Indviet med snoreklip ved borgmesteren og pølser.
NAKSKOV De sidste weekender har de ansatte arbejdet igennem, så den nye "Sydhavnskaj " i Nakskov kunne indvies tirsdag.
Borgmesteren, medlemmer af teknisk udvalg og ansatte i kommunens administration anløb med skonnerten "Johanne", der blev første skib ved den nye kaj - udover arbejdsskibe, der har fragtet materialer og redskaber frem. Gæsterne trådte så ud på den flisebelagte kaj, der dog stadig er dækket af grus.
Havnechef Jørgen Buhl takkede totalentreprenør Per Aarsleff A/S og bygherrerådgiveren Sweco for en god indsats og sagde, at havnen glæder sig til at tage kajen i brug, så der også bliver brug for mæglerne - og underforstået kommer havnepenge i kommunekassen.
Projektrådgiver Anders Helkjær fra Sweco konstaterede, at det er blevet en god kaj og tilføjede kækt, at Sweco gerne vil være med på forlængelsen, og projektchef hos Aarsleff, René Henriksen, udtrykte håb om, at havnechef Jørgen Buhl og havnemester Tummas Juul bliver glade for kajen.
- Nu er det altså ikke Jørgen og Tummas' kaj, slog borgmester Holger Schou Rasmussen fast.
- Det har kostet tårer i byrådet, der skulle have penge op af kassen, men der er tale om en investering i fremtiden. For fremtiden er det her den allervigtigste havn på Lolland-Falster, og blandt andet det store infrastrukturprojekt på Sydlolland skulle gerne give afkast her.
- Den nye kaj er en vigtig strategisk investering, der gerne skulle give afkast i form af arbejdspladser. For hvis Nakskov falder, falder Lolland, sagde borgmesteren.
Holger Schou Rasmussen nævnte videre, at den nordlige side af havnen nu udvikles til en rekreativ side, men at der i den sydlige side vil være en aktiv industrihavn mange år frem. Derefter kunne han klippe den røde snor, der var spændt op mellem en rød og en grøn kost, og indvie kajen.
Sydhavnskajen er seneste resultat af den master- og strategiplan for kommunens erhvervshavne, som blev udarbejdet i 2015.
Med en 30 meter bred og 180 meter lang kaj, og en dybde på 8,5 meter ved kajen, vil selv de største skibe kunne anløbe Nakskov Havn, og de midterste 90 meter er forstærket til tunglastkaj.
Den vil give en større fleksibilitet og plads til nye kunder, siger havnechefen, der tilføjer, at den samtidig vil sikre, at der også i fremtiden altid vil kunne være de nødvendige kajer med prioriteret adgang til MHI Vestas.