Samarbejde mellem turistaktører i fokus på turismekonference.
Turisterne valfarter til Lolland-Falster i højsæsonen. Faktisk i så stor stil, at potentialet er større end den nuværende samlede kapacitet for overnatningsmuligheder. Det viste sommeren 2019 med al tydelighed.
Derfor er en af de største indsatser i det lokale turismeerhverv nu at få løftet skuldersæsonen og få gjort landsdelen mere attraktiv for turister i forår og efterår.
Det var temaet torsdag eftermiddag, hvor cirka 100 lokale turistaktører var samlet til turismekonference arrangeret af Visit Lolland-Falster under temaet "Flere sæsoner på Sydhavsøerne".
- Vi har på Lolland-Falster fået godt fat i tyskerne i foråret og i efterårsferien, men der er potentiale for mere. Der er spørgsmålet om udbuddet er godt nok, lyder det fra Brian Lindorf Hansen, destinationschef i Visit Lolland-Falster.
Han henviser blandt andet til turisternes mulighed for at kunne leje sommerhuse, hvor det er muligt at kunne huset varme op.
- Kan vi få flere sommerhusejere til at leje ud i skuldersæsonen, så vil det også have en positiv effekt på udlejningskapaciteten i højsæsonen, vurderer han.
På Bornholm har turisterhvervet anført af destination Bornholm i en årrække arbejdet med at tiltrække turister i forår og efterår.
Pernille K. Lydolf, direktør i Destination Bornholm, slog fast over for de cirka 100 lokale turistaktører, at det kræver et vedholdende arbejde.
- Vi er ikke i mål endnu, men vi er godt på vej. Vi er nu på vej over i næste step, der handler om at tiltrække turister i vintersæsonen også, fortalte hun.
En vigtig pointe på Bornholm har været hele tiden at måle på opfattelsen af Bornholm som destination.
- Vi vil hele tiden gerne vide, hvad vores gæster siger om vores destination, og vi vil også gerne vide, hvad markedet siger om vores destination. Det måler vi løbende på med vores turismebarometer, fortalte hun og uddybede.
- Erhvervet bruger det blandt andet til at vurdere helt konkret, hvor mange medarbejdere, der skal tilknyttes i kiosken en given uge, fortalte hun.
Derfor lød opfordringen også fra Pernille K. Lydolf til turistaktørerne på Lolland-Falster, at de skal dele deres viden med Visit Lolland-Falster.
- Kendskab, viden og interesse om gæsterne skal være med til at sælge produkter. Det kræver investeringer og fælles front, slog hun fast.
På Bornholm har man også arbejdet med at skabe fortællinger om blandt andet kunsthåndværk og øens historie.
- Det har vi gjort via videoer, der deles flittigt af de lokale på YouTube, Facebook og Instagram. Primært brander det Bornholm og sekundært skaber det et salg, fortalte hun.
- Det vigtigste er at være enige om en retning, og holde fast i den retning, der er sat, sagde Pernille K. Lydolf.