Hjælpepakke til rejsebranchen rækker ikke for os, lyder det fra lokale turistvognmænd.
Tirsdag formiddag fremlagde Erhvervsminister Simon Kollerup (S) en bred politisk aftale om en hjælpepakke til rejsebranchen.
Som en del af aftalen bliver der tilført 600 millioner kroner til Rejsegarantifonden, som skal gå til at dække pakkerejser, som blev aflyst som følge af coronakrisen frem til 13. april. Derudover er der tilført yderligere 125 millioner til at polstre kassen efterfølgende.
Bag aftalen er indgået blandt alle partier i Folketinget undtagen Nye Borgerlige.
- Rejsebranchen var blandt de første, som mærkede, at corona ikke kun rammer os på sundheden, men også økonomien, og derfor har de brug for en håndsrækning, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) på et pressemøde.
I forvejen er Rejsegarantifonden tidligere i coronakrisen blevet tilført 1,5 milliarder kroner i form af et lån fra staten, som skal betales tilbage over en årrække.
Rejsebranchen har tidligere kritiseret, at selskaberne samlet - altså kollektivt - har skullet hæfte for lånene i Rejsegarantifonden.
Det ændres nu for rejser mellem 14. april og 10. maj. Her vil være det enkelte selskab, som skal betale penge tilbage, som er lånt fra fonden til at dække aflyste rejser.
Dermed undgår man en situation, hvor et velfungerende rejseselskab skal hæfte for en konkurrent, der ikke kan betale.
Hos John Jalkiewicz, John's Bus, har hjælpepakken ingen praktisk betydning.
- Den betyder, at man undgår, at vi melder os ud af Rejsegarantifonden, fordi vi kollektivt skulle hæfte for lånene i Rejsegarantifonden. Men det er ikke en hjælpepakke, der får mig til at sove om natten, siger John Jalkiewicz.
- Vores store problem er, at vi ikke har nogle kunder, og at vi kun får aflysninger. Nogle dage har jeg aflysninger for 20.000 kroner og andre for 300.000 kroner, fortæller han og peger på et helt konkret ønske.
- Der er brug for mere hjælp nu, og der vil også være brug for hjælp efter 8. juli, hvor hjælpepakkerne udløber, slår han fast og oplyser, at han måske kan forvente 25 procents kompensation for faste udgifter, som det eneste.
- Jeg sætter over 300.000 kroner til hver måned. Hvis vi bare vidste, at det hele ville være på fuldt blus 1. september, så skulle vi nok klare den. Men vi aner ikke, hvor langt tid det vil tage, før det sker, og jeg frygter, at det vil række ind i 2021. Det kan blive katastrofalt for hele branchen, slår han fast.
Ikke en bøjet femøre
Også René Knudsen, De Grønne Busser, peger på, at hjælpepakken ikke yder en direkte hjælp, han kan mærke.
- Den betyder, at vi kan låne nogle flere penge, hvor vi ikke hæfter solidarisk men personligt. Men der er stadig tale om lån, der skal betales tilbage. Det gælder eksempelvis udgifter til hoteller, som vi har afholdt i perioden. Så denne hjælpepakke betyder reelt ikke en bøjet femøre for De Grønne Busser, siger han.
Ifølge René Knudsen har De Grønne Busser søgt og fået lønkompensation til kontormedarbejdere på 75 procent og chauffører på 90 procent. Derudover står han til maksimalt 23.000 kroner i kompensation for tabt omsætning, der i øjeblikket er lig nul. Kompensationsordningen for faste omkostninger vil han søge senere.
Kompensationsordningerne udløber 8. juli.
- Der er brug for, at kompensationsordningerne rækker helt ind i foråret 2021. Det vil tage mange måneder, før vi er tilbage fra før krisen i antal ture og pakkerejser. Når vi eksempelvis når september, så skal vi være glade, hvis vi ligger på 25 procent. Det værste i det her er, at vi ikke ved, hvornår det her er overstået, vurderer han og tilføjer.
- Hvis ikke ordningerne bliver forlænget, så vil der være mange turistvognmænd, der skal dreje nøglen om, slår han fast.