Annonce
Motor

Jeep Renegade - jowww, deeeet...

Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk

Jeep Renegade har det en smule svært i en samlet test, men den tager kraftigt revanche på ét punkt, hvor andre biler blegner

Jeep har altid været lidt kult. Faktisk har den været rigtig kult. Men de er også for store til Danmark og Europa, og derfor findes modellen Renegade, som er lavet på baggrund af et ejendommeligt samarbejde mellem ultraitalienske Fiat og ærkeamerikanske Jeep.

Det er blevet til en forhjulstrukket bil, som udenpå har en pokkers masse tilfælles med de gamle Jeeps, som amerikanerne brugte i en række krige. Indeni har den dog mere til fælles med den Fiat 500 X, som den deler platform med. Og motorer. Jeep Renegade kommer med to benzinmotorer: En 1,0 med 120 hk og en 1,3 med 150 hk. som altid kommer med en dobbeltkoblingsgearkasse. Begge motorer har turbo og direkte indsprøjtning, og vi har prøvekørt sidstnævnte udgave. Men lige nu er en der også en hybridudgave på vej.

Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk

Hvad er nyt?

Renegade er ganske veludstyret. Og det er jo heldigt, når den kun kommer i én udstyrsvariant, som ironisk nok hedder Limited - begrænset på engelsk. Men med det får man to-zone klimaanlæg, skiltegenkendelse med fartbegrænser, DAB-radio, ratvarme, parkeringssensor for og bag og adaptiv fartpilot med mere. Det er ganske glimrende.

Infotainmentsystemet fungerer på det jævne, og med en relativt lille skærm på syv tommer er systemet hverken rigtig godt eller irriterende. Det samme går igen for interiøret i kabinen. Det fungerer, hverken mere eller mindre.

På bagsædet er der overraskende god plads til voksne, for kabinen er mere rummelig, end den ser ud udefra. Benpladsen er helt ok, men man sidder meget ret op på bagsædet.

Det store salgsargument for Renegade er dog, at det er bil, som man kan ændre hele bilens udseende. Man kan simpelthen pille bilens to soltag helt af, og derved har man faktisk er helt åben sommerbil, og det klares i en let håndevending. Systemet kaldes for MyRoof. De to tagplader, som man piller af kan man lægge i bagagerummet. På den måde vinder Jeepen noget af den ellers tabte personlighed tilbage. Det er ganske fedt, og det ville have været sjovt at teste det en varm sommeruge ved Klitmøller, hvor bilen havde været et perfekt match.

Jeep Renegade

1.3 4-cylindret
150 HK ved 5.500 omdrejninger
270 nm ved 1850 omdrejninger
6-trins DCT dobbeltkoblingsgearkasse, 4x2
Topfart 196 km/t
0-100 km/t på 9,4 sekunder
Brændstoføkonomi ved blandet kørsel NEDC-2 15,6 km/l - 144 gr CO2
Anhængervægt med/uden 1450/600 kilo
Trailhawk
Køreklar vægt: 1.320 kilo
Længde/bredde/højde: 423/180/166 centimeter
Pris: Jeep Renegade fås fra kr. 276.010 kroner
Ugens testbil koster fra 311.010 kroner (eksklusiv ekstraudstyr)

Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal jeg købe den?

Jeep Renegade er dog en bil, som skiller vandene. Nogle synes den er virkelig pæn, mens andre synes, at den er håbløst grim. Det er fordi, den lægger sig mellem to stole.

Som Jeep burde den være hårdfør og firehjulstrukket, men denne udgave er blevet overpyntet, så den ser ud som noget, den ikke er. For reelt er der tale om en amerikansk udgave af en Fiat 500 X, og den bygges da også i italien, ligesom det italienske militære politi bruger den som patruljevogn.

Jeg tænker lidt på en bodybuilder med løst tøj på, som man efterfølgende opdager bare er buttet. Den ser stærk ud, men er ikke stærk. Den er ikke engang specielt kraftfuld. Ugen før testen med denne Renegade, kørte vi i en Ford Focus, som ligeledes havde 150 hk. Det var en anderledes potent omgang, og det skuffede lidt, at der ikke var mere skub i Renegade. Det kan have noget at gøre med dobbeltkoblingsgearkassen, som føles virkelig gammeldags og meget langsom.

Køreegenskaberne håber vi også, at de italienske Carabinieri får mere ud af, end vi gjorde. Vi oplevede et tungt og ikke særlig præcist styretøj i en bil, der også kom til at føles for tung og usofistikeret i undervognen. Rundt i svingene dykker næsen nedad og nærmest modarbejder kørslen, og hvis man er til udfordrende og frisk kørsel, er Renegade ikke noget for dig. Det er den ikke bygget til. I hverdagskørsel er den komfortabel og bliver ikke for blød og svampet, men underholdende kan den ikke ligefrem kaldes.

Omvendt er bilen ganske veludstyret, og det er virkelig lækkert i hverdagen. Det gør den helt store forskel, og med de fede tagdele, som kan pilles af, bliver bilen unik. Jeg er sikker på, at børnene ville have en fest på bagsædet i en Jeep Renegade .

  • Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk
  • Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk
  • Jeep Renegade Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH blev blæst ud af Boxen: Team Esbjerg i særklasse

Gedser

Fanget ved grænsen: Medbragte meget stort, kontant beløb

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Nykøbing

Imponeret over kulissen: Se, hvad der er skabt på 13 år

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Nykøbing

Den største nogensinde: Elektrisk stemning og bølge i Boxen

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

Nykøbing

Grillede 12 pattegrise før kæmpe-kamp

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

"Vi ved godt, at der engang imellem sker noget ved banegården"

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Guldborgsund

For første gang: Nu kan du gå i dronningens fodspor

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op