Guldborgsund Kommune er inviteret til møder med både transportministeren og Sund & Bælt om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.
NYKØBING Onsdag 22. januar bliver en af de vigtigste datoer længe i spillet om Kong Frederik IX's Bros fremtid.
Her er Guldborgsund Kommune i skikkelse af borgmester John Brædder (G) og kommunaldirektør Søren Bonde nemlig inviteret til møder i København med Sund & Bælt og transportministeren.
Temaet for møderne er naturligvis Sund & Bælts ønske om at lukke broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, for evigt og dermed omdanne broen til en såkaldt fast bro. Et ønske, der på ingen måde deles af politikerne i Guldborgsund Kommune.
- Vi fik et brev i torsdags fra Sund & Bælt, hvor de inviterede os til et møde, og hvor de samtidig forklarer, at de vil lave et beslutningsoplæg til Transport- og Boligministeriet (for at ændre anlægsloven til Femern Bælt-projektet, hvori der står, at broen skal være en klapbro, red.). De vil gerne have vores medvirken til den skrivelse, men det vil vi ikke medvirke til, forklarer John Brædder og tilføjer:
- Men vi vil gerne fremkomme med alle vores argumenter for, hvorfor broen skal blive ved at være en klapbro.
I brevet skriver Steen Bruce Corfitsen, project director i A/S Femern Landanlæg, som er en del af Sund & Bælt, blandt andet:
"Vi er opmærksomme på, at en ændring af det nuværende grundlag vil kræve en lovændring, hvorfor vi har igangsat udarbejdelsen af beslutningsoplæg til Transport- og Boligministeriet til videre politisk behandling.
Foranlediget heraf ønsker vi at drøfte Guldborgsund Kommunes input til alternative løsninger samt få belyst de bekymringer, Guldborgsund Kommune måtte have til eventuelle alternative løsninger. Det er vigtigt i den kommende proces med udarbejdelse af beslutningsoplæg, at vi kan forholde os til de hensyn og bekymringer, som Guldborgsund Kommune rejser", hedder det i brevet.
Men borgmesteren og kommunaldirektøren har altså ikke tænkt sig at acceptere præmissen om, at anlægsloven skal ændres, og derfor møder de heller ikke op hos Sund & Bælt med tasken fuld af alternative løsninger.
- Vi har jo en byrådsbeslutning om, at vi fortsat ønsker en klapbro, men det er også vigtigt for os, at der kommer en form for støjbegrænsning henover broen. Vi vil komme med alle vores argumenter for, at det skal blive ved at være en klapbro, også ud fra, hvad der står i vores kommuneplan og argumenter fra sejlerne.
- Vores førsteprioriet er at bevare klapbroen kombineret med en støjbegrænsning i form af en glasvæg eller lignende henover broen, siger John Brædder og tilføjer, at han i den forbindelse ikke har nogen kommentarer til, om togtrafikken eventuelt bør ledes under Guldborgsund i en tunnel i stedet.
Mødet med Sund & Bælt er sat til at vare en time, og bagefter skal borgmesteren og kommunaldirektøren så til et nyt møde med transportminister Benny Engelbrecht (S) om broen.
Det er ministeren, der har indkaldt kommunen til mødet, men hvad han vil sige, står foreløbig hen i det uvisse.
Der er dog kun afsat en halv time, så nogen længerevarende debat bliver der næppe tale om.
Borgmesteren håber dog, at han bliver klogere på transportministerens syn på sagen.
- Jeg vil forsøge at få en indikation på, hvad hans holdning er til eventuelt at lave anlægsloven om, siger John Brædder.
Folketidende har også forsøgt at få Benny Engelbrecht i tale, men han meddeler via sin pressechef Mia Josiassen, at han ikke har nogen kommentarer til sagen forud for mødet med borgmesteren og kommunaldirektøren.
Læs også artiklen: "Sund & Bælt: - Vi respekterer til fulde anlægsloven" i onsdagens Folketidende.