- Lige nu går knap 500 medarbejdere rundt i uvished om, hvorvidt de lige om lidt mister deres arbejde, og det skal der tages bedst muligt hånd om, siger Steffen Rasmussen
NAKSKOV 3F Lolland var i går formiddags til møde på MHI Vestas for at drøfte den meddelte massefyring af 98 medarbejdere.
Til stede var vice president and head of manufacturing på MHI Vestas, Claus Ungstrup, og den lokale ledelse, samt formanden for 3F Lolland og fire tillidsrepræsentanter, herunder koordinerende tillidsrepræsentant Bjarne Sommer.
- Det er jo rigtig voldsomt at skulle afskedige en femtedel af medarbejderne, så vi var tilstede for at se, hvordan vi kunne hjælpe vores tillidsfolk, fortæller Steffen Rasmussen, formand for 3F Lolland.
Ifølge ham er det vigtigt fra start at få indledt et fornuftigt samarbejde med MHI Vestas om processen frem mod fyringen af de 98 medarbejdere.
- For lige nu går knap 500 medarbejdere rundt i uvished om, hvorvidt de lige om lidt mister deres arbejde, og det skal der tages bedst muligt hånd om, siger han.
Ifølge ham er det især vigtigt hurtigt at få sat navne på.
- Så medarbejderne ikke går og graver sig ned dybere og dybere ned i utrygheden, mens de venter på svar, siger han.
- Det gælder om at mindske utrygheden.
Opfordringen på mødet fra formanden for 3F Lolland til ledelsen på MHI Vestas var derfor, at virksomheden hurtigt får afklaret, hvilke funktioner der skal berøres af, at 98 stillinger skal skæres væk.
Ifølge formanden blev mødet holdt i en god og positiv stemning.
- Taget i betragtning, hvad det handlede om.
- Ledelsen spurgte blandt andet tillidsfolkene, om de havde været rundt og snakke med deres kollegaer om, hvordan de havde det.
Ifølge formanden lød tilbagemeldingen fra tillidsrepræsentanterne, at deres kollegaer er chokerede.
- De havde ikke forventet en så drastisk fyring nu, og enhver spurgte selvfølgelig sig selv: Er det mig, der ryger nu?.
Derudover efterspurgte ledelsen ideer til processen.
- For skal medarbejderne ringes op eller hentes i produktionen, når de skal have besked?
Alt sådan noget skal afklares nu.
Det skal desuden afklares, om der er nogen, som selv er interesseret i at stoppe, fordi de har et andet job på hånden eller nærmer sig pension, og så skal der landes nogle gode aftaler for medarbejderne, fortæller formanden.
Det kunne for eksempel være aftaler for medarbejdere, som er på kursus eller står for at skulle på kursus for at få et truckkort eller krankort, men så bliver opsagt.
- Kan de så få lov til at gøre kurset færdigt eller påbegynde det alligevel?
På mødet blev ideer og tanker indtil videre blot udvekslet og drøftet, understreger formanden.
For 3F Lolland handler det også om at få hjulpet de af deres medlemmer videre, som lander en fyreseddel.
- Vi skal finde ud af, hvordan vi hjælper folk.
- Hvis man er tømrer, murer eller elektriker, er der gode muligheder, fordi der er godt gang i byggeriet. Det er straks lidt sværere for industriansatte generelt, fordi corona-krisen har gjort, at flere virksomheder har svært ved at komme af med deres produkter, hvorfor produktionen flere steder er gået delvist i stå.
Hvor ærgerligt og hårdt det end er, at MHI Vestas igen fyrer mange medarbejdere, har formanden dog ikke noget at klandre virksomheden for.
- I 3F Lolland har vi den opfattelse, at virksomheder skal arbejde på at overleve, så de kan beskæftige så mange af vores medlemmer som muligt, og hvis de skal af med hver femte medarbejder for at klare den, så er det sådan.
- Til gengæld synes jeg, at a-kasse systemet, som skal hjælpe folk imellem ansættelser, burde forbedres ved, at dagpengene blev sat op. Så folk kan klare huslejen uanset fyringsrunder.
Læs også borgmester Holger Schou Rasmussens kommentar til fyringerne i torsdagens Folketidende.