Mens andre bilfabrikker satser på store batterier og lang rækkevidde i deres elbiler, så går Mazda lige den modsatte vej.
Mazdas første elektrificerede bil, MX-30, der netop er afsløret på Tokyo Motor Show, er med et mindre 35,5 kWh lithium-ion-batteri med en rækkevidde til 200 kilometer efter WLTP-normen. Interessant i den sammenhæng er, at batteriet kan lades på under en time.
Rækkevidden overstiger langt de 48 kilometer en gennemsnitlig europæisk bilist tilbagelægger hver dag. Derfor mener Mazda, at MX-30 både kan fungere som primær bil i mange husstande eller som familiens bil nummer to.
Spændende at se om kommende elbilkøbere, der mener rækkevidden er vigtigst, køber den påstand.
Mazda MX-30 kommer på dansk asfalt i anden kvartal næste år, men du kan allerede nu forudbestille den i en særligt veludstyret First Edition-udgave, der er prissat til 253.000 kroner.
Gå ind på t="_blank">www.mazda.dk og bestil bilen. Du skal betale et depositum på 7.500 kroner.
Priserne på det almindelige modelprogram offentliggøres først senere.
Det er ikke bare på teknikken Mazda går mod strømmen. Også det 440 centimeter lange karrosseri er proportioneret anderledes med en lang motorhjelm til elmotoren og alt det, der hører til den.
Modellen er et crossover-lignende design, der får den til at skille sig ud fra mærkets andre modeller. Den mest interessante detalje er måske de små bagdøre bagpå, der åbner ligesom bagdørene på Mazda RX-8.
Indvendigt er der skabt en luftig atmosfære blandt andet ved hjælp af en "svævende" midterkonsol.
Mazda har specialt til MX-30 udviklet bæredygtige, miljøvenlige materialer til interiøret uden at gå på kompromis med hverken komfort eller kvalitet. Meget af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.
Mazda mener, at lyden har betydning for førerens oplevelse af accelerationen og hastigheden og har elektronisk skabt et diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes.