Et kig ind i en af fabrikshallerne på Masnedø.
STORSTRØMMEN Der er højt til loftet i de store haller, hvor elementerne til den kommende Storstrømsbro fra Masnedø til Falster er ved at blive fremstillet.
Det skal der også være, for det er kæmpestore "legoklodser" af beton og jern, som Danmarks nyeste bro skal bygges op af.
I alt fire haller ligger der på Masnedø på det sted, hvor der i sin tid var et stort tomatgartneri. Og hver af hallerne er indrettet til sin særlige del af arbejdet.
Fundamenterne
I Hal 3 nærmest den kaj, hvor brodelene skal udskibes til byggepladserne i Storstrømmen, laves fundamenterne til de 42 piller.
Det er dem, der om nogle år skal bære den cirka fire kilometer lange bro.
To fundamenter er allerede lavet i den dæmning, der fra Falster fører ud i Storstrømmen.
Det tredje fundament, som bliver det første, der skal sænkes ned til søs, er i disse uger ved at blive lavet i hallen.
I bunden er anbragt en stor plade, og omkring den er opbygget jernstativer og forskalningsbrædder.
Herind sprøjtes cement, der fra et støberi på pladsen føres ind i hallen via en rørledning.
Når fundamentet er færdigstøbt, skal det transporteres ned til kajen og en pram, der trukket af en slæbebåd skal færges til kysten af Falster.
Her vil den store kran, der blev samlet for nyligt, løfte det på plads på placeringen 21 Syd. Det vil ske om to-tre uger.
Forskellig længde
Fundamentet vil have en højde af 3,5 meter. De øvrige fundamenter, der skal placeres, vil have andre længder.
- Det enkelte fundament skal rage op over vandoverfladen. Så skal man ikke arbejde under vand, når det næste element skal på, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet, under en tur på byggepladsen.
Som nævnt er der fire haller på området. I de tre andre laves elementerne til bropillerne og brodækket samt forarbejdes stål til byggeriet.
- I alt 250 "legoklodser", siger Niels Gottlieb.