Hos Lollands Trælast A/S - XL-Rødby har indehaver Tim H. Rasmussen
ventet længe på byggestart på Femern Bælt forbindelsen.
- Vi har glædet os i mange år til at byggeriet i vores baghave for alvor kan komme i gang. Nu er vi glade for, at de seneste måneders udmeldinger for alvor ser ud til at holde stik.
Sådan lyder det fra Tim H. Rasmussen, indehaver af Lollands Trælast A/S - XL-Byg i Rødby.
Han forventer nemlig, at de afledte effekter af det store tunnelbyggeri mellem Lolland og Femern får stor betydning for virksomheden, der i dag tæller 10 medarbejdere.
Tim H. Rasmussens far, Boye Rasmussen, startede forretningen i 1980 og overlod tøjlerne til Tim H. Rasmussen for 16 år siden, hvor de sammen gennemførte et generationsskifte i virksomheden.
Tim H. Rasmussen forventer i høj grad en generel opblomstring i byggeperioden.
- Jeg forventer, at vi i vores virksomhed vil komme til at opleve et kundesegment, som vi ikke har været vant til hidtil. Vi vil opleve at skulle levere til flere håndværkere, dykkerfirmaer, catering, entreprenører og også til nogle med skibe, siger han og fortæller, at han gennem det professionelle netværk FB Suppliers allerede har fået gode og brugbare kontakter.
- Det forventer jeg meget af, slår han fast.
Afledte opgaver
Tim H. Rasmussen giver udtryk for, at den ekstra travlhed, som han forventer i byggeperioden i virksomheden, vil skyldes afledte opgaver af tunnelbyggeriet.
- Vi skal være klar til at levere materialer til mandskabsbyen. Men det kan være alle afledte ad hoc opgaver, der pludselig skal løses for de virksomheder og medarbejdere, der er tilknyttet projektet, siger Tim H. Rasmussen, der bruger billedet af, at det er ringene i vandet, som tunnelprojektet skaber, som virksomheden skal betjene.
I den sammenhæng peger han også på, at det for alle på Lolland-Falster handler om at se hinanden som samarbejdspartnere.
- Det er vigtigt, at vi hjælper og støtter hinanden med det formål at holde flest mulige opgaver på lokale hænder, så vi skal ikke se hinanden som konkurrenter men netop samarbejdspartnere, slår Tim H. Rasmussen fast.
Beliggenheden i Rødby for Lollands Trælast A/S har også betydet, at Tim H. Rasmussen på nærmeste hold har fulgt med i aktivitetsniveauet på byggepladsen.
- I 2015-2016 var der landopmåling og arkæologer. Derefter stod det lidt stille, men i efteråret begyndte aktiviteten igen at stige. Så nu venter vi bare på, at spaden for alvor kommer i jorden meget snart, siger han og tilføjer:
- Så vil der ske en eksplosion, hvor små servicefag vil dukke op, forudser han.
Ekstra medarbejdere
Tim H. Rasmussen forventer som nævnt også ekstra travlhed i sin virksomhed.
- Vi har haft henvendelser fra entrepriseformænd, der har forespurgt på, hvad vi kan bidrage med. Jeg forventer at skulle ansætte alt fra to til 12 ekstra medarbejdere. Der vil blive arbejdet døgnet rundt på tunnelprojektet, så hvis vi kan blive fast leverandører på nogle opgaver, så skal vi matche deres ønsker om at stå til rådighed døgnet rundt, vurderer han og peger på, at det vil kunne sikre virksomheden i mange år ud i fremtiden.
Når Femern Bælt-forbindelsen står færdig i - efter planen - 2028, så forventer Tim H. Rasmussen, at der fortsat vil være opgaver at løse for virksomheden.
- Tunnelen, betalingsanlæg og havnen skal vedligeholdes, så der er i høj grad belæg for mange arbejdspladser. Får vi samtidig en række virksomheder til at etablere sig langs motorvejen, så vil det give en hel del afledte opgaver til os, forudser han og tilføjer:
- Jeg tror slet ikke, at vi egentlig er klar over, hvor kæmpestort dette projekt er, siger Tim H. Rasmussen.
- Og nu sker det!