Annonce
Bolig og livsstil

Kan koste dyrt: Mange rejseklager ender hos de forkerte

Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters

Har du en dårlig oplevelse på ferien, risikerer du at gå glip af kompensation, hvis du klager til hotellet i stedet for rejsearrangøren.

Har du haft en dårlig oplevelse på ferien, skal du hurtigst muligt klage til den rette instans.

For at få kompensation for fejl eller mangler på rejsen, er det nemlig blevet skærpet i lovgivningen, at du som forbruger skal have reageret uden unødig forsinkelse.

- Man skal reklamere på rejsemålet, men det kan være svært at finde ud af, præcis hvem man skal reklamere til, siger Laila Aackmann, som er sekretariatsleder i Pakkerejse-Ankenævnet.

Er der tale om en pakkerejse, er det rejsearrangørens pligt at oplyse, hvem du skal rette henvendelse til samt deres kontaktoplysninger.

Hos Pakkerejse-Ankenævnet har de oplevet, at det kan være formuleret vagt som "den lokale repræsentant".

- Mange tænker, at det er hotellet, der er nærmest til at håndtere problemer som støj eller en beskidt pool, fortæller hun.

Men det er ikke nødvendigvis den rigtige tolkning. Som forbruger kan du altså føle, at du har gjort din pligt ved at klage til hotellet. Men hvis det efter et par dage viser sig, at problemet ikke er afhjulpet alligevel, kan du få problemer.

- I virkeligheden skulle man måske have fat i bureauets guider, og så kan man altså først blive kompenseret fra det øjeblik, man får fat i guiderne, forklarer Laila Aackmann.

- Det kan også være en servicetelefon, man skal klage til i første omgang, tilføjer hun.

Hvis I siden er uenige om hændelsesforløbet, er det desuden vigtigt, at du har din dokumentation i orden.

- Vi ser i mange sager, at folk retter henvendelse til guiderne og får at vide, at de skriver det ned og sender en rapport til Danmark, siger Laila Aackmann.

- Men kunderne får ikke en kopi, så de ved faktisk ikke, hvad der bliver skrevet, siger hun.

Rådet lyder derfor, at de skal kvittere for din klage. Her skal det fremgå, hvad du reklamerer over samt datoen.

Booker du selv rejsen, er der også en gråzone ifølge Forbruger Europa, som hjælper forbrugere i forbindelse med køb over grænserne i EU.

- En af de klagetyper, vi hyppigst støder på, er i forbindelse med booking af hoteller via portaler, siger leder af Forbruger Europa Lars Arent og fortsætter:

- Hvis man ikke er tilfreds med hotellet, kan der opstå tvivl om, hvem man egentlig har en aftale med, og hvem der er ansvarlig. Så en af de største problemstillinger er at kunne klage rettidigt til de rigtige.

Derfor lyder rådet, at du med det samme klager til både bookingportal og hotel. Klager du mundtligt, skal du notere, hvem du har klaget til og hvornår.

Derefter er det en god idé at gøre opmærksom på i en mail til både bookingportal og hotel, at du har klaget.

/ritzau fokus/

Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
  • People are seen on the east beach in Side
    Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters
  • Poolområde på hotel
    Som forbruger skal du reagere uden unødig forsinkelse, men samtidig har du også fået et nyt kort på hånden - nemlig at du over for rejsearrangøren kan påberåbe dig, at manglen skal afhjælpes inden for et rimeligt tidsrum. (Arkivfoto) Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokal historiker: - Det er en katastrofe

Lolland

De begik en brøler midt i Peders sorg: - Det er ikke i orden

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Guldborgsund

Har været på Dølle i årevis: I år bryder de traditionen

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

112

Genbrugs-problemer: Det er ikke deres job, fastslår politiet

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

112

33-årig kvinde gik amok på bar

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Overrasker: Markant ændring på årets Dølle

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

112

Lå på lur: Tip førte til 48 sager

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt