- Vi er ikke et fyrtårn - men en markør - og vil nødigt se Kernegaarden forsvinde som Knuthenlund.
FEJØ - Det tog to år at tage beslutningen, for når man er en væsentlig aktør på en ø, er det svært at melde ud, at man vil noget andet.
Det siger Kai Winter, der sammen med sin kone Anita ejer Kernegaarden på Fejø, som er kendt for sin cider-, most- og calvados-produktion, gårdbutik og café samt ferielejligheder. Nu forbereder parret sig på et generationsskifte og har sat bygninger, grund og egen vindmølle til salg for 3,2 millioner kroner.
Beslutningen om at udvise rettidig omhu og at forberede sig på et salg har 67-årige Kai og 57-årige Anita fået hjælp til af projektmedarbejder Anja Bech Knudsen, der for Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne leder forsøgsprojektet "Nye naboer - mere ø-liv."
Lokalt er det egentlig Femø, der er med i projektet, men Kernegaarden har fået mulighed for sammen med fire andre landejendomme at deltage i en matchmaking-indsats.
De fem ejendomme kan ses i et inspirationskatalog. Målet er at medvirke til ejerskifte indenfor landbrug og fødevarer, så nye øboere kan bringe jord og bygninger i spil på nye måder, der sikrer fortsat bosætning og jobskabelse.
Markedsføringen vil ske via udvalgte kanaler, som matcher målgrupperne for ejendommene. Det vil eksempelvis sige besøg på højskoler og Praktisk Økologi Festival.
Kai Winter: - Vi flyttede ind i 2000 og har bygget en vildt god platform op i løbet af 20 år. Vi er ikke et fyrtårn - men en markør - og vil nødigt se Kernegaarden forsvinde som Knuthenlund.
- På Kernegaarden er der en kæmpe mulighed for folk, der gider stå op om morgenen. Vi har selv en anden gård længere oppe ad Hjortemosevej, som vi kan flytte ind i, men vi løber ikke væk. Vi er i gang med at planlægge sæson 2020 og har en femårsplan og er taknemmelige for, at Kernegaarden nu profileres på så mange platforme, siger Kai Winter.