Lokale sejlklubber oplever større interesse for at købe og have egen båd.
GULDBORGSUND Flere vælger at stævne ud i egen båd i den kommende tid. Ifølge TV 2 Lorry er der blevet langt mellem kajpladserne i hovedstadsområdet, da interessen for egen båd er stigende.
Den tendens går også igen lokalt for flere sejlklubber ved Guldborgsund.
- Vi har fået en seks-otte nye sejlere, og der er også flere af vores medlemmer, der har handlet både. Så sent som i går (lørdag red.) blev der solgt en båd og købt en ny. Så det er, ligesom om der er kommet noget gang i det. Vi har totalt booket på alle pladser, og det er sgu første gang i mange år, at vi må melde fuldstændig udsolgt, fortæller Jan Krarup, der er formand for Toreby Sejlklub.
Samme billede tegner sig i Sejlforeningen Vikingen i Nykøbing, hvor man også har oplevet stigende efterspørgsel på bådpladser.
At flere i disse dage anskaffer sig en båd, kan man også mærke i Guldborgland Bådelaug.
- Det, vi oplever, er, at der ikke er ret mange både til salg. Vi har et par medlemmer, som leder efter båd i øjeblikket, og det har de svært ved at finde. Det, de troede, de kunne få for 100 kroner sidste efterår, det skal de ud at give måske 130 kroner for nu. Vi har to medlemmer, som har lejet sig ind på en bådplads i havnen, men de har endnu ikke fundet båden. Den ene giver helt klart udtryk for, at det er sælgers marked i øjeblikket. Det er det jo ikke normalt, når man taler både. Der er det et købers marked, fortæller Preben Kristensen, der er formand for Guldborgland Bådelaug.
- Folk skal blive hjemme, så der bliver solgt campingvogne, både og telte. Der er jo gang i indenlandsturismen, herunder også sejlerturismen, fortsætter han.
Men en del af den stigende interesse skyldes dog ikke kun corona.
- Der er ingen tvivl om, at de udsendelser, vi har kunnet se i fjernsynet de seneste par år, med familien Beha har givet folk blod på tanden. Vi ser flere og flere sejlerfamilier med børn, og det var ikke noget, vi så meget af for bare fem år siden. Og de medlemmer, vi får nu, er også pænt yngre end gennemsnitsalderen af de eksisterende medlemmer. Så det yngre publikum har fået øjnene op for det, fortæller Preben Kristensen.