Førerløse køretøjer skal kombinere komfort og effektivitet i Dubai. Formålet er at få private køretøjer væk fra vejene, hvilket vil mindske byens klimaaftryk.
Der er varmt om sommeren i hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater, Dubai.
Selv hvis der er ganske kort til nærmeste busstoppested, hvor en bus med aircondition kan samle borgerne op, vælger mange i stedet at tage en taxa for at undgå de få minutter i den ulidelige varme, der ofte når over 40 grader.
Og det er et problem i Dubai, hvor det vrimler med biler. Med mere end én bil per to personer har emiratet flere biler per person end andre store byer som New York, Berlin og London.
Det er selvsagt ikke godt for emiraternes CO2-udslip, som er et af de største i verden i forhold til antallet af indbyggere.
Derfor har myndighederne sat gang i flere storstilede, prestigefyldte projekter, som skal gøre Dubai grønnere.
Der er allerede investeret næsten 100 milliarder dirham - cirka 180 milliarder kroner - i infrastrukturen, herunder metro, sporvogne og busser siden 2005.
Men nu vil et eksperiment med dronetaxaer og førerløse køretøjer, som skal få flere til at efterlade deres biler derhjemme, også blive sat i gang.
Målet med de førerløse køretøjer er at kombinere komforten ved at køre med taxa med effektiviteten og kapaciteten ved at køre med bus.
De kubeformede køretøjer bliver bygget i Italien og har plads til ti passager ad gangen.
Meningen er så, at de skal hente passagerer, der skal i samme retning, i deres respektive hjem, før de så løbende sætter dem af og henter nye passagerer.
De førerløse køretøjer er ifølge producenten som "værelser på hjul" og har en topfart på 90 kilometer i timen. De måler 6,5 kvadratmeter.
De kan også indeholde barer, toiletter og øvrige faciliteter, der eksempelvis kan være målrettet indbyggere og turister til og fra lufthavnen.
Ved at indsætte 1000 af disse køretøjer kan man potentielt mindske trafikken i Dubai med op til 50 procent, lyder estimater. Masseproduktionen af dem begynder i slutningen af næste år.
Det flugter med, at Dubai har en ambition om, at 25 procent af den daglige transport i byen i 2030 skal ske med selvkørende transportmidler.
Dubai er dermed ved at udvikle sig til et centrum for brugen af ny teknologi på transportområdet.
Men det er ikke alle steder i verden, at mulighederne for at gøre noget lignende er ligeså optimale.
I andre lande, hvor infrastrukturen er anderledes, kan det give mere mening at kigge på andre måder at mindske trafikken på.
Det gælder eksempelvis Singapore og København, hvor det kan være en større klimagevinst ved at lade eksempelvis dagligvarebutikker og skoler rykke tættere på folks hjem. /ritzau/Reuters