0 til 100 kilometer i timen tager 5,1 sekund, mens topfarten fornuftigt nok er elektronisk begrænset til 180 kilometer i timen. Desuden er EQC blandt de få elbiler, som man kan få med anhængertræk. Det må dog forventes, at rækkevidden så falder en del, men alligevel vil det være et salgsargument for mange, at EQC med anhængertræk må trække op til 1.800 kilo.
De første biler forventes i Danmark i løbet af sommeren, men allerede nu lyder rygtet, at der kun kommer omkring 100 til landet.