Teknisk Gymnasium har succes med utraditionel undervisning.
NYKØBING Da Casper Blom var 12 år, begyndte hans første startup-eventyr. Det foregik ved, at han med lidt hjælp fiskede golfbolde op af søen i Ishøj Golfklub, betalte en krone per bold til golfklubben og siden solgte dem for to kroner på sin hjemmeside billigegolfbolde.dk.
Det blev en succes, og i en alder af 18 år omsatte han for en million kroner. En oplysning, der fik øjnene til at hæve sig på salen af fremmødte førsteårselever på Teknisk Gymnasium. Foredraget med Casper Blom, der nu i en alder af 28 år ejer to succesfulde virksomheder og derudover er involveret i yderligere fire, er en del af undervisningen på uddannelses- institutionen.
Her har man i flere år arbejdet for at give eleverne flere undervisningstimer uden for klasselokalerne og gøre op med den traditionelle undervisning, forklarer rektor Bo Rasmussen.
Det har båret frugt. På landsplan og blandt alle tekniske gymnasier har Teknisk Gymnasium i Nykøbing modtaget en tredjeplads i evnen til at løfte eleverne. EPOS analyserer de i alt 372 danske gymnasiale uddannelsers evne til at øge deres elevers karaktergennemsnit set i forhold til deres socioøkonomiske baggrund, og her blev Teknisk Gymnasium i foråret 2020 ligeledes tildelt en syvendeplads.
- Det er ikke i alle fag, at det kan lade sig gøre, men vi har gode erfaringer med det i bifag som it, produktudvikling og biotek, forklarer rektor.
Han forklarer også de gode resultater med, at uddannelsesinstitutionen er relativt lille, og at det også gør eleverne trygge ved hinanden og ved lærerne, hvilket kan hjælpe dem med at udvikle sig. De kender lærerne og kan blive hjulpet eller inspireret af dem.
Skolen har derudover et samarbejde med Nicolaj Sand, der er forretningsudvikler med særligt ansvar for startup og iværksætteri hos Business Lolland-Falster. Han holder oplæg på uddannelsen, og derudover kommer elever til ham, hvis de har fået en god idé.
- Der kan komme nogle gode ideer, og vi vil meget gerne være med til at udvikle lokale virksomheder skabt af tidligere eller nuværende elever, siger han.