Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune rækker hånden frem til Banedanmark for at hjælpe med afviklingen af øget togtrafik på bro.
NYKØBING I sammenslutningen SIG - Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune - er de ikke i tvivl: at sende togene ned i en tunnel under Guldborgsund vil være en fantastisk løsning på konflikten mellem øget togtrafik på tværs af og sejlernes ønske om at sejle på langs ad Guldborgsund.
- Det vil være den allerbedste løsning, fastslår Palle Tørnqvist, der er talsmand for SIG.
Færre åbninger
Men kan tunnelløsningen ikke realiseres, vil sejlklubberne kæmpe for, at Kong Frederik IX's Bro fortsat skal kunne gå op for større sejlskibe. I den forbindelse er de indstillet på et kompromis, der kan imødekomme jernbaneoperatørernes behov for at køre med langt flere togvogne over broen.
- Bliver det klapbroen, har vi den indstilling, at der ikke behøver at være så mange åbninger som nu. Vi kan godt leve med, at det bliver nogle færre gange om dagen, siger SIG's koordinator, Per Thomsen.
Han tilføjer, at han har sejlet ved jernbanebroen ved Stralsund i Nordtyskland. Den åbner kun for sejlerne tre-fire gange om dagen, og at det fungerer fint, mener han. Det er i øvrigt en bro, der både har klap og kørestrøm til togene - og den har haft det, siden broen var en af de vigtigste forbindelser mellem DDR og Sovjetunionen.
- Sovjetunionen kunne godt finde ud af det. Så er det lidt pinligt, Banedanmark ikke kan, bemærker Palle Tørnqvist.
Støtter cykelbro-plan
De lokale sejlklubber roser i øvrigt kommunen for at kæmpe for klapbroen. Mandag aften deltog borgmester John Brædder (G) i et møde med sejlklubberne, og tirsdag var økonomiudvalgets medlemmer enige om, at de ønsker, at det oprindelige koncept for elektrificeringen af jernbanen fastholdes, således at broen forbliver en klapbro.
Sejlerne glæder sig også over, at de bliver inddraget i planerne om Nykøbing Ø og bemærker i den forbindelse, at de bakker op om planen om en ny cykelbro over Guldborgsund.
- Vi vil gerne have, at den kommer, så det bliver så godt som muligt for cyklisterne, siger Per Thomsen og tilføjer, at cykelbroen selvfølgelig også skal kunne lade sejlskibe passere.
En glemt juvel
I det hele taget bakker sejlklubberne op om de lokale kommuners ønske om øget bosætning og turisme, og i den forbindelse ser de sejlsport som et vigtigt aspekt. De lokale sejlklubber har derfor købt annoncer i det nye LF-turistmagasin, ligesom de har lavet en hjemmeside, der fortæller om de lokale herligheder.
- Smålandshavet er en glemt juvel, men Vegvisir har bevist, at det er et spændende og sejlbart farvand. Sejladsmæssigt er det lige så attraktivt som Det Sydfynske Øhav, og det arbejder vi med at få forklaret, fortæller Per Thomsen.
Når det gælder Guldborgsund, er der dog en udfordring: sejldybden og søkortenes beskrivelser. På det seneste søkort er der nemlig indtegnet en stor sten, der betyder, at der ikke længere er en ubrudt sejlrende med mindstedybden på 2,1 meter. Mellem Hasselø og Strandby er dybden nu angivet til blot 1,3 meter.
- Når et tysk forsikringsselskab kigger på kortet, vil de ikke forsikre et skib, der går igennem der, bemærker Palle Tørnqvist og tilføjer, at farvandet ellers af Søfartsstyrelsen er udpeget som et særligt gennemsejlingsfarvand, og at Kystdirektoratet har pligt til at opretholde dybden på 2,1 meter.
Dialog med styrelse
Lokale sejlere har dog oplyst, at dybden er i orden, og derfor er SIG nu i dialog med Geodatastyrelsen for at få en forklaring på søkortets angivelser.
Men alt det kan selvfølgelig være ligegyldigt, hvis Kong Frederik IX's Bro lukkes permanent, sådan som Sund & Bælt ønsker.