BMW vil ikke lade deres ambitioner om elkøretøjer i stikken - tyskerne siger nu, at de vil være klar med 25 elektrificerede modeller i 2023 - og hele fire inden udgangen af næste år.
Der er travlt hos BMW-gruppen: Inden for to år vil kunne tilbyde fem fuldelektriske biler. Sammen med BMW i3, som allerede er solgt i mere end 150.000 eksemplarer, skal produktionen af den fuldelektriske MINI starte i slutningen af i år.
I 2020 starter så produktionen af den fuldelektriske BMW iX3 og i 2021 følger BMW iNEXT og BMW i4.
Det står klart efter BMW ved et stort arrangement i BMW Welt i hjertet af München offentliggjort, at man tager endnu et ladegreb på fremtiden og gearer op med lanceringen af hele 25 elektrificerede modeller allerede i 2023 - og ikke først i 2025, som det ellers tidligere var annonceret.
eDrive bliver standard
Fra og med 2020 vil alle BMWs plug-in-hybride biler blive leveret med "eDrive Zones" som standard. Det betyder, at man via trådløs teknologi automatisk kan skifte kørslen til ren elektrisk, når bilen kører ind i en zone, som er defineret som "green zone" og dermed emissionsfri.
På denne måde ønsker BMW at bane vejen for, at plug-in-hybrid biler får samme ret til at køre igennem de emissionsfrie områder som fuldelektriske biler, idet de ved kørslen i zonen kører fuldstændigt elektrisk.
Men endnu længere ud i fremtiden er det selvkørende biler som BMW Vision M NEXT, der også er fokus på.
Testbil viser det ypperste
Hybridbilen BMW Vision M NEXT har elmotor på både for- og bagaksel for at muliggøre kørsel med både baghjulstræk og firehjulstræk. Bilen har også en firecylinders benzinmotor og en samlet ydelse på 600 hestekræfter, topfart på 300 km/t og en acceleration fra 0 til 100 km/t på tre sekunder. Rækkevidden på ren el bliver 100 km.
Skal det være ren el er konceptbilen "Power BEV" svaret. Bilen er monteret med tre femtegenerations elmotorer og har en samlet ydelse på hele 720 hestekræfter.
Testbilen accelererer fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder. Der er monteret en elmotor på frontakslen og to på bagakslen. Samme system vil være at finde på den fuldelektriske BMW iX3, som starter i serieproduktion i 2020, oplyser BMW.