En jernbanetunnel under Guldborgsund går hånd i hånd med nedgravet station i Philip Rasmussens forslag
NYKØBING Siden Folketidende 19. december kunne fortælle, at Sund & Bælt og Banedanmark arbejder for, at Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne åbne for sejlere, har folk i lokalområdet været i oprør. Kan klappen ikke længere gå op, vil det nemlig gå hårdt ud over det lokale sejlermiljø og skade kommunens planer om at puste nyt liv i miljøet, frygter flere.
Sund & Bælt og Banedanmarks ønske er opstået, fordi jernbanen over broen dels skal udvides med et ekstra spor og dels elektrificeres. Og en klapbro med køreledninger vil være følsom overfor fejl, ligesom Femern-forbindelsen vil medføre en væsentligt øget jernbanetrafik med blandt andet internationale højhastigheds-passagertog og omkring 70 godstog i døgnet - godstog, der bliver op imod en kilometer lange.
Den togtrafik får en meget lang bremselængde, og derfor er det vigtigt, at broen ikke pludselig, når den er oppe, har problemer med at nå ned i tide.
"Det er på baggrund af denne usikkerhed i både konstruktions- og driftsfase, Sund & Bælt har besluttet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro", skrev projektchef Steen Bruce Corfixen fra A/S Femern Landanlæg 16. december til kommunaldirektør Søren Bonde.
Lukker en dør
En af dem, der reagerede på historien, var Anne-Lise Becker. Hun driver tøjbutikken Ruzicka i Store Kirkestræde, er engageret i byens udvikling og er blandt dem, der frygter for konsekvenserne, hvis Banedanmark og Sund & Bælt får held til at lukke broklappen.
- Den beslutning passer rigtig dårligt med udvikling og branding af "Den blå Turisme" på Lolland-Falster. Jeg er bekymret for, at vi lukker en dør foran os - låser den og smider nøglen væk. Det er en uoprettelig beslutning én gang for alle at lukke for gennemsejlingen i Guldborgsund, siger hun.
Men kunne man ikke lave en tunnel til jernbanen? grublede hun og kontaktede arkitekt Philip Rasmussen fra arkitektfirmaet By og Landskab i Nakskov.
- Han har mange gange tidligere bevist, hvordan der kan arbejdes visionært med infrastruktur på Lolland-Falster, siger hun og nævner hans forslag om en fremskudt færgehavn i Tårs, genanvendelse af den gamle Storstrømsbro, udvikling af havnen i Nykøbing med mere.
Fremtidssikret løsning
Philip Rasmussen greb idéen, som han finder helt rigtig. For i de kommende år skal Nykøbing udvikles med bosætning, turisme, uddannelser og kultur, og her er det vigtigt, at havnen, kysten og sejlerturismen ikke begrænses, påpeger han.
- Derfor er den rette fremtidssikrede løsning at grave den dobbeltsporede, elektrificerede jernbane ned under Guldborgsund. Det er den mest effektive måde at sikre gennemsejling i Guldborgsund og en effektiv støjafskærmning i havne- og kystområdet, siger han.
Philip Rasmussen kontaktede derfor en hel stribe fagfolk for at blive klogere på dimensionering af jernbaner, tunneller, stationer og økonomien i den slags infrastrukturprojekter. Det har ført til et forslag om at lave en sænketunnel.
- Det lyder umiddelbart dyrt og kompliceret at lægge en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane ned under Guldborgsund. Sejlrenden er imidlertid smal, og der er tale om en kort sænketunnel, som er nødvendig for at sikre vandgennemstrømning og en gennemsejlingsvanddybde på tre meter, siger han.
Ny banegård
Hans forslag indebærer, at jernbanen følger den samme linjeføring som i dag. Byrådet i Guldborgsund Kommune har nemlig tidligere meddelt staten, at man ikke lokalt ønsker, at byen kobles fra den nye infrastruktur - jernbanen skal altså ikke føres udenom byen.
Men der er grænser for, hvor stejlt en jernbane må stige og falde i højde, og det har været medvirkende til, at forslaget også omfatter en ny banegård, hvor sporene er gravet ned. Det giver mulighed for at gentænke hele stationen, der i Philip Rasmussens optik bør blive Lolland-Falsters Hovedbanegård.
Han påpeger, at Femern-forbindelsen og den igengværende opgradering af jernbanen vil medføre, at Nykøbing bliver den jernbanestation i Danmark, hvorfra man på lidt over en time får forbindelse til flest mennesker, nemlig omkring syv millioner. Dermed kan stationen spille en nøglerolle i udviklingen af byen og af Lolland-Falster.
- Det kræver, at stationsområdet udvikles til Lolland-Falsters nye fremtidssikrede hovedbanegård. Det vil sige en effektiv ramme for en smidig mobilitet med let omstigning imellem regionale og internationale tog, busser, parkeringshus og et hollandsk cykelcenter hvor man kan få repareret sin cykel, mens man er på job, siger han.
Philip Rasmussen tilføjer, at man i samme ombæring kan udvikle nye tilbud på stationen til gavn for pendlerne som eksempelvis supermarked, specialbutikker og bokse, hvor pendlerne kan afhente varer, som er bestilt på nettet i løbet af dagen.