Annonce
Erhverv

Nu bliver spaden for alvor sat i jorden

Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby, forventer, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden. Foto: Arkiv

Hos Lollands Trælast A/S - XL-Rødby har indehaver Tim H. Rasmussen

ventet længe på byggestart på Femern Bælt forbindelsen.

- Vi har glædet os i mange år til at byggeriet i vores baghave for alvor kan komme i gang. Nu er vi glade for, at de seneste måneders udmeldinger for alvor ser ud til at holde stik.

Sådan lyder det fra Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby.

Han forventer nemlig, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden, der i dag tæller 10 medarbejdere.

Tim H. Rasmussens far, Boye Rasmussen, startede forretningen i 1980 og overlod tøjlerne til Tim H. Rasmussen for 16 år siden, hvor de sammen gennemførte et generationsskifte i virksomheden.

Tim H. Rasmussen forventer i høj grad en generel opblomstring i byggeperioden.

- Jeg forventer, at vi i vores virksomhed vil komme til at opleve et kundesegment, som vi ikke har været vant til hidtil. Vi vil opleve at skulle levere til flere håndværkere, dykkerfirmaer, catering, entreprenører og også til nogle med skibe, siger han og fortæller, at han gennem det professionelle netværk FB Suppliers allerede har fået gode og brugbare kontakter.

- Det forventer jeg meget af, slår han fast.

Tim H. Rasmussen har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad Lollands Trælast A/S kan bidrage med. Foto: Arkiv

Afledte opgaver

Tim H. Rasmussen giver udtryk for, at den ekstra travlhed, som han forventer i byggeperioden i virksomheden, vil skyldes afledte opgaver af tunnelbyggeriet.

- Vi skal være klar til at levere materialer til mandskabsbyen. Men det kan være alle afledte ad hoc opgaver, der pludselig skal løses for de virksomheder og medarbejdere, der er tilknyttet projektet, siger Tim H. Rasmussen, der bruger billedet af, at det er ringene i vandet, som tunnelprojektet skaber, som virksomheden skal betjene.

I den sammenhæng peger han også på, at det for alle på Lolland-Falster handler om at se hinanden som samarbejdspartnere.

- Det er vigtigt, at vi hjælper og støtter hinanden med det formål at holde flest mulige opgaver på lokale hænder, så vi skal ikke se hinanden som konkurrenter men netop samarbejdspartnere, slår Tim H. Rasmussen fast.

Beliggenheden i Rødby for Lollands Trælast A/S har også betydet, at Tim H. Rasmussen på nærmeste hold har fulgt med i aktivitetsniveauet på byggepladsen.

- I 2015-2016 var der landopmåling og arkæologer. Derefter stod det lidt stille, men i efteråret begyndte aktiviteten igen at stige. Så nu venter vi bare på, at spaden for alvor kommer i jorden meget snart, siger han og tilføjer:

- Så vil der ske en eksplosion, hvor små servicefag vil dukke op, forudser han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstra medarbejdere

Tim H. Rasmussen forventer som nævnt også ekstra travlhed i sin virksomhed.

- Vi har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad vi kan bidrage med. Jeg forventer at skulle ansætte alt fra to til 12 ekstra medarbejdere. Der vil blive arbejdet døgnet rundt på tunnelprojektet, så hvis vi kan blive fast leverandører på nogle opgaver, så skal vi matche deres ønsker om at stå til rådighed døgnet rundt, vurderer han og peger på, at det vil kunne sikre virksomheden i mange år ud i fremtiden.

Når Femern Bælt-forbindelsen står færdig i - efter planen - 2028, så forventer Tim H. Rasmussen, at der fortsat vil være opgaver at løse for virksomheden.

- Tunnelen, betalingsanlæg og havnen skal vedligeholdes, så der er i høj grad belæg for mange arbejdspladser. Får vi samtidig en række virksomheder til at etablere sig langs motorvejen, så vil det give en hel del afledte opgaver til os, forudser han og tilføjer:

- Jeg tror slet ikke, at vi egentlig er klar over, hvor kæmpestort dette projekt er, siger Tim H. Rasmussen.

- Og nu sker det!

  • Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby, forventer, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden. Foto: Arkiv
  • Tim H. Rasmussen har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad Lollands Trælast A/S kan bidrage med. Foto: Arkiv
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

112

105 taget i fartkontroller

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Guldborgsund

Lukker i protest: Ingen dialog, forståelse eller anerkendelse

112

Klip og bøder på Vestlolland

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster