Annonce
Skinner og veje

Ved Stralsund fungerer klapbroen helt problemfrit

Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil

Sund & Bælt er betænkelig, men tysk klapbro giver ingen problemer.

NYKØBING "Usikkerhed i både konstruk­tions- og driftsfasen" har fået Sund & Bælt til at arbejde for, at Kong Frederik IX's Bro fremover ikke skal have en klap, der kan gå op. Togtrafikken skal nemlig kunne afvikles problemfrit, og når strækningen skal elektrificeres med køreledninger, frygter Sund & Bælt, at der vil kunne opstå driftsforstyrrelser.

Men ved Stralsund på den nordtyske kyst har man siden sovjettiden haft en jernbanebro - Ziegelgrabenbrücke. Den blev opgraderet i 2007 og er både udstyret med klap og køreledninger, og den fungerer gnidningsfrit.

- Der er ingen problemer med denne bro, oplyser Deutsche Bahns presseafdeling og tilføjer, at der ikke har været en eneste driftsforstyrrelse i 2019.

På en gennemsnitsdag kører 42 person- og godstog over broen, der også flere gange dagligt åbnes for skibstrafikken.

I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hvad med Limfjorden?

Det er i øvrigt ikke kun i Nykøbing, at en klapbro med jernbane står til at skulle elektrificeres. Det gælder også ved Aalborg, hvor Kulturbroen over Limfjorden står for at skulle udstyres med køreledninger.

Det rejser spørgsmålet, om man også her vil droppe muligheden for at kunne åbne klappen og dermed ramme sejladsen på Limfjorden? Det kan Banedanmark dog endnu ikke svare på.

- Banedanmark er på nuværende tidspunkt ikke begyndt at undersøge konkrete løsninger i forbindelse med elektrificering på strækningen mellem Aarhus og Lindholm, herunder klapbroen over Limfjorden. Undersøgelserne af mulige tekniske løsninger for det fremtidige kørestrømsanlæg på jernbanebroen over Limfjorden vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, oplyser Banedanmarks presseafdeling.

Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
Artiklen fortsætter efter annoncen

Klap uden ledninger?

Men er det overhovedet nødvendigt at opsætte køreledninger på hele Kong Frederik IX's Bro? Kunne man ikke undlade ledningerne på selve klappen? Ifølge Banedanmark vil togene skulle køre over broen med 120 kilometer i timen, og så kan de vel trille over klappen og få fat i kørestrømmen igen på den anden side?

Nej, den løsning vil Banedanmark ikke anbefale.

- Mange tog har kun strømaftager ét sted. Det vil sige, at selvom et godstog er langt, er det kun selve lokomotivet, der kan trække strøm. Hvis der er et stykke uden kørestrøm - og hvis lokomotivet holder stille på netop dette sted - så kan toget dermed ikke komme i gang ved egen kraft, forklarer Banedanmarks presseafdeling og tilføjer, at det derfor vil være uhensigtsmæssigt, hvis broklappen bliver uden kørestrøm.

Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
  • Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil
  • I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
  • Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
  • Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
  • Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Aldi sælger ud: Nu kan du købe hele pivtøjet

Rødby

Lalandia lander rekord-overskud: Overvejer udbygning

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Lolland

Trækker stikket: Vil opløse sig selv midt i jubilæumsåret

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

112

Klip og bøder på Vestlolland

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Udland

Mand med alkoholskabende krop frifundet for spritkørsel

Lolland

Fjerner alle skraldespande

Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Indland

Beredskab tilbage ved Børsen efter gløder blussede op over natten

Annonce
Annonce
112

Søstre fra Levakovic-familie idømmes fængsel for at svindle ældre

Indland

Danskernes arbejdsglæde slår rekord

112

Truet af ekskæreste: "Jeg slår dig ihjel"

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne

Falster

Mark O's nye eventyr tog dem på sengen: "Gud, der er mange"

Guldborgsund

Se billederne: Dronning Mary på besøg på Falster

112

Kørte spritstiv i lånt bil: Så blev den taget