På ni måneder har 13 unge drenge fra Lindholm udviklet deres egen virksomhed.
NYKØBING Hvis der er noget, som børn og unge mennesker bemærker, så er det, hvordan omverdenen ser dem.
Og da Lindholm blev inkluderet på en ghettoliste, oplevede en masse unge mennesker, hvordan nogle udefra havde en tendens til at se anderledes på dem. Se lidt ned på dem og på det, der trods alt stadig var deres hjem. Også selv om det pludselig figurerede på en liste, de helst ville være foruden.
Derfor meldte 13 unge drenge sig ind i projektet "Mind your own business", hvor de igennem ni måneder har arbejdet på at etablere en virksomhed med luksusbolsjer. De har fået hjælp af professionelle erhvervsfolk med alt fra økonomi til salg og sponsorer, design og produktion og kommunikation og markedsføring.
Alt sammen for at forsøge at ændre omverdenens syn på dem fra at være nogle bøller til at være dedikerede unge med ambitioner.
Og produktet ligger på et bord foran brødreparret Abdin og Junes Khorshid. En pose bolsjer i klar plast og med et lille visitkort på med teksten "Happy Sweets".
De har selv lavet bolsjer i køkkenet på Celf, men har lavet en aftale med Møn Bolcher om produktionen af foreløbig 600 poser. Energien bruger de på at få afsat bolsjerne til cafeer og andre virksomheder.
Indtil videre har de solgt for 5.400 kroner, men de har et mål. Et større mål. På lørdag skal de fremlægge deres produkt og tankerne bag foran et dommerpanel ved Business Award 2020 i København.
Her vil venturepiloterne, deres erhvervsmentorer, gerne med blinkende tal kunne skrive 10.000 indtjente kroner på præsentationen. Drengene blev derfor opfordret til at gøre endnu mere ud af at opsøge virksomheder.
- Det er virkelig en gruppe med nogle gode drenge, og flere af dem ville man ønske, at man bare kunne ansætte i sin virksomhed, siger citychef i Vores Nykøbing, André Andersen.
Han tilføjer, at de er vokset. Både fysisk og mentalt af at deltage i projektet, og flere har valgt at gå handelsvejen. Det har moderorganisationen til Mind your own business noteret sig, og derfor er drengene udtaget til et akademi, der går endnu mere i dybden med virksomhedsundervisning.
Akademiet varer også ni måneder og tilfalder de hold, der har klaret sig bedst og skabt den virksomhed med størst potentiale.