Skolesammenlægning er ikke en spareøvelse men en idé om en bedre skole, siger borgmesteren.
NYKØBING Når elever fra Østre Skole allerede i 2020 flytter til Lindeskovskolen, er det ikke et udtryk for en spareøvelse. Det understreger borgmester John Brædder (G). Og en spareøvelse er netop, hvad mange forældre med børn på Østre Skole har kaldt ideen om en skolesammenlægning.
- Det er vigtigt for os, at økonomien hænger sammen, og at sammenlægningen ikke er en spareøvelse. Samtidig vil et salg af arealerne ved Østre Skole til byfortætning kunne bidrage til finansiering af den nye skole. Vi mener det, når vi siger, at visionen er at skabe et endnu bedre skoletilbud for alle børn på hele Østerbro, forklarer han.
Det samme indtryk står Annemette Schønberg Johnsen (SF) med. Hun er ikke en del af børne-, familie- og uddannelsesudvalget og står dermed udenfor selve beslutningen.
Hun ved, at ændringer altid skaber en vis form for usikkerhed blandt forældre, børn og personale.
- Men vi er i en god proces lige nu, hvor alle interessenter inddrages i skabelsen af en ny, fælles skole. Det gælder også fagforeninger, som kan sikre en tryghedsaftale for medarbejderne. Sammenlægningen skal være et fælles projekt med et positivt fortegn, siger hun.
Hun tilføjer, at det giver god mening at lave en samlet Østerbro-skole, når nu man også har en Nørrebro-skole.
- Vi har arbejdet i mange år på at løse problemet med fordomme og segration på Østerbro. Det er rigtig godt for vores børn, at de kommer til at gå i skole med hinanden.
Anerkender bekymring
René Christensen fra Dansk Folkeparti kan til gengæld ikke se det smarte i sammenlægningen. Han har derfor heller ikke tænkt sig at stemme ja til projektet, når det skal behandles i byrådet 20. juni.
- Man fortynder jo bare problemet. Før var der 80 procent tosprogede på Lindeskov. Fremover bliver der 40 procent. Det er stadig en meget høj andel, og det ville være bedre at løse udfordringen på Lindeskovskolen. Det her er en politisk udfordring. Ikke en udfordring, som forældre og børn skal løse, siger han.
Han mener, at aftalen uofficielt blev indgået for længe siden, og at det kun understreges af, at der er lavet nyt tag på Lindeskovskolen.
- Det havde man jo ikke gjort, hvis skolen ikke skulle bruges til noget.
Simon Hansen (S), formand for børne-, familie- og uddannelsesudvalget, mener ikke, at der har været besluttet noget på forhånd.
- Vores første udgangspunkt var at fordele børnene over to matrikler, og det er i hvert fald blevet ændret. Opbakningen har til gengæld været der til skolerne i et stykke tid. Men vi anerkender bekymringen fra forældrene, siger han.
Derfor skal der nu skabes en proces, hvor alle relevante parter inddrages i skabelsen af en ny, stærk skole.
- Nogle ville gerne have haft en masse svar, inden vi traf beslutningen. Vi vil hellere gøre det sammen, når beslutningen er truffet, forklarer han.
Blandet modtagelse
En bekymring, som mange forældre har luftet, handler om, hvordan procenten af tosprogede elever bliver i de enkelte klasser fremover.
- Nu skal vi have dannet klasserne, og bliver der nogle uhensigtsmæssigheder, ser vi på, hvordan vi ændrer det. Gerne med hjælp fra fagfolk, der ved mere om det end os politikere, svarer Simon Hansen.
Efter en endelig vedtagelse i byrådet er der lagt op til, at elever, lærere, forældre, daginstitutioner, kulturtilbud, boligforeninger, virksomheder, politikere, forvaltningen og andre sammen udvikler fundamentet for den fælles skole.
- Vi er meget opmærksomme på, at det kræver både tid, kræfter og lokalt ejerskab at etablere en fælles kultur for en samlet skole. Derfor vil vi understøtte aktørernes ideer og ønsker til, hvad der skal ske, og hvordan det skal foregå, så vi får samlet det bedste fra de to skoler. Det skal udvikles i fællesskab mellem alle parter med reel inddragelse og indflydelse, siger Ole K. Larsen (V).
Beslutningen får på Folketidendes Facebook-side en blandet modtagelse. Charlotte Adrian Christiansen skriver:
- Det er så ærgerligt, at én velfungerende skole i byen skal løfte integrationsproblematikken i Nykøbing alene på baggrund af geografisk placering. Jeg tror desværre ikke, at Østre Skole kan kaste tryllestøv på det problem og få det til at forsvinde.