"Fra Fejø" søgte crowdfunding gennem Coop og fik masser af succes.
KNUTHENLUND I slutningen af 2019 lancerede "Fra Fejø" en crowdfunding-kampagne gennem Coop, der skulle sikre midler til at udvide den lokale produktion med en frugtsodavand. Kampagnen gik over al forventning, og den lille lokale virksomhed hentede næsten 10.000 kroner mere, end der var søgt gennem projektet.
Målet for "Fra Fejø", der begyndte med at producere babymos på frugt fra Fejø, er at blive et mærke, som følger folk gennem hele livet. Fra spædbarnets babymos til marmeladerne som voksen.
- I stedet for den klassiske sodavand ville vi lave en 100 procent dansk sodavand, som ikke er tilsat sukker, fortæller Thomas Hermansen, der er direktør i virksomheden.
Danskere fra hele landet tog idéen om frugtsodavanden til sig. Gennem projektet kom der finansiel støtte fra både nær og fjern. Det var dog først, da sodavanden blev leveret til butikkerne, at den lille ejerkreds hos "Fra Fejø" kunne se, at de havde ramt helt rigtigt.
- Du er altid lidt usikker på, hvad kunderne siger til produktet. Vi tager 20 kroner for en sodavand, og det er mange penge for rigtig mange. Vi var dog ikke i tvivl om, at vi kunne sælge produktet ind til vores forhandlere.
Da først de to økologiske sodavand, lavet på henholdsvis æble og pære, ramte butikkerne, gik det dog stærkt.
- Desværre løb vi tør rigtig hurtigt, og det skabte nogle udfordringer med at få lavet næste produktion. I næsten en måned har vi ikke kunnet levere sodavand, forklarer Thomas Hermansen, der fra i dag atter leverer sodavand til forhandlerne.
Gennem juli, hvor det ellers er højsæson for kolde sodavand, har den lille virksomhed ikke haft varen på lager. Med opbakningen fra de mange støtter i foråret ser Thomas Hermansen dog fortrøstningsfuldt på fremtiden.
- Vi har fået så gode tilbagemeldinger på vores sodavand, og nu er vi klar til næste fase.
Produktionen har denne gang været noget større, og der er dermed flere sodavand på lager.
- Vores næste mål er, at vi rigtig gerne vil have sodavanden ud på nogle lokale restauranter og caféer.
Det nåede man ikke med den første produktion. Den blev solgt i en række lokale butikker, ligesom den også var at finde i 25 københavnske Irma-butikker - og så var lageret pludseligt tomt. Sodavanden vil også kunne købes via "Fra Fejøs" egen netbutik.