Annonce
Skinner og veje

Sejlere vil acceptere færre åbninger af broklappen

Koordinator Per Thomsen (til venstre) og talsmand Palle Tørnqvist fortæller, at SIG - Sejlkubberne i Guldborgsund Kommune - er indstillet på, at klappen i Kong Frederik IX's Bro i fremtiden ikke behøver at gå op helt så ofte. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune rækker hånden frem til Banedanmark for at hjælpe med afviklingen af øget togtrafik på bro.

NYKØBING I sammenslutningen SIG - Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune - er de ikke i tvivl: at sende togene ned i en tunnel under Guldborgsund vil være en fantastisk løsning på konflikten mellem øget togtrafik på tværs af og sejlernes ønske om at sejle på langs ad Guldborgsund.

- Det vil være den allerbedste løsning, fastslår Palle Tørnqvist, der er talsmand for SIG.

Kong Frederik den IX's Bro Foto: Anders Knudsen

Færre åbninger

Men kan tunnelløsningen ikke realiseres, vil sejlklubberne kæmpe for, at Kong Frederik IX's Bro fortsat skal kunne gå op for større sejlskibe. I den forbindelse er de indstillet på et kompromis, der kan imødekomme jernbaneoperatørernes behov for at køre med langt flere togvogne over broen.

- Bliver det klapbroen, har vi den indstilling, at der ikke behøver at være så mange åbninger som nu. Vi kan godt leve med, at det bliver nogle færre gange om dagen, siger SIG's koordinator, Per Thomsen.

Han tilføjer, at han har sejlet ved jernbanebroen ved Stralsund i Nordtyskland. Den åbner kun for sejlerne tre-fire gange om dagen, og at det fungerer fint, mener han. Det er i øvrigt en bro, der både har klap og kørestrøm til togene - og den har haft det, siden broen var en af de vigtigste forbindelser mellem DDR og Sovjetunionen.

- Sovjetunionen kunne godt finde ud af det. Så er det lidt pinligt, Banedanmark ikke kan, bemærker Palle Tørnqvist.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Støtter cykelbro-plan

De lokale sejlklubber roser i øvrigt kommunen for at kæmpe for klapbroen. Mandag aften deltog borgmester John Brædder (G) i et møde med sejlklubberne, og tirsdag var økonomiudvalgets medlemmer enige om, at de ønsker, at det oprindelige koncept for elektrificeringen af jernbanen fastholdes, således at broen forbliver en klapbro.

Sejlerne glæder sig også over, at de bliver inddraget i planerne om Nykøbing Ø og bemærker i den forbindelse, at de bakker op om planen om en ny cykelbro over Guldborgsund.

- Vi vil gerne have, at den kommer, så det bliver så godt som muligt for cyklisterne, siger Per Thomsen og tilføjer, at cykelbroen selvfølgelig også skal kunne lade sejlskibe passere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En glemt juvel

I det hele taget bakker sejlklubberne op om de lokale kommuners ønske om øget bosætning og turisme, og i den forbindelse ser de sejlsport som et vigtigt aspekt. De lokale sejlklubber har derfor købt annoncer i det nye LF-turistmagasin, ligesom de har lavet en hjemmeside, der fortæller om de lokale herligheder.

- Smålandshavet er en glemt juvel, men Vegvisir har bevist, at det er et spændende og sejlbart farvand. Sejladsmæssigt er det lige så attraktivt som Det Sydfynske Øhav, og det arbejder vi med at få forklaret, fortæller Per Thomsen.

Når det gælder Guldborgsund, er der dog en udfordring: sejldybden og søkortenes beskrivelser. På det seneste søkort er der nemlig indtegnet en stor sten, der betyder, at der ikke længere er en ubrudt sejlrende med mindstedybden på 2,1 meter. Mellem Hasselø og Strandby er dybden nu angivet til blot 1,3 meter.

- Når et tysk forsikringsselskab kigger på kortet, vil de ikke forsikre et skib, der går igennem der, bemærker Palle Tørnqvist og tilføjer, at farvandet ellers af Søfartsstyrelsen er udpeget som et særligt gennemsejlingsfarvand, og at Kystdirektoratet har pligt til at opretholde dybden på 2,1 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dialog med styrelse

Lokale sejlere har dog oplyst, at dybden er i orden, og derfor er SIG nu i dialog med Geodatastyrelsen for at få en forklaring på søkortets angivelser.

Men alt det kan selvfølgelig være ligegyldigt, hvis Kong Frederik IX's Bro lukkes permanent, sådan som Sund & Bælt ønsker.

  • Koordinator Per Thomsen (til venstre) og talsmand Palle Tørnqvist fortæller, at SIG - Sejlkubberne i Guldborgsund Kommune - er indstillet på, at klappen i Kong Frederik IX's Bro i fremtiden ikke behøver at gå op helt så ofte. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
  • Kong Frederik den IX's Bro Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

112

105 taget i fartkontroller

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Guldborgsund

Lukker i protest: Ingen dialog, forståelse eller anerkendelse

112

Klip og bøder på Vestlolland

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster