Øko-sodavand fra Nakskov skal slukke tørsten i Dubai på Expo 2020.
NAKSKOV Ørkenstaten Dubai er fra oktober 2020 vært ved den største verdensudstilling nogensinde, Expo 2020. I den danske pavillon på verdensudstillingen kommer gæsterne til at slukke tørsten i et lollandsk produkt:
Nemlig de nye, "håndlavede," økologiske WiSH-sodavand fra fabrikken SEiMEi på Sandvikenvej i Nakskov.
- Og til verdensudstillingen kommer der mange, flere hundredtusinder, glæder Allan Feldt sig til.
Sammen med sin kone, Mette Feldt, er han stifter og ejer af SEiMEi. Parret var i mandags til kickoff-event i København, da WiSH by SEiMEi er valgt til at være den officielle, økologiske craft soda på den danske pavillon i Dubai.
Lolland ud i verden
Så Lolland er også med ude i verden, lyder det fra den glade ejer.
I starten af oktober deltog SEiMEi i den store ANUGA-messe i Köln med sodavands-produkterne, der er fremstillet af økologiske frugter og bær og ikke tilsat sukker eller sødemidler - og der var stor interesse fra Mellemøsten.
- De drikker jo ikke så megen alkohol, og vores sodavand er også fine til at lave alkoholfrie drinks af, tilføjer Allan Feldt.
SEiMEi og Allan Feldt har også netop deltaget i et stort eksportfremstød i Berlin, hvor planen er at få tyske kantinegæster til at spise og drikke mere dansk økologi.
SEiMEi var en af 13 danske virksomheder, der sammen med Landbrug & Fødevarer og Eksportrådet var på eksportfremstød i den tyske hovedstad.
Over 170.000 berlinere spiser hver dag i en kantine. Og netop i Berlin har man fra politisk side valgt at sætte fokus på økologi i offentlige kantiner, ligesom der arbejdes på at åbne et stort, økologisk madhus i 2020, som skal rådgive køkkener i forhold til økologisk omlægning.
- Både i Berlin og i flere delstater i Tyskland arbejdes der politisk på at øge den økologiske andel i børnehaver, skoler, offentlige kantiner og catering til offentlige arrangementer, oplyser Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland.
Hun fortsætter: - I kraft af sin størrelse har Berlin mulighed for at fastsætte sine egne økologiske standarder og mål og mulighed for at sætte dagsordenen indenfor økologi i den tyske, offentlige bespisning og i storkøkkener generelt.
Så der er et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske marked.
- Vi havde blandt andet møder med hotelkæden Motel One, Vattenfall og grossister og var på en slags speeddating med cheferne og dem, der ellers bestemmer, og fik afleveret prøver, fortæller Allan Feldt.
Der kan dog desværre gå op til et år, før de bestemmer sig, fortæller SEiMEis ejer. Hvis virksomheden kommer ind på det tyske marked, skal hurdlen med glasflasker og pantsystem først knækkes, og der har den danske ambassade i Berlin lovet at hjælpe.
Den økologiske detailkæde Bio Company var også begejstret for produkterne fra Nakskov - og det er jo en god start, påpeger Allan Feldt.
Kirsebærsodavand
De fire slags sodavand, ingefær, hindbær, æble og jordbær, får snart følgeskab af en variant med appelsin og en med kirsebær fra Frederiksdal. De kan købes i de 20 Føtex Food-butikker fra uge 5, og hvis det går godt, kommer WiSH-sodavandene til salg i alle Føtex. Madkastellet, der blandt andet leverer til Zoologisk Have og Nationalmuseet, har også vist interesse. Virksomheden har nu 10 ansatte og kunne udvide med tre mere, hvis der var bedre opbakning fra hoteller, cafeer og restauranter på Lolland-Falster, siger Allan Feldt.