Onsdag morgen blev hjemmesiden muldlollandfalster.dk lanceret. Den skal synliggøre det lokale fødevareerhverv.
Fødevarevirksomhederne på Lolland-Falster skal promoveres overfor hele omverdenen og for borgerne på Lolland-Falster.
Det sker nu med den spritny hjemmeside www.muldlollandfalster.dk, der onsdag blev lanceret i Business Lolland-Falsters lokaler på Kidnakken i Maribo foran flere repræsentanter fra de virksomheder, der nu kan findes på hjemmesiden.
Muld Lolland-Falster
Muld Lolland-Falster er et netværk, faciliteret af Business Lolland-Falster, blandt fødevareproducenter, restauratører, gårdbutikker og iværksættere, som alle har det til fælles, at de er fodfæstet i Sydhavsøernes gode muld og brænder for det de gør.
- Tanken bag hjemmesiden er, at hjemmesiden kan give borgerne et overblik over de mange lokale fødevarevirksomheder og deres produkter og ydelser, som tilbydes hos hver enkelt. Samtidig er Muld Lolland-Falster også et netværk, hvor virksomhederne kan supplere hinanden og samarbejde, lyder det fra forretningsudviklet Rikke Fabienke.
Over 30 virksomheder
Rikke Fabienke fortæller, at der lige nu er over 30 virksomheder med på hjemmesiden.
En af dem er Den gamle Digegaard ved Hummingen, hvor indehaver Johanne Nielsen godt kan se fordelen ved den nye hjemmeside.
- Jo flere vi er sammen på denne hjemmeside, jo bredere kommer vi ud til både turister og lokale, siger Johanne Nielsen, der understreger perspektiverne i samarbejde med andre lokale i fødevareerhvervet.
- Vi har også deltaget i Foodmarkeder, og det giver noget at gå sammen i et netværk, fortæller hun.
Johanne Nielsen oplever også, at der er stigende interesse for det lokale.
- Vi har udover vores restaurant også i snart to år haft eget røgeri, hvor vi ryger fisk og skalddyr. Vi oplever, at folk gerne vil købe med hjem til blandt andet julefrokoster, fortæller hun.
Står stærkere sammen
Også Dorthe Barholdt fra Dalbakkegaard ved Øster Ulslev, der producerer økologiske kyllinger, ænder og æg fra friland, mener, at de lokale fødevarevirksomheder står stærkere sammen.
- Jeg tror, at det vil give en større interesse for lokale varer. Samlet ser vi større ud, og det vil give mere synlighed, lyder det fra Dorthe Barholdt, der tilføjer.
- Samtidig kan netværket også være med til at lette logistikken for den enkelte. Det er nemmere at dække hinanden ind, fordi vi som producenter i hverdagen har travlt med hver vores produktion, fortæller hun og pointerer, at det med hjemmesiden er nemmere for brugerne at finde de rette virksomheder.